Assassin's Creed Syndicate Review - Heeft weer de 'wauw'-factor!

donderdag, 22 oktober 2015 om 13:00
Assassin's Creed is terug met een nieuwe game in de serie. Dit keer nemen de Assassin's ons mee naar het industriële Londen van 1868 met de tweeling Jacob en Evie Frye. Lees hier onze Assassin's Creed Syndicate Review.
Ubisoft heeft alles behalve stilgezeten het afgelopen jaar en er is daarom heel veel veranderd ten opzichte van Assassin's Creed Unity, die vorig jaar de nodige problemen kende. Jacob en Evie Frye nemen ons mee naar een geterroriseerd Londen, waar de Templars al de macht hebben en gestructureerde chaos veroorzaken onder de bevolking. Aan Jacob en Evie de taak om de Templars te stoppen.

Nieuwe setting, nieuwe kansen

Laten we het eerst eens hebben over de setting. Het mooie industriële Londen is het middelpunt van de wereld in de negentiende eeuw als het gaat om technologische vooruitgang en dat zie je zeker terug in Syndicate. De gehele setting is eigenlijk weer eens wat anders, verfrissend. Er zijn talloze machinefabrieken, stoomboten, treinen, koetsen en coole bijpassende zijmissies zoals kinderen bevrijden van kinderarbeid.
Combineer dit met de prachtige graphics en de werkelijk imponerende landmarks zoals de Tower of Londen, Buckingham Palace, de Big Ben en ook bijvoorbeeld de Theems en je hebt te maken met een goude combinatie. Laat als klap op de vuurpijl ook nog eens briljante historische figuren in deze tijd geleefd hebben, zoals Darwin, Dickens, Arthur Conan Doyle en Alexander Graham Bell. Kortom: een geweldige setting.
assassin's creed syndicate review 1

Gebruik van de omgeving

Naarmate we verder in de tijd gaan, verandert logischerwijs ook de omgeving. Smalle straatjes maken plaats voor koetsen, lantaarnpalen, brede wegen en spoorwegen. Ubisoft heeft er goed voor gezorgd dat dit geen problemen oplevert. Integendeel zelfs, Assassin's Creed Syndicate gebruikt de omgeving zelfs in zijn voordeel. Er is bijzonder veel interactie.
Zo kun je mensen bijvoorbeeld tegen muren en lantaarnpalen duwen. Ook kun je deze omgevingen gebruiken voor een mooie finishing move. Rope-launchers (een nieuwe feature in de serie!) gebruik je om snel naar de overkant van de straat te komen. Je kan in het grootse Londen gebruik maken van koetsen om snel van locatie te veranderen, maar je kan ook boten en treinen gebruiken om door de stad te manoeuvreren.
Het gaat zelfs zo ver dat je mensen vanaf een trein een brug af kan schoppen, of dat je paarden op hol kan laten slaan door een hallugenetic dart.
assassin's creed syndicate review 2

Verfrissende personages

Ondanks dat Evie en Jacob een tweeling zijn, zijn ze toch heel anders. Evie zal wat rustiger zijn en meer stealth te werk gaan, Jacob is meer van het vechten en zal dus niet snel een groepje Templars uit de weg gaan. Een hele verfrissende combinatie, aangezien je ook meestal zelf de keuze hebt met wie je speelt.
Sommige missies zijn wel speciaal voor één van de personages, maar bij de meeste kun je kiezen. Het switchen werkt ongeveer net zoals bij GTA V, alleen dan vele malen sneller. Waar je bij GTA ondertussen een kopje koffie kunt gaan halen, duurt het switchen van Syndicate niet meer dan drie seconden.
Overigens kunnen Jacob en Evie beiden ook unieke vaardigheden vrijspelen. Jacob zal meer op Templar jacht gaan en Evie zal meer gaan zoeken naar Pieces of Eden, om uiteindelijk allebei uit te komen bij Crawford Starrick, de bad guy en een ander geweldig personage. Daarnaast zijn veel andere personages heel kleurrijk en voornamelijk erg cool, van vijanden die je echt gaat haten tot vrienden die je echt leuk gaat vinden. Goed werk Ubisoft!
assassin's creed syndicate review 3

Nieuwe gadgets

Eerder is de rope-launcher al voorbij gekomen als een nieuwe gadgets, maar dat is gelukkig niet het enige. Je gebruikt een cane als zwaard, throwing knives maken een comeback, boksbeugels doen hun intrede en dan zijn er nog de voltaic bombs. Alexander Graham Bell is in Syndicate de technicus die van de meeste van deze technische snufjes voorziet.
De throwing knives zijn niet meer zo overpowered als ze waren in de Ezio-games en de rope-launcher is niet zo sterk als vooraf gevreesd werd. De rope-launcher is soms helemaal niet handig om te gebruiken en op andere momenten onmisbaar in de grote brede straten. Net zoals de throwing knives geeft dit daarnaast ook een heel andere dimensie aan het zijn van Assassin. Het vluchten gaat sneller en ook kun je sneller van positie wisselen. Daarnaast is het hele richtsysteem aangepast zodat het gebruiken van throwing knives makkelijker wordt.
assassin's creed syndicate review 4

