Wild Hearts Review - Jagen en bouwen maar!

donderdag, 16 februari 2023 om 16:00
wild heartsf1681037206
Het is tijd om weer te jagen op grote beesten in de nieuwe EA Originals game: Wild Hearts. Maar weet ontwikkelaar Koei Tecmo een originele ervaring neer te zetten in de fantasierijke wereld van Azuma? Dat lees je in deze review!
Wild Hearts is onderdeel van de EA Originals label van Electronic Arts. Hier zijn grote successen als It Takes Two, Lost in Random en Unravel uit voortgekomen. Nu probeert EA met Wild Hearts het jagersgenre met een origineel concept te domineren.
Wild Hearts is een game waarbij het jagen op monsters centraal staat. Doordat de game een Japanse achtergrond heeft, worden de monsters waarop je jaagt, ''Kemono'' genoemd. Kemono vertaal je letterlijk als ''beest''. Je neemt in Wild Hearts de controle over een zelfgemaakt karakter dat beschikt over een speciaal voorwerp waarmee je uit het niets ''Karakuri'' kan creëren. Dit zijn handige bouwwerken en mechanismen die helpen om de Kemono te verslaan.
wild hearts assets 1f1676321215

Fantasierijke wereld

Zodra je de wereld van Azuma betreedt, word je begroet door een mysterieus personage. Hij leert je hier en daar wat over de wereld en over je karakter in de game. Zodra je met hem gepraat hebt is het tijd om een eigen karakter te creëren. Wild Hearts heeft een uitgebreide character creator en laat je tot in detail een uiterlijk samenstellen. Dit is ook belangrijk, want Wild Hearts is een grote game (met het verhaal alleen al ben je ongeveer 40 tot 50 uur zoet) en je zal dus veel naar dit karakter moeten kijken.
Na het maken van je karakter word je gelijk in het diepe gegooid. Je krijgt namelijk meteen al een eerste Kemono om te bevechten en daarna nog één en zelfs al vrij snel een derde. Er is verder ook niet echt een tutorial om doorheen te spelen. Er worden hier en daar wel kleine tips gegeven, maar de vele controls staan gedurende de game rechtsboven. Dit is ontzettend fijn, want zo vergeet je nooit bepaalde bewegingen en aanvallen en hoef je niet eerst door een ontzettend lange tutorial heen te spelen.
Verder is het fijn dat je gelijk al leert wat er zo bijzonder is aan de Kemono. Het zijn namelijk beesten die gebaseerd zijn op dieren uit de echte wereld. Maar het is vooral origineel dat iedere Kemono samengesmolten is met een element uit de natuur. De eerste Kemono die je ziet is bijvoorbeeld een soort wolf die samengesmolten is met ijs. Dit is bovendien de reden dat ze een bedreiging zijn voor Azuma, ze beïnvloeden namelijk de natuur om hen heen. De wolf heeft bijvoorbeeld een sneeuwstorm gecreëerd in een eerst nog vrijwel zonnige jungle. Dit maakt de Kemono zulke indrukwekkende beesten om op te jagen ten opzichte van wezens in andere games. Daarnaast maakt dit ze ook nog eens extra uitdagend om te verslaan, doordat ze aanvallen met hun element.
De Kemono is niet het enige bijzondere in de wereld van Wild Hearts. De wereld is namelijk ook nog eens erg fascinerend om doorheen te spelen. Niet alleen de Kemono hebben iets met de natuur te maken, maar ook de vier regio's die je ontdekt in de game. Ze representeren namelijk allemaal een andere jaargetijde. Zo is de Natsukoachi Isle zomerachtig en in Fuyufusagi Fort lijkt het winter. Doordat er zoveel gespeeld wordt met het klimaat voelt de wereld soms heel magisch aan.
wild hearts assets 2f1676321369

Bouwen, bouwen en nog meer bouwen

De de wereld is niet het enige waar Wild Hearts om draait. Het belangrijkste in een hunting game, is natuurlijk het jagen. En de gevechten met de Kemono waarop je jaagt, zitten dan ook ontzettend origineel in elkaar.
Hier komt namelijk de Karakuri bij kijken. Dit zijn handige mechanismen, waarmee je jezelf kunt verdedigen tegen aanvallen of juist goed schade mee kunt aanrichten. Met de krachten van Karakuri kun je binnen een seconde (en dus met één knopje) bijvoorbeeld een muur of een springveer creëren. Maar als je bijvoorbeeld meerdere van deze springveren plaatst wordt dit een hamer die de Kemono aanvalt en flink wat schade aanricht.
Door de Karakuri krijg je echt het gevoel alsof je een soort superheld bent. Het is een vet concept dat Wild Hearts een nog leukere game, want met de Karakuri kun je zelf allerlei tactieken bedenken om de Kemono te slim af te zijn.
wild hearts assets 3f1676321353

Jagen maar!

