Anthem Review - Dodelijke concurrentie voor Destiny en The Division?

vrijdag, 22 februari 2019 om 14:30
Anthem is het grootste project waar ontwikkelaar BioWare ooit aan heeft gewerkt. Met zes jaar ontwikkeltijd, een ambitieus meerjarenplan, een exotische wereld en spectaculaire vuurgevechten lijkt Anthem klaar om te troon te grijpen. Maar kan het concurrentie met Destiny 2 en The Division 2 aan en valt het niet in de valkuilen van het genre? Lees het in onze Anthem review.
Anthem speelt zich af in het land van Bastion, een land met veelzijdige natuur en prachtige uitzichten, maar ook een groot probleem. De voorouders van de huidige mensheid, de Shapers, hebben de Anthem of Creation gemaakt, een machine dat de wereld heeft gevormd en door blijft vormen. Zonder controle over de Anthem blijft het proces doorgaan en heeft het grote natuurrampen en cataclysmen tot gevolg, met als toppunt de Heart of Rage.
Jouw verhaal begint middenin de Heart of Rage, waar je als rekruut met een groep Freelancers – dappere avonturiers gehuld in gepantserde exoskeletten – bent om het cataclysme te sussen. Maar het gaat compleet mis en door al het natuurgeweld ben jij en een andere Freelancer de enigen die de ramp overleven. Het betekent het einde van de Freelancers als een instituut en het vertrouwen in de bevolking is weg. Tijd om te beginnen aan een persoonlijke missie om van de Freelancers weer een organisatie te maken waar de mensen op kunnen bouwen en tegelijkertijd een manier vinden om de Heart of Rage tot een halt te roepen.
Anthem Review

Vier smaken om uit te kiezen

De macht van een Freelancer ligt compleet bij zijn exoskelet, een zogeheten Javelin, en de verschillende mogelijkheden. Vanaf het begin hebben spelers de keuze uit vier verschillende Javelin waarvan ze er eentje kunnen vrijspelen en naarmate je stijgt in levels krijg je toegang tot meerdere Javelins. Alle Javelins verschillen drastisch van elkaar, niet alleen in uiterlijk, maar ook in snelheid, bepantsering, vaardigheden en welke wapens ze kunnen dragen.
De Ranger is de meest gebalanceerde van alle Javelins en zal voor veel spelers van shooters het meest vertrouwd aanvoelen. Anderzijds is er weer de enorme Colossus die veel trager is, maar wel zwaarder vuurwerk hanteert en miniguns kan dragen. De twee lichtbepantserde Javelins zijn de Storm en Interceptor, waarvan eerstgenoemde het liefst in de lucht blijft hangen en de elementen het werk laat doen, terwijl de Interceptor van dichtbij het leven van zijn tegenstanders zuur maakt met twee dodelijke messen.
Anthem Review

Vliegen om te overleven

Alle Javelins kunnen bovendien vliegen met ingebouwde jetpacks en de bewegingsvrijheid die je daarmee krijgt is van essentieel belang in Anthem. Niet alleen vlieg je daarmee door de verticaal opgebouwde wereld, in gevechten kan vliegen het verschil maken tussen leven en dood. Je moet constant in beweging blijven en van positie veranderen, waardoor de gevechten in Anthem heerlijk actief aanvoelen en één van de sterkste punten van de game is.
Gevechten blijven ook in grote mate fris aanvoelen door de mate van diversiteit die er in de Javelins en aanpassingsmogelijkheden zit. Twee dezelfde Javelins kunnen enorm van elkaar verschillen door middel van andere wapens, vaardigheden en components die de statistieken van je Javelin drastisch kunnen veranderen.
Er is alleen één aspect aan gevechten dat niet fris blijft aanvoelen en dat is de diversiteit in vijanden. In de loop van het ongeveer twintig uur durende verhaal kom je verschillende organisaties op je pad tegen waarmee je de degens zal kruisen, zoals de technologie-verslaafde Scar en de Dominion, die ons doet denken aan de Empire uit Star Wars. Elke organisatie heeft alleen een handjevol verschillende vijanden die ze inzetten en na verloop van tijd ken je alle sterke en zwakke punten van je tegenstanders en wat er van jou wordt verwacht. We hopen dan ook dat BioWare nieuwe organisaties zal introduceren of meer diversiteit brengt binnen de organisaties om gevechten verrassend en fris te blijven houden.
Anthem Review

