Zombie Army 4 Dead War Review – De zombies zijn terug!

maandag, 03 februari 2020 om 17:00
zombie army 4 2f1580473518
We hebben in de Zombie Army games al duizenden zombies terug de grond in getrapt en koppen uiteen doen spatten met sniperkogels. Wat begon als een spin-off van de shooter Sniper Elite, is uitgegroeid naar een volwaardige franchise met een eigen gezicht in Zombie Army 4: Dead War. Een gezicht dat bevalt, maar wel anders is dan we gewend zijn.
Waar Zombie Army Trilogy nog uit drie spin-offs bestond is de Zombie Army franchise eindelijk volwassen genoeg om een eigen imago te dragen, los van de Sniper Elite franchise. De trilogie die Rebellion in 2015 uitbracht liet ons al flink proeven van het zombiegeweld als het een standalone game zou zijn, maar nu is het tijd voor het echte werk.

De oorlog is net begonnen

Maar in de derde Zombie Army game was de oorlog tegen de zombie nazi's toch voorbij? Mis! Het verzet versloeg Hitler en trapte hem letterlijk de hel in, maar het aantal Duitse zombies dat over de straten schuifelde nam niet af. Sterker nog, de zombies blijven in hoog tempo uit hun graven komen en het probleem groeit sneller dan een plaag kakkerlakken in een smerig huis. Tijd voor de Survivor Brigade om de sniper rifle, automatische geweren en handgranaten uit de kast te halen en weer op pad te gaan.
Het verhaal van Zombie Army 4 beslaat negen hoofdstukken met telkens vier chapters, die je ruim 15 uur voor je leven laten knokken. De ondoden komen tijdens je avontuur uit alle hoeken en gaten, maar er is een aantal hot spots te vinden waar de plaag het ergst is. Deze zijn niet in Duitsland zoals je zou verwachten, maar nemen je mee naar Italië. Je tocht leidt je door diverse afwisselende plaatsen als Genua en Venetië, waar je onder andere op een gondel vaart terwijl je kilo's lood in duizenden zombies pompt.
Net als bij vorige delen komt dit soms op een heerlijke manier in beeld via de X-Ray killcam. Bij een indrukwekkend schot volg je je kogel totdat deze zich in de schedel van een zombie boort. Het is alsof je naar vuurwerk kijkt, waarbij het vuurwerk de uiteenspattende schedel van een zombiesoldaat is. Het is mede hierdoor weer een genot om zombies af te schieten.
zombie army 4 5f1580473683

Een flinke lading zombies om af te slachten

Het liefste doe je dat met meerdere spelers, want dan komt de game pas tot zijn recht. Zombie Army 4 kan met maximaal vier spelers gespeeld worden en is daar zelfs op gebouwd. Alleen spelen kan wel, maar is nooit zo leuk dan wanneer je een maatje bij je hebt. Dat geldt voor het verhaal, maar nog meer voor de Horde modus in de game die je in vijf levels tegen een onuitputtelijke stroom zombies laat knokken.
Jammer genoeg geeft Zombie Army 4 je wat minder gelegenheid om je sniping skills ten volste te benutten. De game heeft namelijk wat minder grote open omgevingen en laat je daardoor vaker teruggrijpen naar je pistool of automatische geweer. Het spelen van de game werkt nog steeds net zo soepel als in de vorige delen.
Daarnaast stuurt de game je geen groepjes van tien of 15 zombies op je af, maar krijg je halve legers ondoden achter je aan van vijftig tot honderd stuks tegelijk. Hiertussen zitten de schuifelende zombies, de snipers en de ontploffende kamikazezombies en wat nieuwe vijanden. Rebellion heeft goed gekeken naar wat er miste in de franchise en wat nieuwe monsters gecreëerd.
Op een gegeven moment kom je bijvoorbeeld kotsende moeraszombies tegen en Screamers die blind zijn, maar bij de minste piep of kraak bovenop je duiken en je compleet aan flarden scheuren. Er is zelfs een zombietank en een enorme zombiehaai waar je voor moet oppassen. De variatie op het gebied van vijanden is enorm en datzelfde geldt voor de manieren waarop je ze (opnieuw) om zeep kunt helpen.
zombie army 4 6f1580473753

