Capcom Beat 'Em Up Bundle Review - Absolute toppers uit de arcadehallen

zondag, 30 september 2018 om 10:02
Pats! Boem! Oef! Wanneer je deze geluiden uit je speakers hoort komen, kan dat maar één ding betekenen: je speelt een ouderwetse beat 'em up! Met Capcom als hoofdleverancier van deze knokpartijen is het genre de geschiedenisboeken in gegaan als de arcadegame bij uitstek. Of de Capcom Beat 'Em Up Bundle het genre eer aan doet, kan je lezen in onze review!
Over smaak valt te twisten, maar als je het ons vraagt is er maar één koning van de beat ‘em ups: Capcom. Met Final Fight in 1989 startte een gouden decennium aan klassiekers in het genre dat jarenlang ongeëvenaard bleef. Jammer genoeg stopte Capcom met het maken van beat ‘em ups rond dezelfde tijd dat arcades hun laatste adem uitbliezen, met Battle Circuit als waardige afsluiter. Met de Capcom Beat ‘Em Up Bundle probeert de ontwikkelaar ons deze prachtige tijden te laten herleven. Is het gelukt?
Capcom Beat 'Em Up Bundle Review

Hersenloos rammen

Voor wie niet bekend is met het concept van de beat ‘em up, zullen we het kort even uitleggen. Simpel gezegd is een beat ‘em up een game waarin je van links naar rechts loopt in beeld en de tegenstanders die op jouw pad staan in de pan moet hakken. Dit doe je meestal met een aanvalsknop en een springknop. Het grote verschil met een traditionele Fighting Game is dat je bij een beat ‘em up doorgaans flink op de knoppen ramt en weinig gebruik maakt van combo’s of vergelijkbare strategieën.
De Capcom Beat ‘Em Up Bundle geeft je een soort proefschotel van de beat ‘em ups die Capcom door de jaren heen maakte. De bundel bevat Final Fight, Captain Commando, The King of Dragons, Knights of the Round, Warriors of Fate, Armored Warriors en Battle Circuit, waarvan de laatste twee nooit eerder buiten de arcadehallen uitgebracht zijn.
Capcom Beat 'Em Up Bundle Review

Absolute klassiekers

We kunnen er verder niet omheen draaien: de games die bij de Beat ‘Em Up Bundle zijn inbegrepen kunnen we alleen maar omschrijven als absolute klassiekers. Waar Final Fight nog een primitieve game is zonder veel toeters en bellen, wordt het met games als Knights of the Round en Armored Warriors flink uitgebreid. Je zou denken dat simpele beat ‘em ups naar verloop van tijd saai gaan worden, maar niets is minder waar. Elke titel heeft z’n sterke punten en er zit geen slechte keuze tussen. De graphics en muziek nemen je mee naar een tijd waarin flitsend zijn en de aandacht trekken het meest belangrijk was in de overvolle arcadehallen.
Alle games in de bundel zijn niet allemaal precies hetzelfde met een ander likje verf. Zo hebben King of Dragons en Knights of the Round beide RPG-elementen, waardoor je personages sterker worden en betere wapens verzamelen door de games heen. In Armored Warriors bestuur je gigantische robots waarvan je de onderdelen kan vervangen. Zo kan je de standaard armen vervangen voor een mega-drilboor en jezelf uitrusten met spinnenbenen of rupsbanden. De andere drie games zijn meer rechttoe-rechtaan, al zijn ze daarom niet minder tof.
Capcom Beat 'Em Up Bundle Review

Plezier voor vier

Hoe bevredigend het ook kan zijn om alles compleet in elkaar te slaan, kan het eenzaam worden wanneer je de games helemaal in je eentje moet spelen. Gelukkig zijn de meeste titels met drie spelers te spelen en sommigen zelfs met z’n vieren. Naast het feit dat dit de soms absurd hoge moeilijkheidsgraad van de games wat beter te verdragen maakt, zorgt dit ook voor complete chaos op het beeldscherm. Met een volle bak spelers zullen de aanvallen je om de oren vliegen, het beeld vol staan met rondvliegende vijanden en is het bijna gegarandeerd een goede tijd voor jou en een stel vrienden.
De game heeft ook een online modus, waar je vanzelfsprekend met mensen over de hele wereld de verschillende games speelt. Jammer genoeg verloopt dit een stuk minder soepel dan nodig is voor dit soort games. Hoe meer spelers wij in een sessie hadden, hoe meer de games gingen hakkelen en stotteren. Dit zorgde er ook voor dat het eigenlijk totaal niet meer speelbaar was. Dit lag overigens niet aan onze internetverbinding. Het maakte de online nagenoeg onspeelbaar, dus als je van plan bent om de Capcom Beat ‘Em Up Bundle met vrienden te spelen kan je dat het beste op één console doen.
Capcom Beat 'Em Up Bundle Review

Enkele gebreken

Hoewel wij ontzettend veel plezier beleefd hadden aan de games in de Capcom Beat ‘Em Up Bundle, ontbraken er toch wat dingen die het minder maakte voor ons. Allereerst zijn de games allemaal heel erg kort, waardoor je mogelijk in één middag al klaar bent met alle games in de bundel. Dit hoort nou eenmaal bij het soort games, maar de verzameling had makkelijk gevuld kunnen worden met wat andere klassiekers van Capcom zoals The Punisher, Alien vs Predator, Cadillacs & Dinosaurs of Dungeons & Dragons: Tower of Doom. Vanwege licenties was dit waarschijnlijk niet mogelijk; desondanks is het een groot gemis omdat deze games ook absolute toppers zijn.
Daarnaast vallen de opties voor het aanpassen van het beeld vies tegen. Als je arcadereleases van Hamster gewend bent (van bijvoorbeeld de vele Neo-Geo arcadegames) zal je teleurgesteld zijn bij het gebrek aan mogelijkheden. Geen CRT filters, scanlines of mogelijkheden om het beeld op jouw favoriete manier te schalen. Je moet het doen met de manier die Capcom het beste vond, wat jammer is omdat dit features zijn die je inmiddels wel kan verwachten van de meeste retro-releases.
Capcom Beat 'Em Up Bundle Review

Capcom Beat ‘Em Up Bundle Review - Keihard knokken

Er zijn maar weinig moderne games die de old school ervaring van de games in de Capcom Beat ‘Em Up Bundle kunnen evenaren. Elke aanwezige game in de bundel is een klassieker en vooral met een stel vrienden is het geweldig om deze collectie spelen. Probeer het alleen niet online, want dan is de ervaring een stuk minder. Mocht je dus puur games als Battle Circuit of Armored Warriors willen spelen, dan voorziet de Bundle je prima.
Voor wie op zoek is naar wat extra’s zal alleen bedrogen uitkomen. Naast de gallerijen per game (met onder andere arcadeflyers en concepttekeningen) zijn er weinig toeters en bellen. Vergis je niet: de Capcom Beat ‘Em Up Bundle is een dikke aanrader voor iedere retro (en moderne!) gamer.
Capcom Beat 'Em Up Bundle is nu beschikbaar voor twee tientjes voor de PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en op een latere datum voor pc.