Red Dead Redemption 2 features die beter kunnen dan deel één

Article
vrijdag, 31 maart 2017 om 17:11
xgn google image
Elke Rockstar junkie kijkt reikhalzend uit naar Rockstars nieuwe titel: Red Dead Redemption 2. Het is immers alweer 7 jaar geleden dat het fantastische eerste deel verscheen. Hier lees je welke Red Dead Redemption 2 features deze keer beter kunnen dan toen!
Ondergetekende speelde zo’n 1,5 maand geleden Red Dead Redemption uit op de Xbox One. Zo’n game die altijd in de kast lag, maar niet aangeraakt was. Waarom? Geen idee. Maar dom? Ja, dat zeker! Want allemachtig, wát een verhaal en ervaring is Red Dead Redemption. Zelfs nu, na 7 jaar!
Toegegeven: de graphics zijn natuurlijk niet zoals een Horizon Zero Dawn ze op je PlayStation 4 tovert. Maar dat maakt niet uit. Zelfs nu nog doorstaat Red Dead Redemption de tand des tijds. Al mag het wel gezegd worden dat wanneer Red Dead Redemtion 2 uitkomt (mogelijk in september!), een paar dingen wel beter mogen dan in deel één. We hebben er alle vertrouwen in dat het een dijk van een game gaat worden, nu al. Hierbij wat features die hopelijk beter zijn uitgewerkt in deel 2!

Meer minigames

In Red Dead Redemption kon je diverse minigames doen om de tijd te doden. Even een potje poker? Check. Even ergens blackjack spelen? Check. In totaal waren er zes minigames in Red Dead Redemption. Naast Poker en Blackjack waren dit Finger Fillet, Horseshoes, Lairs Dice en Arm Wrestling. Daarmee kon je tussendoor de tijd even doden en bovendien: ze waren zeker leuk.
Maar voor een 'grote' Rockstar game mogen er best wat meer minigames inzitten. We hopen dan ook dat deze feature in Red Dead Redemption 2 uitgebreider is. Hoe cool zou het om wat meer paardenraces te kunnen houden, bijvoorbeeld? Nu waren ze er wel, als onderdeel van het verhaal. Maar een minigame zou tof zijn. Of hoe cool zou het zijn om te oefenen met een duel?
108734

Niet meer wachten totdat je een missie uit mag uitvoeren

Iedereen die Red Dead Redemption gespeeld heeft, weet dat je vroeg of laat helemaal in het verhaal opgeslokt wordt. En zeker aan het einde van de game als je er al zo'n twaalf uur in hebt zitten, wil je doorspelen en weten wat er verder nog gaat gebeuren. Het is dan ook een tikkeltje frustrerend dat je herhaaldelijk moet wachten voordat je verder kan met de volgende missie.
Dan was je net klaar met een missie, bijvoorbeeld koeien terug bij elkaar in de stal brengen, en zag je op je plattegrond al duidelijk staan waar je vervolgens heen moest. Maar als je dan op het punt aankwam, kreeg je de melding dat het nog geen tijd was. Dus moest je de tijd doden met minigames of andere dingen: voor nachtwacht spelen bijvoorbeeld.
Leuk, maar frustrerend dat je niet zelf kon kiezen. Hopelijk is dit gebrek uit Red Dead Redemption 2 gehaald. Zo niet, dan is het te hopen dat er een doorspoelknop komt, zodat je de tijd vooruit kan spoelen! In The Witcher 3: Wild Hunt heb je op de Easy moeilijkheidsgraad zo'n mogelijkheid zitten waardoor je met de tijd kan rommelen.
108735

Verhaal (nog) beter

Het verhaal van Red Dead Redemption is erg tof. Een beleving die iedere gamer die van een goed verhaal houdt beleefd moet hebben. Toch moet één ding gezegd worden: Red Dead Redemption kwam qua verhaal traag op gang. In het begin voelde dat verhaal clichématig aan. Je rijdt de hele tijd op je paard van punt a naar punt b en terwijl je op die knol zit krijg je meer inzicht in personages.
Zo kom je veel te weten over Bonnie en ook over jezelf tijdens de ritjes op je paard. Maar ergens krab je jezelf dan achter de oren en denk je: waarom moet het altijd op deze manier? In het echte leven leer je mensen ook kennen in andere situaties, even rustig aan tafel bijvoorbeeld. In Red Dead Redemption gebeurt iets te veel van de verhaalvertelling ter paard. En we zien graag dat dit in Red Dead Redemption 2 iets beter wordt uitgewerkt. Al staat het verhaal an sich natuurlijk als een huis. Daar hebben we niets op aan te merken!
108736

Meer doen in de open wereld

Dan komen we bij punt 4. En eigenlijk twijfelen we er niet aan dat dit punt anders zal zijn in Red Dead Redemption 2. Want Rockstar gaat mee met de tijd en zal écht wel gekeken hebben naar wat er bij andere games is gebeurd in de afgelopen 7 jaar. Wat vinden gamers leuk? Exploreren. Bij een game met een open wereld hoort de optie om veel te kunnen verkennen.
In Red Dead Redemption was dat simpelweg iets te weinig aanwezig. De game was aardig lineair. Al kwam je ergens anders met je paard, veel huizen of deuren kon je niet in. En veel personages onderweg kon je niet aanspreken. Het was allemaal erg voorgeprogrammeerd. Her en der kon je wel afwijken van het hoofdverhaal, maar niet te veel.
En als we Red Dead Redemption dan toch nog even kort met The Witcher 3 mogen vergelijken: daar kun je praktisch iedereen aanspreken en kan je overal wel naartoe. Ach, zoals gezegd, in Red Dead Redemption 2 zal er ongetwijfeld meer te beleven vallen!
108737 2

Multiplayer

De multiplayer van Red Dead Redemption had niet veel om het lijf. Zo startte je niet in een lobby, zoals de standaard is bij de meeste multiplayers. Je startte in een soort free-roam waarbij je door de gehele map kon lopen. Vanuit daar konden spelers met andere spelers in contact komen en groepen beginnen.
Dit moet in Red Dead Redemption 2 wel anders worden. Je moet gewoon simpel met vrienden een team kunnen vormen om zo een lobby in te stappen. Een beetje zoals Call of Duty het al jaren doet, met succes.
Wat een gave toevoeging aan de multiplayer van de game zal zijn is een Heist-modus. Het kan ontzettend goed uitpakken als je bijvoorbeeld met een groep bandieten te paard een bank moet beroven. Ook de planning die daar aan vooraf gaat mag natuurlijk niet ontbreken, net als in GTA V.
Een andere interessante feature kan het aanpassen van je uitrusting zijn. In de multiplayer kun je een andere hoed, broek of laars kopen om zo jouw karakter in het personage te stoppen. Op die manier krijg je meer binding met je online karakter en is het leuker om de game te spelen.
108738 1

Meer interessante personages

Bij een goed verhaal horen interessante personages. Je geloofde de hoofdrolspeler iedere minuut van de game. Maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat niet elk personage even interessant was in Red Dead Redemption. En daardoor waren sommige missies leuker dan de andere. Wij hebben in ieder geval zeer genoten van de missies waarin Seth voorbij kwam: een gestoorde lijkenprikker.
Deze man was briljant! Hij stal de show in Red Dead Redemption met de hele manier waarop hij in het leven stond en alle gekke zinnen die hij in zichzelf mompelde. Geniaal gewoon. Als Red Dead Redemption 2 wat meer van dit soort geflipte personages in de game weet te stoppen, dan zorgt het voor één ding: vuurwerk! En dat willen we zien.