Togetherness Review Season 1 (DVD) - Nieuwe serie die geen moment verveelt

zaterdag, 20 februari 2016 om 14:09
Het eerste seizoen van Togetherness is uit, een realistische serie waarin vier mensen in een huis dealen met de beslommeringen van het dagelijkse leven. De serie pakt verrassend goed uit en dat lees je in deze Togetherness review.
In Togetherness maken we kennis met het koppel Brett Pierson (Mark Duplass) en Michelle Pierson (Melanie Lynskey). Het stel is al jaren getrouwd, houdt overduidelijk van elkaar, maar is niet meer in staat om de liefde met elkaar te bedrijven. Dat wordt meteen al aan het begin van de serie pijnlijk duidelijk. Het is het verhaal dat we kennen: de een zoekt toenadering, maar wordt min of meer afgewezen. En door je eigen partner afgewezen worden maakt het er niet makkelijker op.
De sleur zit erin. Ze willen allebei wel seks, maar niet met elkaar. Togetherness maakt al snel duidelijk veel potentie te hebben, want net als het echte leven is het nooit saai. Sommige momenten zijn qua thematiek ernstig, maar door krachtige dialogen bevat Togetherness ook veel humor. En juist die mix van humor met drama én realisme maakt seizoen één interessant.

Interessante cast

En de personages zijn interessant. Naast Brett en Michelle maken we kennis met nog twee mensen die opeens noodgedwongen bij het tweetal inwoont. Dit zijn Alex Pappas (Steve Zissis), de beste vriend van Brett en Tina Morris (Amanda Peet), de zus van Michelle. Brett en Tina zijn duidelijk elkaars tegenpolen. Waar hij het lelijke eendje is, is zij de hot chick. Hij ziet haar -natuurlijk- helemaal zitten, maar zij heeft totaal geen oog voor hem. Hij is immers te dik. Toch bloeit er een mooie vriendschap op tussen deze twee en wie weet wel meer.
Duidelijk is in ieder geval dat er een tweede seizoen komt. En dat moet ook! Want Togetherness season 1 duurt veel te kort! De serie telt acht afleveringen die nog geen half uur per stuk duren. En hoewel je bij aanvang misschien denkt dat dit de perfecte serie is om op te zetten tijdens het avondeten, betrap je jezelf erop alles in één ruk uit te kijken. En dat wil prima op een avond. Zoals het een goede serie beaamt, is Togetherness namelijk verslavend.
Iedereen kan zich herkennen in bepaalde situaties en het is charmant om te zien hoe bedenker X met alle thema's omgaat. En net als je denkt dat je weet waar de serie heengaat, doen zich vreemde situaties voor. X is zo vrij geweest om er af en toe nog een dosis absurditeit in te gooien en dat maakt het alleen maar leuk. Sterker nog: de serie heeft het nodig, want ander zou er simpelweg te weinig gebeuren.
togetherness review

Wat brengt het volgende seizoen?

We zijn in ieder geval erg benieuwd waar Togetherness heen gaat en of we nog meer karakters leren kennen. Seizoen één kent wel aardige bijrollen voor onder andere Peter Gallagher, maar de kijker wil meer. De vier hoofdkarakters spelen hun rol perfect, maar gedurende acht afleveringen merk je wel dat de opzet wat klein is en er meer uitgepakt mag worden. Er is niets mis met een grote cast en de wereld wat meer open te trekken. De vier mensen en het huisje kennen we nu wel. Dus daar moet wat mee gebeuren.
Als het wel bij deze vier hoofdrolspelers blijft moet er ook wat meer gebeuren: dat is essentieel voor een karakterontwikkeling. Want in seizoen één blijft dat vlak. Het zijn geen platte karakters, want ze maken alle vier wel degelijk een ontwikkeling door, maar het is te summier en een tikkeltje te saai om nog een seizoen te overleven.
togetherness review

Een aanrader

Desalniettemin laat Togetherness zien wat voor potentie erin zit. En de toon is gezet. Acht afleveringen lang geniet je van een nieuwe wereld en leef je mee met de probleemstukken van deze vier mensen. De serie is volwassen en richt zich ook op de volwassen kijker (dus geen midtwintigers of jonger), maar daar is niets mis mee! Een kijktip dus.