Net even anders

Zombies afmaken doe je natuurlijk niet met je blote handen, maar met een klein arsenaal aan wapens. Zo kun je met de vertrouwde sniper rifles, shotguns en pistolen aan de slag die al eerder in de franchise zaten. Hier is niet veel nieuws aan de horizon, maar dat kan de pret niet drukken. Je hebt namelijk ruim voldoende aan de beschikbare wapens in de game.
Bovendien compenseert Rebellion het gebrek aan nieuwe wapens met de komst van nieuwe granaten. Naast de frag grenade heb je nu de bait grenade die zombies lokt, de electric trip wire die ze elektrocuteert en napalm mijnen die een zee van vuur achter laten.
Los van de dingen die je in je rugzak meeneemt heeft Rebellion in de levels een bekend element uit Strange Brigade verwerkt. Overal zijn namelijk vallen te vinden om zombies massaal af te maken. Je vindt in de game regelmatig plekken om op te schieten. Het gevolg is bijvoorbeeld dat een speaker zombies lokt waarna deze vervolgens ontploft of dat een turbine gaat draaien die zombies letterlijk in gehakt verandert. Het is heerlijk om te doen en ruimt lekker op.
zombie army 4 3f1580473828

Upgrades en gekkigheid

Zombie Army 4 biedt je dus van alles om te voorkomen dat de ondoden een hapje uit je nemen. Zelf kun je in de game ook zorgen dat je makkelijker zombies afslacht. Als je een beetje je best doet om ze op een originele manier te verslaan en alle wapens gebruikt, kun je namelijk perks vrijspelen. De upgrades voor je karakter speel je vrij als je in level stijgt en geven je meer munitie of maken je taaier.
Je kunt voor iedere missie de perks die je mee wil nemen selecteren. Afhankelijk van je acties in de game speel je meer en krachtigere perks vrij. Ook je wapens kun je sterker maken in de game. In het begin van de game mis je voor je gevoel nog wat kracht, maar dat wordt snel gecompenseerd als je upgradekits verzamelt die verstopt zitten in de levels. Hiermee kun je je wapens aanpassen waardoor je op een gegeven moment de grootste zombies met gemak neerhaalt.
Het feit dat je deze dingen moet zoeken nodigt uit om de sterk uitgewerkte omgevingen grondig te verkennen. Ditzelfde geldt voor de andere collectibles in de game. Ieder level heeft een aantal elementen om te zoeken zoals een document, een comic en een zombiehand die rechtstreeks uit The Addams Family zou kunnen komen.
Als je op zoektocht naar deze dingen gaat, merk je dat Zombie Army 4 veel meer dan een simpele shooter is. De game zit vol grappen en verwijzingen naar horrorfranchises en science fiction films en -series. Zo kom je een clown tegen die in een rode ballon verandert als je erop schiet, vind je overal bezeten poppen en kom je een bekende scène uit Stranger Things tegen. Rebellion heeft duidelijk veel aandacht geschonken aan de easter eggs in de game, maar is daarbij niet de fans van de Sniper Elite franchise vergeten die van de klassieke B-film actie houden.
zombie army 4 4f1595430872

Zombie Army 4 review – Zombies knallen was nog nooit zo tof

Zombie Army 4 is daarmee precies wat de franchise zou moeten zijn, op een paar puntjes na. De game biedt je namelijk bijna oneindig veel verschillende zombies om af te slachten. Dat doe je nu jammer genoeg net wat anders dan voorheen, want de focus ligt wat meer op kleinere omgevingen waarin je minder gelegenheid hebt om te snipen.
De bekende elementen uit de franchise zijn gelukkig behouden zoals de vier speler co-op van de game en de X-ray killcam. Door de extra toevoegingen gaat de game nergens vervelen, maar doorloop je deze juist met het grootste plezier. De 15 uur speeltijd zijn dan ook voorbij voordat je er erg in hebt. Rebellion heeft weer een game geleverd om met volle overtuiging je tanden in te zetten!