Torment Tides of Numenera Review - Literair meesterwerk

donderdag, 02 maart 2017 om 9:20
Het thematische vervolg van het oeroude Planescape Torment is uitgebracht, een game die geroemd werd om de verhalende diepgang die het role-playing genre te bieden had. Of ontwikkelaar InXile Entertainment deze rijke ervaring voort weet te zetten met haar nieuwste creatie, lees je in de Torment Tides of Numenera Review.
Torment Tides of Numenera is een game die zich vestigt in één van de universa geschapen door Monte Cook, vader der table-top RPG-bordspellen zoals Dungeons & Dragons, Call of Cthulhu en natuurlijk Numenera zelf. Na een succesvolle Kickstarter-campagne met een opbrengst van meer dan vijf miljoen dollar aangeleverd door ruim 95.000 donateurs, is Numenera tot leven gekomen in de vorm van een digitale wereld die voorganger Planescape Torment moet evenaren. Meteen na het opvangen van een minuscule glimp van de ingame aardkloot, weet je dat dit wel goed zit.

Surrealisme ten top

Met je eerste paar stappen binnen dit heelal wordt gelijk al een kenmerkende stijl geschetst, die veel doet denken aan het Planescape Torment uit 1999, Baldur's Gate en de oorsprong van de Fallout franchise. Schuin van bovenaf kijk je op een prachtige wereld die een klassieke sfeer uitademt en je meeneemt naar een verre toekomst. Met dit visuele aanzicht wordt er teruggegrepen naar de wortels van het RPG-genre, maar met het grafisch vermogen van nu.
Naast de graphics zelf, is Numenera een paradijs om te doorkruisen. Elk gebied is totaal anders dan zijn voorganger, waarbij je het ene moment in de wildernis staat, terwijl je een kort laadscherm later de diepste uithoeken van je eigen gedachten verkent. Met oog voor detail is de setting een aandachtstrekker, ook al lijken de omgevingen niet altijd op een tijdperk ver in de toekomst. Deze verkenningstocht wordt recht aangedaan door de begeleiding van een ijzersterke storyline.

Torment Tides of Numenera Review Order of Truth

De god die alles veranderde

Wakker worden in een onbekend lichaam dat gedragen is door een "god", die steeds lege omhulsels achterlaat om zijn eigen hachje te redden: het zal je maar gebeuren. In Torment Tides of Numenera speel jij als één van deze opnieuw aangewakkerde zielen, die van niks weet en maar moet accepteren dat het een neveneffect is van dit bovennatuurlijke verschijnsel. Als zogeheten cast-off is de protagonist niet de enige van zijn soort, maar wel de enige met een kraakheldere lotsbestemming en een enorme hoop problemen.
Doordat de Changing God elke keer de dood weet te ontsnappen door een nieuw lijf te vergezellen, is er een lang vervlogen monster opgestaan om de balans van het leven weer op orde te brengen. Dit wezen, genaamd The Sorrow, heeft voornamelijk jou als meest recente cast-off in de smiezen, waarmee het jachtseizoen geopend is. Natuurlijk is aan jou de taak om het wezen van je af te weren en uit te schakelen, om je soortgenoten te redden en de wereld van haar ondergang te redden.
Dit overkoepelende verhaal vormt de centrale spil van Torment Tides of Numenera. Waar het in het begin nog vrij moeilijk te begrijpen is, en de stortvloed aan informatie niet op lijkt te houden, wordt er gedurende je voortgang maakt steeds meer duidelijk. Langzaamaan ontvouwt het verhaal zich tot een uiterst originele en creatieve beleving. Deze rode draad vormt niettemin maar een klein gedeelte van de totale ervaring van de playthrough, want Numenera vormt een onderkomen voor elke NPC die wel wat opdrachten klaar heeft staan.

Torment Tides of Numenera Review Mind

Proef van de lokale cultuur

Net als de meeste verhalende RPGs heeft Torment Tides of Numenera zijn charmes liggen in het volgen van optionele missies. Zo goed als elke NPC, en dat zijn er nogal wat, is bereid om een praatje met je te maken en de last cast-off aan het werk te zetten.
Het overgrote deel van deze secundaire quests is boeiend tot de laatste seconde, vanwege de reden dat er maar weinig herhaling toegepast wordt. Elke opdracht is namelijk uniek en sleurt je van het duidelijke pad af, om vervolgens een wereld aan avontuur te openen. Met een beetje passie voor deze aftakkingen, ben je al snel meer dan 30 uur bezig met een enkele playthrough.
Sidequests zorgen ervoor dat je meer experience en loot krijgt, maar bovenal ligt de beloning in het creëren van een unieke ervaring en de schepping van je eigen verhaal. Hoe meer jij voor andere mensen doet, hoe meer invloed dit kan hebben op de wereld om jou heen.
Belangrijke en handige personages verdwijnen, nieuwe mogelijkheden om opdrachten te voltooien worden ontdekt en gehele gebieden worden voor jou geopend. Torment Tides of Numenera is een uitgestrekte openbaring, waarbij al deze ontwikkelingen geregeld worden door de keuzes die de speler maakt.
Torment Tides of Numenera Review Valley

Voor de lezers

De kracht van het spel ligt dan ook in de enorme hoeveelheid aan keuzes die de speler kan maken. Bijna elke ontmoeting resulteert in een conversatie waarin de speler zijn beste beentje voor kan zetten, of juist niet. Een spervuur aan morele vraagstukken ligt voor je klaar, wat invloed heeft op de manier waarop mensen jou gaan bekijken en tegenover je gaan handelen.
Torment Tides of Numenera heeft namelijk een systeem dat geregeld wordt door de zogeheten tides. Dit zijn vijf verschillende golven van emoties die het karakter van de speler vormen. Reageer jij vaak bot of lelijk tegen NPCs, dan zullen zij dit ook snel bij jou doen of zelfs heel andere gespreksopties weergeven. Het is altijd aangeraden om je antwoorden te overwegen, want de daaropvolgende acties zijn in vele gevallen weer anders.
Grofweg meer dan de helft van de tijd die je aan de game besteed, ben je aan het lezen. Dit is totaal geen straf, aangezien dialogen grappig, interessant en verhelderend zijn. Door een breed scala aan verschillende volkeren en geloofsovertuigingen blijft het lonen om steeds meer gespreksstof op te rakelen, en de wereld van Numenera te ontdekken. Toch is niet elke NPC even blij om informatie te delen, en is er soms de nodige vaardigheid of overredingskracht nodig.