Hoewel je met de Karakuri al ver komt, zijn wapens ook nog belangrijk. In Wild heb je aan het begin van de game de keuze uit vijf verschillende wapens: Karakuri Katana (katana), Nodachi (hele grote zwaard), Bow (pijl en boog), Maul (hamer) en Bladed Wagasa (een soort paraplu). Ondanks dat de keuze aan het begin niet reuze is, krijg je later in de game wel een paar wapens erbij. Ook niet alle wapens zullen even lekker aanvoelen, maar het is het zeker wel waard om ze uit te proberen. Elk wapen laat namelijk goed de verschillende gevechtsstijlen zien die je in Wild Hearts kunt gebruiken.
Verder zijn de wapens en je armor de enige dingen die je echt zelf kunt upgraden. Er is geen levelsysteem in Wild Hearts. Je wordt beter door tijdens het vechten met de Kemono hun aanvallen en bewegingen te leren. Dit is erg leuk, want je moet op hierom goed opletten en van je eigen fouten leren.
Alleen leer je soms wel op een hele harde manier. Tijdens het jagen zijn er wel een paar kleine ergernissen. Vooral aan het begin moet je namelijk na elke klap van een Kemono healen. Daarnaast blijft je karakter ook veel te lang liggen, waardoor de snelle actie uit het gevecht en dus de gameplay wordt gehaald wordt. Dit zijn problemen die opgelost kunnen worden door voor het vechten te eten, maar het zou fijn zijn als je karakter sowieso al snel reageerde na een klap. Maar desalniettemin blijft het jagen in Wild Hearts ontzettend leuk.
wild hearts assets 4f1676411016

Bescherm Azuma

Naast deze kleine irritaties tijdens het jagen, heeft Wild Hearts nog een zwak onderdeel. Het verhaal is namelijk erg standaard. Natuurlijk is een verhaal nodig bij een game als deze om een sfeervolle wereld te bouwen, maar het lijkt bij Wild Hearts ook alsof het puur om deze reden een verhaal heeft.
Het is namelijk een typisch verhaal over een held met bijzondere gaven en om deze reden is hij uitverkoren om de wereld te redden. Later zijn er wel een paar twists en begint het interessant te worden. Maar doordat het verhaal eigenlijk aan het hele begin op deze manier neergezet wordt, is het niet echt een verhaallijn waar je helemaal in meegaat.
Je zelfgemaakte jager is daarnaast ook nog eens erg saai. Elke keer als dit karakter tegen iemand anders praat, kun je kiezen uit verschillende dialogen. Het irritante is dat er in de meeste gevallen alleen niks te kiezen valt. Er is dan namelijk maar één optie om op te drukken. Daarnaast is er geen stemacteur die de zinnen uitspreekt. Het was gewoon beter geweest als er helemaal geen keuzesysteem was en je karakter gewoon ingesproken dialogen had.
Maar de andere karakters helpen wel bij het bouwen van een soort sfeer. Ze worden namelijk ingesproken door talentvolle stemacteurs en hebben allemaal wat bijzonders. De karakters helpen mee aan het bijzonder maken van Wild Hearts en het was leuk als ze onderdeel waren van een spannend en creatief verhaal.

Wild Hearts Review - Een geslaagde jacht

Kortom, Wild Hearts heeft een fascinerende wereld en de Kemono zijn originele beesten met een prachtig design. Je kijkt je ogen echt uit tijdens het ontdekken van Azuma en het verslaan van de Kemono. Het gebruiken van de Karakuri tijdens de gevechten is daarnaast ook nog eens erg vet. Het voegt zoveel toe aan de game en maakt het een originele ervaring.
Hoewel er veel meer positieve dan negatieve dingen over Wild Hearts te benoemen valt, zijn er toch wat ergernissen. Zo is het verhaal simpel en dit wordt zeker niet beter door het saaie dialogensysteem. Er zijn ook een paar irritaties die het jagen een minder fijne ervaring maken. Maar desalniettemin is Wild Hearts weer een prachtige EA Originals game en is het fijn dat de game na release nog meer content krijgt.