Werewolves Within Review - Op zoek naar de weerwolven

donderdag, 05 januari 2017 om 17:47
Ubisoft heeft een nieuwe VR-game uitgebracht waarin je op jacht gaat naar weerwolven. Niet in je eentje, maar samen met maximaal zeven anderen. De Werewolves Within review vertelt je of deze wolvenjacht jouw tijd waard is, of dat je beter op zoek kunt naar ander vermaak.
Een ieder die fysieke bord- en kaartspellen omarmt heeft zonder twijfel gehoord van Weerwolven van Wakkerdam. In dit kaartspel speel je met een groep mensen en dien je tussen de massa alle weerwolven te vinden. Echter wordt je dit niet makkelijk gemaakt, want dankzij de vele rollen die in het spel gestopt zitten weet je nooit of iemand de waarheid spreekt of niet.
Ubisoft heeft de populariteit van het kaartspel ook opgemerkt, en hieruit is de virtual reality game Werewolves Within ontstaan. Samen met Eagle Flight zet de Franse uitgever dan ook groots in op virtual reality. In deze ietwat versimpelde versie van Weerwolven van Wakkerdam word je met maximaal zeven andere mensen in een kring gezet en krijg jij een rol aangewezen.
Werewolves Within Review

Op jacht naar weerwolven

Tussen het gezelschap bevindt zich te allen tijde minstens een weerwolf, en aan de andere dorpsbewoners dus de taak om dat monster te ontmaskeren. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Je ziet immers niet wie welke rol heeft, en met elkaar communiceren is dan ook de sleutel tot de oplossing. Die doe je door je medespelers te ondervragen, maar ook je gelaattrekkingen kunnen clues geven.
Het gebruik van diverse gebaren tezamen met het feit dat de bewegingen van jouw hoofd worden geregistreerd, zorgt ervoor dat eventueel verdacht gedrag meteen wordt opgemerkt door andere spelers. Let dus goed op naar wie je staart tijdens het spelen, want je bent zo het haasje. Het is wel tof om te zien dat de game dus technisch prima in elkaar zit.
Werewolves Within Review

Een knus en vriendelijk uiterlijk

Maar ook grafisch stelt Werewolves Within niet teleur. De game heeft een cartoonesk uiterlijk, wat meteen een soort sprookjesachtig gevoel met zich meebrengt. Iets wat heel goed samen gaat met de karakters die je in de game tegenkomt. Ook de dorpsbewoners om je heen zien eruit alsof ze zo uit een stripboek gehaald zijn, waardoor de game een vriendelijke indruk achter laat.
Het zal voor de jongere gamers echter niet altijd zo makkelijk zijn om Werewolves Within ook echt te spelen. Het gros van de medespelers communiceert namelijk in het Engels. Dit omdat vrijwel alle spelers zich binnen deze regio bevinden. Je kunt de matchmaking instellen op Nederlands, maar het enige wat je dan zult doen is heel lang wachten op een potje. Is Engels spreken geen obstakel, dan is het relatief makkelijk om een lobby met mensen te vinden.
Werewolves Within Review

Alle VR-gamers bij elkaar gebundeld

Dit komt mede doordat Ubisoft van Werewolves Within een cross-play game heeft gemaakt. PlayStation VR spelers worden naadloos samengevoegd met spelers die de Oculus Rift dan wel de HTC Vive gebruiken. Hierdoor vergroot je de spelersaantallen, wat leidt tot minder lege lobby’s. Een prettige ontwikkeling, want de kans dat Werewolves Within ook op langere termijn genoeg spelers behoudt wordt hiermee alleen maar groter.
Het vinden van spelers is dus geen probleem, maar als je eenmaal bent toegetreden tot een groep moet je wel weten hoe je het speldient te spelen. Er zitten verscheidene rollen in de game verwerkt, die tijdens elke ronde willekeurig worden verdeeld onder de spelers. Natuurlijk zijn er de weerwolven, die de aandacht van zich af moeten weten te houden. Maar er zijn genoeg andere rollen die hen het leven zuur kunnen maken.
Werewolves Within Review

Elke rol heeft zijn eigen specialiteit

Zo is er de Heiligman die de identiteit van een van de weerwolven reeds weet aan het begin van een rond. Of de verrader, die geen weerwolf is, maar wel wint als zij het overleven. Elke rol past heel precies in het grote geheel, en doordat de rollen elke keer anders zijn weet je vooraf dus ook niet wat je kunt aantreffen in de groep.
Weet je niet helemaal wat jouw rol inhoudt, dan is er gelukkig een regelboek die je tijdens het spelen te allen tijde kunt raadplegen. Op die manier is het voor de nieuwe spelers ook mogelijk om zo goed mogelijk mee te doen in de hevige discussie die zich tijdens elk potje ontpopt. Aan het einde van elke ronde wordt er gestemd, en de persoon met de meeste stemmen wordt geëlimineerd.
Werewolves Within Review

Leuke gameplay, maar voor een stevige prijs

Is dit een weerwolf, dan winnen de dorpelingen. Is het slachtoffer echter een van henzelf, dan gaan de weerwolven er met de winst vandoor. Het principe van Werewolves Within is heel simpel, maar juist daardoor voelt de game zo meeslepend aan. Je wilt constant nog een ronde spelen om nog meer weerwolven te ontmaskeren.
Het enige grote kritiekpunt van de game is daarmee het prijskaartje. Werewolves Within heeft een adviesprijs van 30 euro en daarmee haal je in feite maar een soort modus in huis die zich keer op keer herhaalt. Het fysieke kaartspel is slechts de helft van die adviesprijs, en zo’n prijs had ook beter gepast bij wat Werewolves Within momenteel te bieden heeft.
Werewolves Within Review

Werewolves Within Review - Een geinige online partygame

Los van de prijs is Werewolves Within wel een hele toffe titel voor de PlayStation VR, maar ook voor beide headsets die op de PC werken. Het technische aspect van de game werkt goed, waarbij zelfs je bewegingen in-game worden doorgegeven. Bovendien is elke ronde anders doordat de vele rollen willekeurig worden verdeeld.
Ook het vinden van spelers is door de cross-play ondersteuning geen enkel probleem, al geeft dit geen zekerheden voor de toekomst. Zeker door het feit dat de game alleen online te spelen is, weegt dit zwaar. Als je het tevens geen probleem vindt om Engels te moeten praten tijdens het spelen, dan is Werewolves Within zeker een VR-game die je aan de collectie toe kunt voegen.