Call of Cthulhu Preview - Onderzoek op Darkwater Island

Preview
zondag, 12 februari 2017 om 9:00
xgn google image
Call of Cthulhu combineert onderzoeken met het paranormale, en stuurt je als speler naar een duister eiland. Tijdens het Focus Home event in Parijs werd een gameplay demonstratie gegeven voor de aanwezige pers. De Call of Cthulhu preview vertelt meer over dit mysterieuze avontuur.
Scooby Doo, het is zo’n serie waar iedereen wel eens van gehoord heeft. Een team van uiteenlopende mensen gaat samen met een pratende hond op zoek naar spoken, en komt daardoor in allerlei rare situaties terecht. Stel je een game voor die ongeveer hetzelfde uithaalt, maar op een stuk serieuzere manier. Dan kom je terecht bij de recent onthulde role-playing game Call of Cthulhu.
Call of Cthulhu Preview

Op onderzoek uit op een donker eiland

Tijdens het Focus Home event in Parijs gaf ontwikkelaar Cyanide Studio voor het eerst een demonstratie van de game, die eind dit jaar moet verschijnen. In de game speel je (helaas) niet als Scooby of een van zijn vrienden. Nee, de toon van de game is een stuk serieuzer. Jij kruipt in de huid van privé-detective Edward Pierce en reist af naar het mysterieuze Darkwater Island van de jaren ’20.
Jij bent ingehuurd om onderzoek te doen naar de moord op Sarah Hawkins, een gerenommeerde kunstenares. Samen met haar man en kinderen zou zij bij een tragisch ongeluk zijn overleden, maar niet iedereen denkt daar hetzelfde over. Aan jou als speler de taak om erachter te komen wat er werkelijk gebeurd is op het plaats delict.
Dit doe je door op zoek te gaan naar clues in en om het huis, en door mensen te ondervragen die op het eiland rondlopen. Tijdens de Call of Cthulhu preview werd er een stuk dat zich afspeelt aan het begin van de game gespeeld, wanneer Pierce net aankomt bij het huis van de familie Hawkins. Daarbij wordt commentaar geleverd van een van de ontwikkelaars die aan de game werkt.
Call of Cthulhu Preview

Op zoek naar aanwijzingen en sporen

Al snel wordt er iets opgemerkt op de weg naar het landhuis. De graven van de familie liggen er namelijk voor, en ieder lid heeft bloemen bij zijn of haar steen liggen, behalve vader Hawkins. Wat dit precies betekent is op dat moment voor de speler niet bekend, maar het wordt genoteerd voordat de reis vervolgd wordt.
Eenmaal bij het huis aangekomen dien je als speler binnen te komen. De voordeur zit echter op slot, en je hebt zelf geen sleutel bij je die zou passen. Tijd om een alternatieve route te bedenken heb je niet, want zonder pardon wordt er opeens met een bijl naar je gewezen. Het blijkt een kennis van de familie te zijn, die het huis nog onderhoudt.
Er wordt een dialoog met de man aangegaan, die duidelijk niet blij is met jouw aanwezigheid. Call of Cthulhu geeft je tijdens interactie met andere figuren in de game keuzevrijheid in de manier waarop jij antwoord geeft op iemands reactie of vraag. Dit op eenzelfde manier als bijvoorbeeld de Mass Effect- en Dragon Age-games van ontwikkelaar BioWare. Middels een raster zijn er diverse antwoorden mogelijk, die elk een andere uitkomst kunnen hebben.
Call of Cthulhu Preview