Een blokkade in het verhaal

Zoals we al zeiden duurt het verhaal van Anthem ongeveer twintig uur en BioWare heeft er een vrij sterk avontuur mee neergezet. We leren interessante en af en toe hilarische karakters kennen, hoewel de humor soms ook de plank misslaat, en de antagonist overkomt als een daadwerkelijk sterke tegenstander. Bovendien worden we ook getrakteerd op een aantal indrukwekkende cutscenes en is de lipsynchronisatie dik in orde, in tegenstelling tot BioWare’s Mass Effect Andromeda.
Het grootste hekelpunt aan de campagne van Anthem is alleen een onbegrijpelijke blokkade die het tempo er enorm uithaalt. Halverwege het verhaal moet je op zoek naar vier tombes van oude helden onder de Freelancers, maar die tombes gaan niet voor iedereen open, je moet laten zien dat je waardig genoeg bent. En jouw waardigheid komt in de vorm van een boodschappenlijst aan klusjes die je gedaan moet hebben.
Denk daarbij aan het openen van vijftien kisten, het verslaan van vijftig vijanden met melee-aanval of het bijbrengen van drie teamgenoten. Met name die laatste is een groot pijnpunt, want je bent afhankelijk van je teamgenoten dat ze worden neergeschoten en dan moet jij er ook nog eens als eerste zijn om ze bij te brengen. Het is totaal onnodig en laat alleen maar een smet achter op de anderzijds goede campagne van Anthem.
Anthem Review

De reis naar endgame

Misschien wel belangrijker dan het verhaal in een game als Anthem is de endgame, de content die je kan spelen nadat je het hoofdverhaal hebt uitgespeeld. Wat dat betreft zit het voorlopig wel goed met de game. Allereerst zal je nog een flinke tocht voor de boeg hebben naar level 30, want wanneer je de campagne hebt uitgespeeld zal je pas rond level 20 zitten.
Om meer ervaringspunten te verzamelen kan je zijmissies opnieuw spelen op hogere moeilijkheidsgraden, uitdagingen voltooien voor de Path of Legionnaires of je kan de moeilijkste content van allemaal proberen: Strongholds. Strongholds zijn Anthem’s versie van dungeons, waar de normale vijanden al een stuk sterker zijn en waar ook enorme bazen rondlopen voor uitdagende gevechten. Je moet dan ook goed samenwerken om heelhuids een Stronghold door te komen en de verschillende vaardigheden op elkaar afstemmen om het maximale uit de Javelins te halen.
En de grootste beloning voor de moeilijkste content is natuurlijk de sappige loot die je daarvoor krijgt. Op het maximale level begint het dan ook echt leuk te worden, wanneer je toegang krijgt tot Masterwork en Legendary loot. Uitrustingen en wapens krijgen dan namelijk speciale effecten die een grote invloed kunnen hebben op je speelstijl, zo kan je bijvoorbeeld een 50% bonus in schade krijgen wanneer je een dodge uitvoert voor een paar seconden. Het is altijd afwachten wat voor speciale voorwerpen je krijgt aan het einde van een uitdagende missie en dat blijft een speciaal moment.
Anthem Review

Even wachten…

Helaas moet je voor het veranderen van je uitrusting naar de Forge toe, een apart menu in thuisbasis Fort Tarsis waar je je wapens, vaardigheden en uiterlijk van je Javelins kan aanpassen. Het is een handeling die je heel vaak zal uitvoeren in Anthem en één die een pijnlijk probleem in Anthem blootlegt: laadtijden.
Wanneer je een missie start krijg je uiteraard een laadtijd om de missie en de prachtige wereld van Anthem te laden. Maar ook wanneer je de Forge in- en uitgaat, wanneer je te ver achter je teamgenoten raakt en automatisch geteleporteerd wordt, wanneer een cutscene begint en eindigt. Het valt, op een SSD, wel mee met de lengte van de laadtijden en de Day One patch heeft ze ook ingekort, maar de hoeveelheid laadtijden is simpelweg teveel. Het zou niet mogen dat je getrakteerd wordt op twee laadtijden om even een wapen te veranderen, helemaal niet omdat de game draait op het constant vergaren van nieuwe loot.
We zijn wel blij dat ontwikkelaar BioWare in een week tijd al een hele lijst aan problemen heeft opgelost en het toont ook aan dat ze er met de neus bovenop zitten. Het is dan ook onze hoop dat BioWare op de één of andere manier de hoeveelheid laadtijden kan inkorten en dat je makkelijker toegang kan krijgen tot de Forge, zodat het zien van nieuwe loot zorgt voor blijdschap en niet irritatie om laadtijden.
Anthem Review

Anthem Review - Een ongepolijste diamant

Ontwikkelaar BioWare heeft met Anthem een ambitieus meerjarenplan neergezet dat zich kan meten met concurrerende games als Destiny 2 en The Division 2. Je voelt je een Iron Man wanneer je door de prachtige wereld van Bastion vliegt en het vuur op de vijand opent met zeer verschillende Javelins. Bovendien kent de game een goede campagne en over de endgame, met het oog al op aankomende gratis DLC-pakketten, hoeven we ons ook geen zorgen te maken.
Het is alleen vervelend dat het plezier soms teniet wordt gedaan door de onbegrijpelijke keuze voor de waslijst aan klusjes, een grote hoeveelheid aan laadtijden en een kleine diversiteit aan vijanden. Met name de laatste problemen kan BioWare gelukkig nog aan werken en met de veranderingen die ze al hebben doorgebracht hebben we er vertrouwen in dat de ontwikkelaar niet snel stil zal zitten. Als ze die problemen kunnen oplossen en op consistente basis content zullen toevoegen, dan zal Anthem nog een lang leven beschoren zijn.