Civilization Beyond Earth Review

maandag, 03 november 2014 om 13:35
Met een geschiedenis die teruggaat naar 1991 is Sid Meier's Civilization misschien wel de grootste strategieserie die er is. Civilization: Beyond Earth is verkrijgbaar en op XGN hebben we een andere recensie dan je van ons gewend bent. We hebben twee gigantische fanboys de game laten spelen de meningen liegen bizar uiteen. Komt 'ie!
Johan: Civilization: Beyond Earth vertelt niet het verhaal van beschavingen op onze aardbol, maar gaat over de kolonisatie van de eerste buitenaardse planeten. Je hoeft dus niet letterlijk het wiel opnieuw uit te vinden, maar gaat op zoek naar kloonmachines, gloednieuwe resources en dodelijke buitenaardse monsters.
Hidde: Hé Johan, jij ook hier? Tof dat ik je tegenkom, ik wilde het eigenlijk over iets hebben met je. Waar ik het over wil hebben, lees je in de volgende alinea's. Het heeft iets te maken met de review van Civilization: Beyond Earth, maar vanaf een andere kant gerecenseerd.
Beyond Earth Planeet

Genen van Alpha Centauri

Johan: Civilization: Beyond Earth is qua premis dus een totaal andere game dan zijn broertjes uit de franchise, en lijkt meer op Alpha Centauri dat in 1999 verscheen. In deze game - die ook van de hand van Sid Meier kwam - verken en overwin je ook buitenaardse planeten. Toch voelt veel gameplay uit Beyond Earth erg herkenbaar aan, en lijkt de game af en toe op een evolutie van Civilization V.
Hidde: Hier sluit ik, Hidde, me volledig bij aan. Zodra je de game opstart giert meteen het epische gevoel van de overwinning door je aderen. Bring it on!!
Johan: Zo verzamel je nog steeds science, culture - hoewel het kiezen van social policies wel iets veranderd is - en gold - nu onder de naam energy. Ook de happiness-mechaniek zit nog steeds in de game, hoewel dat nu wordt aangeduid als gezondheid. Het geluk van jouw populatie is dus niet meer van levensbelang, zolang ze maar op de been blijven om jouw werk te doen.
Hidde: De verandering van gold naar energy is heel logisch, want wat heb je nou aan goud in het heelal? Het weglaten van happiness en om die te vervangen voor gezondheid vind ik wel jammer, omdat ik de de blije smiley links bovenin zo leuk vond staan in Civilization V.

Purity, Harmony en Supremacy

Johan: Waar Beyond Earth zich onderscheidt ten opzichte van andere games uit de serie, is met de zogeheten Affinity's. Door keuzes te maken tijdens quests, speciale gebouwen te bouwen of technologiën te ondekken bouw je affiniteit op met de Purity-, Harmony- of Supremacy-tak, elk met zijn eigen voordelen. Hoge levels hiervan zorgen er namelijk voor dat je sterke soldaten kunt creëren, aliens te slim af kunt zijn en uiteindelijk het spel kunt winnen.
Ga je de richting op van Purity, dan onthoud je wat jou mens maakt. Je probeert je koste wat kost vast te klampen aan alle beetjes menselijkheid in je lichaam, met alle gevolgen van dien. Harmony gaat de andere richting op, en creëert een hybrid tussen mens en alien. De Supremacy-tak eet een beetje van twee walletjes, en richt zich vooral op het ontwikkelen van een zo sterk mogelijk menselijk ras.
De toevoeging van deze Affinity's is een erg goede geweest. Hierdoor biedt Civilization: Beyond Earth namelijk een interessant nieuw ontwikkelingspad, aangezien jouw beschaving zich op een uniekere wijze kan ontwikkelen. Ook de invloed die Affinty´s hebben op diplomatiek pakt er goed uit. Richt jij je namelijk op de Harmony-tak, dan zullen landen die de andere kant opgaan met minachting naar jou kijken, wat voor erg interessante scenario's kan zorgen.
Hidde: Ik vind dit echt een grote verbetering ten opzichte van Civilization V. Civilization V was een zeer complete game, maar één van de kritiekpuntjes was de geringe mogeijkheid om je civilization te customizen. Gelukkig is dat probleem opgelost met de komst van de Affinity's.
Beyond Earth Tech-tree

Tech-tree? Tech-web!