Kies zelf hoe jij wilt reageren

Tijdens de Call of Cthulhu preview wordt er gekozen voor een dreigende aanpak, en de “oude gek” wordt duidelijk gemaakt dat hij niet met Pierce moet sollen. De keuze is risicovol, maar pakt goed uit. De man kalmeert ietwat en heeft respect voor het feit dat jij je mannetje staat. Het gesprek wordt vervolgd, en bij de nieuwe dialoogopties valt iets op. Er kan gevraagd worden over de bloemen bij de eerder bekeken graven.
Door het onderzoeken tijdens het spelen is er een nieuwe dialoogtoptie vrijgespeeld die nu dus ingezet kan worden, en met succes. De man heeft door dat je meeleeft met de familie en hij geeft je de sleutel van het huis. Had je de graven eerder niet bekeken, dan had je de betreffende keuze nooit gehad en was het wellicht heel anders afgelopen.
Ontwikkelaar Cyanide Studio wil de speler tijdens het avontuur de vrijheid geven om zelf op onderzoek uit te gaan. Dit is niet alleen doorgetrokken in het dialoog-systeem, maar ook in de momenten waarop je als detective onderzoek doet en conclusies trekt. Tijdens de Call of Cthulhu preview wordt namelijk ook het plaats delict bezocht.
Call of Cthulhu Preview

Vind clues en trek zelf een conclusie

Daar kunnen clues gevonden worden, om zo te concluderen hoe de familie aan hun einde is gekomen. Dit blijkt al snel niet op de manier gebeurd te zijn als vermeld in de rapporten. Er wordt een lantaarn gevonden die opzettelijk stuk gegooid is, en naar alle waarschijnlijkheid heeft dit voor de fatale brand gezorgd die de familie heeft vermoord.
Die conclusie moet je zelf trekken. Je kunt in de menu’s van de game clues met elkaar linken, om zo het verhaal compleet te maken. Vind je een bepaalde clue niet, dan kan daar dus een ander oordeel uit voortkomen. In theorie zou dit dus verschillende verhaallijnen op kunnen wekken tijdens het spelen. Iets waar vooralsnog vraagtekens bij worden gezet, mede doordat ontwikkelaar Cyanide aangeeft dat het verhaal van Call of Cthulhu lineair verteld wordt.
Het is dus nog even afwachten hoe deze functie verder in de game uitgewerkt zal worden, maar tijdens de Call of Cthulhu preview zag het er zeker interessant uit. Toch vraag je je momenteel vast af waarom Call of Cthulhu qua gevoel nu zo als Scooby Doo beschreven wordt. Dit komt voornamelijk door het laatste stuk van de presentatie.
Call of Cthulhu Preview

De scheiding tussen fantasie en realiteit vervaagt

Pierce dwaalt door de galerij van Sarah Hawkins als daar een groot schilderij prominent tentoongesteld staat. Er branden kaarsen naast het werk en ondanks dat het huis na de moord onbewoond is, lijkt iemand hier de boel gezellig te hebben gemaakt. Maar op het moment dat Pierce te dicht bij het schilderij komt, gebeurt er iets vreemds. Een gigantisch monster klimt uit het schilderij en begint Pierce te achtervolgen.
De link met de cartooneske spookjagers is gemaakt. Er is iets goed mis met het huis, en het begint met Pierce zijn geestesgesteldheid te spelen. Tijdens de traumatische ervaring die hij meemaakt raakt hij langzaam zijn gezonde verstand kwijt. Middels een sanity-meter kan door de speler gezien worden hoe ver Pierce heen is en zodra de meter leeg is, is het game over.
Tijdens de Call of Cthulhu preview werd dit aspect van de game maar kort besproken, maar wat wel duidelijk gemaakt wordt is dat de speler met verschillende angsten te maken gaat krijgen. Zo kun je bijvoorbeeld last gaan krijgen van claustrofobie. Op welke manier dit de gameplay beïnvloedt, is momenteel nog niet bekend. Maar het klinkt zeker interessant.
Call of Cthulhu Preview

Call of Cthulhu Preview - Mysterieus en intrigerend avontuur

En zo kan Call of Cthulhu momenteel erg goed beschreven worden. De wereld van de game is duister en mysterieus, en na de Call of Cthulhu preview is duidelijk dat er van alles kan gebeuren tijdens dit onderzoek. Tijdens het spelen wordt er veel vrijheid geboden om zelf keuzes te maken. Ook kunnen er hints en clues over het hoofd gezien worden.
Die puzzel-elementen in combinatie met de latere horror/thriller-vibe maakt Call of Cthulhu een spannend avontuur. Wel is duidelijk dat de game nog niet af is, want zeker het animatiewerk kan hier en daar nog een likje verf gebruiken. Toch is de interesse gewekt, en wachten we in spanning af wat Call of Cthulhu in de toekomst zal bieden.