The Walking Dead A New Frontier Episode 4 Review - Executie

woensdag, 26 april 2017 om 17:27
Het derde seizoen van de Telltale Walking Dead loopt ten einde. De vorige episode was wat minder dan het gemiddelde Telltale niveau. In deze A New Frontier Episode 4 Review kijken we of de vierde episode de serie weer naar een hoger niveau tilt.
In de vorige Walking Dead episode zagen we hoe Joan ervoor zorgde dat David zijn macht binnen de New Frontier verloor. Vervolgens liet ze Javier en David vastzetten om hen zwart te maken bij de inwoners van deze community. Nu weet Javier te ontsnappen uit de kamer waar ze hen vastzet, maar David wordt door Joan apart genomen voor executie.
In Ticker Than Water krijgt Javier de mogelijkheid om te laten zien wie voor hen de meeste betekenis in het leven hebben. Belangrijk is hoe deze episode de band tussen broers David en Javid duidelijker wordt. Zo wordt het zijn missie om David van een executie te redden.
The Walking Dead A New Frontier Episode 4 Review

Sterke Flashbacks

Maar voor dit gebeurt, wordt de band tussen Javier en David enigszins op losse schroeven gezet. Zo wordt steeds duidelijker dat Javi wel wat voelde voor de vrouw van David en andersom voeld zij, Kate, ook iets voor hem. Maar het gaat verder dan dat. David en Javier blijven broers die in het verleden al heel veel tijd samen hebben doorgemaakt én met de eerder benoemde affaire waarschijnlijk nog veel zullen doorstaan.
Ook deze episode start met een flashback, die deze keer dus de relatie tussen Javi en zijn broer David verder uitdiept. Zo zien we een flashback waarin Javi en David beiden honkballen en waaruit blijkt dat David enigszins jaloers is dat zijn broer hierin veel beter is. Het gaat om iets simpels, maar het helpt wel om de personages meer achtergrond te geven.

De diepgang van personages

Voornamelijk de hoofdpersonages Javier, Kate, David, Gabe worden goed uitgewerkt, andere personages krijgen niet de screentijd die ze verdienen. Zij kregen al veel screentime in eerdere episodes en Telltale verliest andere belangrijke personages wat uit het oog. Het hoofdpersonage van seizoen 2, Clementine, heeft even haar moment doordat ze met Javier een gesprek heeft over ongesteld zijn, maar veel screentime hebben ze samen niet.
Joan, die als leider achter de New Frontier voor de nodige ophef zorgt, is als personage onvoldoende uitgewerkt om heel veel impact te maken. Waar het de vorige episoden nog niet zoveel uitmaakte, is het deze één na laatste episode van cruciaal belang. Terwijl er in de vorige episoden best een opstapje was om haar personage dieper uit te gaan werken, zijn haar beweegredenen voor bepaalde acties uiteindelijk een stuk minder diep uitgewerkt.
Als we haar vergelijken met Carver uit seizoen 2, dan valt Joan als personage wat tegen. Zelfs als er een executie op het programma staat!

Voorspelbaar verloop

Waar een executie erg spectaculair klinkt voor een verhaal, komt alles uiteindelijk iets te mat over. Jammer aan deze Walking Dead A New Frontier episode is dat er eigenlijk helemaal niet zoveel verschillende dingen gebeuren. Waar het seizoen redelijk goed wist te beginnen, lijkt het seizoen vanaf begin episode 3 eigenlijk al wat minder spectaculair te worden. De episode wordt voornamelijk gebruikt voor goede dialogen en het lijkt allemaal wat op te gang te komen, maar dit is wat laat voor een voorlaatste episde.
Het minder leuke aan de episode is voornamelijk dat alles zich in Richmond blijft afspelen én het lijkt het erop dat de finale-episode ook nog hier door zal blijven gaan. Hierdoor is er redelijk weinig afwisseling binnen de omgevingen waar dit verhaal zich uiteindelijk afspeelt.

Keuzes maken minder impact

Ook deze vierde episode maak je keuzes, waarbij de keuzes deze episode voornamelijk in het teken zullen staan van wie je wel of niet verraad. De keuzes die je maakt zijn daarentegen keuzes die veel minder impact maken dan keuzes die je eerder al moest maken. Zo zul je deze episode moeten kiezen wie er dood gaat, maar eigenlijk kies je tussen twee personages die beiden niet het grootste gemis voor de serie zullen vormen.
De aflevering wordt wel enigszins afgesloten met een goede cliffhanger, waardoor je toch wilt weten hoe dit verhaal afloopt. Dit komt misschien ook wel doordat er al veel tijd in het spel geïnvesteerd is wanneer je bij deze episode bent aangekomen. Toch is het niet de beste cliffhanger die we ooit in een Telltale game hebben gezien.

Een tamme aflevering

Al met al was deze aflevering tot nu toe niet zo een spectaculaire aflevering. Waar dit derde seizoen redelijk goed begon, neemt het niveau van het seizoen een klein beetje af. Zo zelfs dat dit tot nu toe de minst vermakende episode is van de vier episoden die dit seizoen op dit moment telt. Het grootste probleem ligt het hem erbij dat de lat hoog ligt na twee zeer toffe seizoenen en de laatste twee episoden niet aan hoge verwachtingen tippen.
Het gaat niet om een slechte episode, wel om ééntje die veel beter had kunnen zijn.