Verbazingwekkende balans

Want ook daar heeft Ubisoft weer oplossingen voor gevonden. Vlucht je met de rope-launcher naar het dak, dan gaan daar een paar luiken open waar vijanden uitkomen. Alles is zo mooi uitgebalanceerd, van het gebruik van personages, tot het gebruik van wapens tot zelfs het gebruik van vervoersmiddelen. Er is geen weg die altijd beter is, of een manier die effectiever is. Alles is mogelijk.
De vijanden groeien dan ook mee met jouw niveau en worden sterker naarmate jij beter wordt. Vijanden van een veel hoger level zijn dan ook bijna onverslaanbaar. Tenslotte is er nog een hele goede balans tussen zijmissies en hoofdmisses. Er zijn namelijk talloze zijmissies die worden gegeven door verschillende personages. Bij sommige missies gaat het om gangwars tussen de Rooks en de Blighters en bij andere gaat het om het oplossen van moordzaken.
assassin's creed syndicate review 5

Bruut..... gewoon bruut

Maar wat echt niet kan ontbreken aan deze review is de bruutheid van de gevechten. Assassin's Creed Syndicate is de meest brute Assassin's Creed ooit. De combo's, de finishing moves, de triple kills, double kills, maar ook sommige cutscènes. Bij sommige gevechten stonden wij echt met een mond vol tanden wat er allemaal gebeurde. Als het te beschrijven was zouden we dan doen, maar het is werkelijk onbeschrijvelijk.
En dat allemaal met stijl. Gedurende de hele game blijf je het gevoel hebben dat je een echte gentleman bent. Met een tophat, cane en toffe outfits. Maar die cane is geen cane meer als je Jacob en Evie daarmee bezig ziet. Nachtmerries krijg je ervan. In plaats van 18+ zou er op het hoesje moeten staan 25+ en dan met een dwingende ondertoon.
assassin's creed syndicate review 6

Andere pluspunten

Maar bij bruutheid blijft het niet. Er zijn namelijk nog veel meer pluspunten. Het naar beneden free-runnen, geïntroduceerd in Assassin's Creed Unity is flink verbeterd en werkt nu heel soepel. Daarnaast is het, zoals eerder aangehaald makkelijker dan ooit om throwing knives te gebruiken. Dit komt omdat de controls sterk verbeterd zijn. En ook is het nu makkelijker om ramen binnen te gaan. Ook daar is een control command voor toegevoegd.

Helemaal geen minpunten?

Zijn er dan helemaal geen minpunten aan Assassin's Creed Syndicate? Helaas wel. Wat iedereen wil weten natuurlijk is hoe het zit met glitches. Iedereen is bang voor nog een Unity debacle, waardoor de game echt onspeelbaar was. Glitches zijn er wel, zoals onzichtbare muurtjes, onzichtbare vijanden, onzichtbare personages in cutscènes en momenten waarop je vastzit. Echt onspeelbaar wordt Syndicate er gelukkig niet van, en een aantal keer was het dan ook onze eigen schuld dat de game een beetje glitchte.
Een ander minpunt is het rijden met een koets, wat zeer onrealistisch aanvoelt. Je rijdt ermee alsof je in een auto zit. Als je in een koets zit, ram je andere koetsen op een onrealistische manier: je krijgt het gevoel alsof je in een botsauto zit. Allemaal heel leuk, maar die arme paarden zouden dat nooit overleven, terwijl jij er gewoon vrolijk mee verder rijdt. Wij begrijpen waarom er iets meer actie moest komen om het rijden met een koets interessanter te maken, maar dit is niet de juiste manier.
assassin's creed syndicate review 7

Geen multiplayer

Het feit dat er geen multiplayer in Assassin's Creed zit kan zowel gezien worden als een nadeel als een voordeel. Het ontbreken ervan maakt de game vele malen stabieler en daarbij komt dat Assassin's Creed toch altijd een spel blijven waarvan de singleplayer het belangrijkste is. De singleplayer moet daarom te allen tijde voorrang krijgen op de multiplayer.
Maar aan de andere kant waren de co-op missies uit Unity wel erg vermakelijk en is het daarom jammer dat daar geen doorstart mee gemaakt is. Ook de multiplayer modi uit eerdere Assassin's Creed games waren altijd wel een leuke extra. Maar is het dan dus echt een nadeel dat de multiplayer ontbreekt?Nee, de singleplayer compenseert genoeg om dit door de vingers te zien.
assassin's creed syndicate review 8

Assassin's Creed Syndicate review - Game of the Year?

Ubisoft heeft een fantastische titel neergezet die de serie weer op de kaart zet. Syndicate brengt de serie een stapje verder en heeft een geweldige setting, toffe personages, coole nieuwe gadgets, brute vechtscènes en maakt slim gebruik van de omgeving.
Afgezien van het rijden met koetsen en het kleine aantal glitches is het algemene beeld van Assassin's Creed Syndicate meer dan positief. De wauw-factor komt dan ook meerdere malen naar voren. Assassin's Creed Syndicate is een game die je echt niet mag missen, misschien wel een aankomende Game of the Year. Ubisoft zet grote stappen vooruit en de fans gaan zeker veel plezier beleven aan Assassin's Creed Syndicate.