What If recensie (Blu-ray) - Zeer geslaagde romkom

zondag, 04 januari 2015 om 14:00
Kan Daniel Radcliffe meer dan het vertolken van Harry Potter? Jazeker! Maar kan Daniel Radcliffe ook spelen in een romantische komedie? Ook dat kan hij, en dat bewijst hij in What If.
What If vertelt het verhaal van Wallace (Daniel Radcliffe) en Chantry (Zoe Kazan), een jongen en een meisje die elkaar ontmoeten op een feestje. Als kijker merk je meteen dat Wallace meteen Chantry wel ziet zitten, maar helaas voor hem. Chantry is al bezet. En dus neemt Wallace genoegen met vriendschap.

Waar ligt de grens tussen vriendschap en liefde?

Het tweetal brengt veel tijd met elkaar door, ze zien elkaar dagelijks. Chantry’s vriend Ben (Rafe Spall) heeft niet veel tijd voor haar vanwege zijn drukke baan, en vertrekt op een gegeven moment zelfs voor een half jaar naar het buitenland. Wallace is net gestopt met zijn studie Geneeskunde en heeft dus alle tijd van de wereld. Aan het einde van de film zal overigens duidelijk worden waarom hij is gestopt, al is dat meer detail dan leidraad van het verhaal.
What If draait dus om dit tweetal waarbij de vraag steeds is: zijn ze verliefd, vertonen ze ontwijkingsgedrag of zijn ze toch echt alleen maar vrienden? De film is eigenlijk verrassend leuk met een goede balans tussen grappen en romantiek. En wat de film vooral goed doet is veel clichés vermijden. Soms denk je met bepaalde scènes: ‘Oh ja hoor, nu gebeurt dit en dit’, omdat je dat al zo vaak gezien hebt. In What If gebeurt dat dan juist niet. Wat niet wegneemt dat het natuurlijk op het einde eind goed al goed is. Maar wat verwacht je anders?
What If recensie

What If heeft sterke cast

Daarnaast heeft What If een sterke cast, want de toevoeging van Ben en ook een ander duo, Allan (Adam Driver) en Nicole (Mackenzie Davis) met wie de drie bevriend zijn, werkt goed. Dat komt omdat het contrast erg groot is. Dat duo is ontzettend klef met elkaar, springt elkaar in de armen en lebbert elkaar af, ongeacht wie er op dat moment in een kamer is. Terwijl Wallace alleen maar naar Chantry durft te kijken en er niet aan denkt om zijn gevoelens uit te spreken. Die twee vliegen elkaar dus niet zomaar in de armen.
Ook het contrast tussen Wallace en Ben is heel groot. Ben heeft allang zijn studie afgerond en is bezig met een goede carrière die zich alleen maar verder ontwikkelt. Hij is zelfverzekerd, dit in tegenstelling tot de wat onzekere Wallace. Toch is Ben op zijn hoede voor Wallace, want als die jongen zijn slurf in zijn vriendins smurf probeert te stoppen, nou, dan zwaait er wat! Een komische uitspraak, want verder bevat de film geen grappen die je bij zullen blijven.
What If recensie

Prima balans, in alles

Radcliffe speelt zijn rol prima. Je hebt niet meer het idee naar Harry Potter te kijken, al vraag je jezelf af waarom What If zo’n leuke film is. Dit is niet omdat er een succesvolle acteur in zit, want alle andere personages doen zeker niet onder, en Radcliffe speelt niet uitzonderlijk goed. Wat dat betreft heeft regisseur Michael Dowse zijn taak prima uitgevoerd door de juiste balansen te vinden, en goede acteurs en actrices te casten.

Verrassend leuke film

De Blu-ray en DVD ligt vanaf 15 januari in de winkel en die zijn zeker de moeite waard. Op Blu-ray ziet de film er haarscherp uit en het toffe is dat de film nog allemaal extra’s bevat. Zo is er de making of, rode loper, interviews met Radcliffe en Kazan, verwijderde scènes en een alternatief einde. Leuk om dat einde te zien, maar eerlijk is eerlijk: zoals de film nu is, is die af. What If is verrassend een van de beste romantische komedies van de afgelopen paar jaar, die fris aanvoelt en niet opgaat in onnodige clichés.