Johan: Ook brengt Firaxis met Civilization: Beyond Earth een nieuwe tech-tree. Deze is vergeleken met het vorige deel compleet op de schop gegaan. Waar je in Civ V alleen technologiën kon ontdekken als je de voorgaande ontwikkelingen had onderzocht, heb je in de nieuwe titel veel meer vrijheid.
De tech-tree maakt namelijk plaats voor een tech-web, waarbij je zelf kiest welke kant je op ontwikkelt. Hoewel dit nieuwe systeem je inderdaad meer vrijheid geeft, iets wat Firaxis wilde doen, brengt dit wel wat problemen met zich mee. Zo is het nogal onoverzichtelijk, waardoor het erg moeilijk is om nieuwe ontwikkelingen met elkaar te vergelijken.
Hidde: Hier ben ik het totaal mee oneens. De toevoeging van het tech-web zorgt ervoor dat je nóg beter moet nadenken over de keuzes die je maakt op wetenschappelijk gebied. Als jij van plan bent om de hele wereld uit te roeien en jezelf uit te roepen tot wereldheerser, was het in Civilization V altijd het probleem dat je eerst de technologie van opera's moest onderzoeken alvorens je in staat was om de technologie van de musketman te onderzoeken.
In Civilization: Beyond Earth kun je meteen voor het oorlogspad kiezen en hoef je niet eerst allemaal tempels te bouwen, maar kun je meteen doorstomen naar de zo felbegeerde allesoverheersing.
Johan: Ook zorgt het gebrek aan structuur ervoor dat je erg gemakkelijk 'scheef' ontwikkelt. Zo konden wij naar een paar jaar in onze playthrough mensen klonen en hadden wij indrukwekkende 'terraforming'-technieken, maar konden wij geen fatsoenlijke raketwerpers op de been brengen. Hoewel de vrijheid fijn is, was wat meer structuur welkom geweest.
Hidde: Keuzes, keuzes en nog meer keuzes. De Civilization-serie draait om keuzes maken. Er werd vanuit de community al her en der geroepen dat het fijn zou zijn als je als speler wat meer vrijheid kon krijgen. In Civiliztion: Beyond Earth is dat verzoek ingewilligd en ik ben er blij mee. Eindelijk kun je nu zelf bepalen welke technologiën je wilt onderzoeken en wanneer. Hoera!

Quests vallen tegen in Civilization: Beyond Earth

Johan: Nieuw in Civilization: Beyond Earth is de toevoeging van quests. Op verschillende momenen in de game zul opdrachten krijgen die je kunt voltooien voor nuttige beloningen zoals extra food voor je steden, nieuwe technologiën of hogere Affinity-levels.
Wat je hiervoor moet doen lijkt aan het begin nogal te verschillen. Vermoord een Siege-Worm, vernietig een Station (Beyond Earth's versie van een City-State) of vind twee Resource Pods (Ruïnes uit Civ V). Al snel houden deze missies waarbij je iets moet doen op, en maken deze plaats voor 'keuzemissies'. Hierbij krijg je een korte tekst voorgeschoteld, en moet je kiezen uit optie A of B.
Om eerlijk te zijn is dit een erg goedkope manier van quests in een game stoppen. Je hoeft namelijk niets hiervoor te doen (behalve een gebouw bouwen), en lijken niet op de missies die eerder waren beloofd. Daarnaast komen de missies in elke playthrough op dezelfde manier terug. Heb je een Siege-Worm vermoord na tien beurten in de eerste keer dat je het spel speelde? Dan mag je na tien beurten in playthrough twee precies hetzelfde doen. Erg jammer.
Hidde: Die quests zorgen juist voor afwisseling in het spel. De ene keer moet je wat aliens naar de filistijnen helpen, de andere keer wat Resource Pods vinden en af en toe ook nog Stations oprollen. De variatie die dit biedt is ongekend. Hierdoor ben je soms aan het nadenken over wat je wil onderzoeken, en zit je voordat je het weet met je hoofd in een quest om wat aliens te vernietigen.
Beyond Earth Terrein

Geen 4X-game zoals zijn voorgangers...

Johan: Het meest schrijnende probleem met Civilization: Beyond Earth is dat het spel haar genre verloochent. Om dit aan te duiden maken wij een kleine analogie met Civilization V. In deze game - zeker aan het begin - ligt er altijd een enorme focus op het verkennen van de planeet. Je moet City-States en andere beschavingen zoeken, en belangrijke resources en Natural Wonders vinden. Je ontdekt waar de planeet ophoudt, waar oceanen liggen en bergen richting de hemel spietsen.
In Civilization V was elke playthrough uniek, was elke wereld uniek, en was het elke keer een plezier om te ontdekken wat er achter de zwarte fog of war verstopt zat. Of het nou nieuwe beschavingen of nieuwe tiles met suiker, goud, truffels of ivoor zijn, altijd was er die drang om de wereld wat verder te verkennen.
Hidde: Dit is het enige minpunt aan Civilization: Beyond Earth. Ik vond het ontdekken in Civ V ook altijd heel erg leuk, en het is jammer dat Firaxis dat element heeft weggehaald in Beyond Earth.

