The Walking Dead A New Frontier Episode 3 Review - Wetteloos

zaterdag, 01 april 2017 om 7:06
Na twee hele goede episodes is het nu tijd voor de derde episode van The Walking Dead A New Frontier. Of deze nieuwe aflevering ook hetzelfde niveau haalt lees je in deze The Walking Dead A New Frontier Episode 3 Review.
In de derde episode gaat het verhaal van The Walking Dead New Frontier weer verder. Nadat de langverwachte aflevering werd uitgesteld, komen we er nu eindelijk achter waar de cliffhanger van episode 2 toe zou leiden. In deze aflevering staat één dilemma centraal: kiest David voor zijn familie of toch voor de groep die is opgezet?
De groep is aangekomen in Richmond en vanuit deze community moet de gewonde Kate worden verzorgd. Nadat de vorige episode heel verrassend was om te zien dat Javiers broer deel uitmaakt van de rivaliserende bende A New Frontier, wordt de groep weer weggestuurd met de boodschap dat ze nooit meer terug mag keren. Uiteraard is de groep eigenwijs.
The Walking Dead A New Frontier Episode 3 Review

Het was nog zo een klootzak

Waar de Walking Dead-serie al jaren goed voor is, is je verbonden voelen met de personages. Ook in deze aflevering zal je weer medelijden voelen, zelfs voor personages waarvan je nooit had gedacht je ermee te kunnen identificeren. Waar de broer van Javier, David, in eerdere delen nog als een enorme klootzak overkwam, zal hij in dit deel een enorme karakterontwikkeling doormaken die deze episode zeer interessant maakt.
Deze gelaagdheid komt voornamelijk naar voren doordat er aan alle kanten wrijving is. Zo heeft Javier duidelijk een oogje op zijn vrouw, ondanks de eerdere gebeurtenissen, en is het moeilijk te verteren dat zijn clubje New Frontiers blijkbaar een eigen willetje heeft. Duidelijk wordt dat er een enorm strijd om de macht gaat binnen deze community.

Baby AJ

Dit machtspelletje komt ook weer naar voren in een flashback met daarin Clementine en AJ. Er gebeuren hierin interessante dingen die zelf kunnen leiden dat je na afloop David vol in zijn gezicht spuugt. Door de flashback wordt de link tussen Clementine en de groep duidelijker.
Met de episode wordt verder een beetje duidelijker wat er nu precies met AJ is gebeurd. Toch wordt nog niet alles weggegeven. Aan de ene kant is het jammer dat je dit na ondertussen drie afleveringen van het nieuwe seizoen nog steeds niet voldoende weet, anderzijds werkt het wel als een cliffhanger-element dat je doet verlangen naar meer informatie.

Keuzes beïnvloeden je spel

Ook deze episode krijg je weer keuzes voorgelegd die je steeds bij het spel blijven betrekken. Zo zal je worden geconfronteerd met gebeurtenissen uit de vorige aflevering. Waar de New Frontier de dood van een kind op haar geweten heeft, kun je bijvoorbeeld het heft in eigen handen nemen om deze dood te wreken. Daarnaast worden er weer verschillende verhaallijnen uitgelegd, waarbij ook plannen horen die je kunt goedkeuren of afkeuren.
Uiteindelijk zullen de keuzes allemaal tot soortgelijke gebeurtenissen leiden; wat je kiest zorgt wel weer voor een goede ontwikkeling van je personages. Mocht je er bijvoorbeeld voor kiezen om Mariana’s dood te wreken, dan zullen personages dit onthouden. De dialogen worden hier natuurlijk weer op interessante wijze op aangepast. De keuze om zelf iemand zijn schedel in te slaan, iemand langzaam te vermoorden of iemand anders een moord te laten plegen, helpt mee met het versterken van de game-ervaring.

De toekomst van The Walking Dead

Het wordt steeds duidelijker waar dit seizoen ongeveer heengaat. Zo ontstaat er steeds meer wrijving tussen de groep van Javier en de New Frontiers. Ook binnen de New Frontier zelf wordt de spanning enorm opgevoerd. Het lijkt een seizoen te gaan waarin corrupte leiders een grote rol spelen. Dit lijkt ergens een herhalingstruckje met wat we eerder al zagen. Draaide The Walking Dead seizoen 2 ook niet deels over een corrupte bende, toen de personages vastzaten in de groep van Carver?
Wel moet worden opgemerkt dat het einde een beetje minder aanvoelt. Waar de aflevering voornamelijk de personages dieper uitwerkt, spreekt de aflevering wel minder tot de emotie dan eerdere delen. Vorige episoden hadden met dode kinderen, dorpen die werden overspoeld door Walkers en een spannende cliffhanger veel vlees aan het bot. Deze aflevering werkt toe naar iets wat je al aan zag komen.
Waar je na de tweede episode van The Walking Dead A New Frontier op het puntje van je stoel zat om naar meer te verlangen, sluit deze episode namelijk redelijk tam af. Er zit geen grote emotionele trigger aan het einde, het einde is zelfs voorspelbaar. Telltale heeft al een hoop ervaring met storytelling en het is jammer dat Telltale Games hier de veilige weg kiest.

Minder dan vorige episoden

Je merkt erg goed dat Above The Law een tussen aflevering is. In het verhaal wordt voornamelijk ruimte gemaakt voor het ontwikkelen van personages, maar toch gebeurt er onvoldoende om hetzelfde niveau te halen als de eerste twee episoden van dit seizoen. Het blijft een toffe episode, maar er had gewoon meer ingezeten. Nu er weer een flinke tijd op episode 4 gewacht moet worden, gebruikt Telltale deze tijd hopelijk goed om de volgende episode weer op het niveau van de eerste twee te brengen.