... maar slechts een 3X-game

Johan: Firaxis is daar met Beyond Earth alleen totaal niet in geslaagd. De game doet fundamenteel een boel dingen verkeerd. Andere beschavingen verschuilen zich bijvoorbeeld niet achter de donkere mist, maar worden meteen zichtbaar wanneer ze landen op de planeet. Daarnaast zijn er maar acht civilizations in de game, waardoor je op elke grote map precies dezelfde landen tegenkomt. Totaal geen variatie dus, iets wat je wel van andere games uit de serie gewend bent.
Overigens had dit minder uitgemaakt als elke beschaving een eigen gezicht had gekregen, maar dat is niet het geval in Civilization: Beyond Earth. Behalve wat cosmetische verschillen is elk land precies hetzelfde. Ze hebben dezelfde units, dezelfde gebouwen, dezelfde tech-tree. Als er zo weinig verschil zit tussen de verschillende landen, is het opmerkelijk te noemen dat er niet meer civilizations zijn waarmee je kunt spelen.
Het verkennings-probleem geldt overigens ook voor de stadstaatjes in het spel. Ook deze hoef je niet te ontdekken, maar zijn vanaf het moment dat ze landen zichtbaar. Het hele aspect waarbij je op ontdekking gaat met wie jij je planeet deelt, is dus verloren gegaan in Beyond Earth.
Hidde: In Civilization V had je bij de release van de game ook maar twaalf beschavingen tot je beschikking. De meeste beschavingen werden pas uitgebracht bij de DLC-paketten, Gods and Kings en Brave New World. Daarom vind ik het niet erg dat je bij de release met acht beschavinge kunt spelen, want je weet dat er hoogswaarschijnlijk nog DLC-paketten zullen komen.
Beyond Earth Siege Worm

De planeten voelen leeg aan

Johan: Daarnaast zijn de planeten ook niet interessant om te ontdekken. Er zijn geen Natural Wonders zoals Civ V die had, en ook de hoeveelheid speciale resources is bijna beschamend te noemen. Er zijn er namelijk niet meer dan tien. Daarnaast zijn deze zo overvloedig aanwezig dat je niet op zoek hoeft voor een Geothermal-tegel of Float Stone­-tile. De kans is namelijk enorm groot dat deze al in je rijkje aanwezig zijn.
Het eXploration gedeelte van de 4X-titel pakt door verkeerde keuzes tijdens het ontwikkelen van de game niet goed uit. Er ontstaat tijdens het spelen van Civilization: Beyond Earth geen enkele drang om de planeet te verkennen, iets wat als een groot gemis mag worden beschouwd.
Hidde: Die drang heb ik dus wel. De kick die het geeft als je net een nest van aliens hebt ontdekt en dat je dat dan met één druk op de knop vernietigt? Prachtig. Ook het feit dat je meteen vele resources tot je beschikking hebt zorg ervoor dat je de resources die je nog niet hebt op te zoeken en vervolgens te gebuiken.

Aliens zijn de nieuwe bandieten

Johan: Dit is erg jammer, aangezien andere nieuwe aspecten van de game goed in elkaar zitten. Een voorbeeld hiervan zijn de speciale Miasma-tiles. Eindig je een beurt namelijk in dit blauwe gas, dan loopt je unit schade op. Nog erger, vijandelijke aliens helen zichzelf hiermee. Hierdoor kom je dus voor dilemma's te staan: neem je een gevaarlijke korte route of een veilige omweg, maar verlies je hierdoor kostbare beurten.
Nog interessanter is de manier hoe aliens - de barbarians­ uit Civ V - te werk gaan. Deze werken namelijk onzichtbaar samen. Val je de oorspronkelijke bewoners niet aan, dan laten ze jou ook met rust. Schiet je eentje echter naar de eeuwige Miasma-velden, dan keren alle wezens zich tijdelijk tegen jouw beschaving. Essentieel dus om je gevechten goed uit te kiezen, aangezien een enorme Siege-Worm jouw leger binnen een mum van tijd plat heeft gemept.
Hidde: Hier ben ik het mee eens, niets aan toe te voegen.
Beyond Earth Aliens

Conclusie Civilization: Beyond Earth

Johan:5
Civilization: Beyond Earth is bij verre na niet de slechtste strategietitel ooit gemaakt, maar de game maakt enkele fundamentele fouten. Vooral het gebrek aan variatie en het ontbreken van het verken-aspect uit de serie doen de nieuwe titel van Firaxis geen goed. De game doet leuke dingen met de aliens en Affinity-keuzes, maar dit is bij lange na niet genoeg om te verhullen dat Civilization: Beyond Earth in de kern een matige game is.
Hidde: 8.5
Voor mij is dit precies andersom, Civilization: Beyond Earth gaat verder waar Civiliation V stopte en doet dat erg goed. De geplande aanvallen van Aliens, de quests en een scala aan keuzes die je kunt maken: Civilization: Beyond Earth doet her erom.
p.s. de cijfers van Hidde en Johan zijn hieronder samengenomen en daar is een gemiddelde uitgerold.