Star Trek Beyond Review - Kan Justin Lin het stokje overnemen?

donderdag, 21 juli 2016 om 16:22
In 2009 blies J.J. Abrams nieuw leven in het Star Trek-universum met een reboot. In 2013 volgde het succesvolle Star Trek Intro Darkness, maar daarna vertrok Abrams om te werken aan Star Wars: The Force Awakens. Kan Justin Lin, de nieuwe regisseur, de serie voortzetten op dezelfde voet? Lees het in onze Star Trek Beyond review.
Aan het einde van Star Trek Into Darkness had de Starfleet organisatie een grote klap te verduren gekregen, maar na een jaar van opbouwen is het weer de normale gang van zaken. Captain Kirk (Chris Pine) en zijn bemanning hebben een unieke missie gekregen, die nog nooit eerder is uitgevoerd. Met de USS Enterprise gaan ze vijf jaar lang op reis om de uitersten van het helaal te ontdekken, nieuwe rassen ontmoeten en de grens van de United Federation of Planets te verleggen.

Een noodoproep

Drie jaar in hun reis moet de Enterprise proviand inslaan bij Yorktown, een immens ruimtestation van de Federation die onderdak biedt aan miljoenen burgers en die symbool staat voor de uiterste grens van de beschaving. Terwijl Kirk en de zijnen hun ogen uitkijken, krijgen ze een noodoproep binnen van een wetenschapper (Lydia Wilson), die haar schip en voltallige bemanning is kwijtgeraakt in een nevel en het schip is gestrand op een nabij gelegen planeet. Aangezien de Enterprise het enige schip van de Starfleet is met de technologie om door een nevel te navigeren, wordt de bemanning eropuit gestuurd om het gestrande schip te redden.
Het duurt niet lang voordat de Enterprise is beland op de plaats van bestemming, maar ze wordt gelijk verwelkomd door een zwerm aan vijandelijke schepen en ook de Enterprise stort als snel neer op de planeet. Het grootste gedeelte van de bemanning wordt gevangengenomen, terwijl Kirk, Chekov (de onlangs overleden Anton Yelchin), Scotty (Simon Pegg), Spock (Zachary Quinto), Bones (Karl Urban) en nieuweling Jaylah (Sofia Boutella) een manier moeten vinden om van de rest van de bemanning te bevrijden en van de planeet af te komen. En tegelijkertijd speelt de vraag waarom de mysterieuze Krall (Idris Elba) de Enterprise heeft aangevallen en wat voor plannen hij in petto heeft met een eeuwenoud wapen.
Star Trek Beyond review

Een nieuwe kapitein aan het roer

Dat Star Trek Beyond in de handen is van een andere regisseur is al meteen duidelijk vanaf het moment dat de Enterprise door de nevel heengaat. Justin Lin heeft onder andere een aantal Fast & Furious-films op zijn naam staan en net zoals in die films neemt Star Trek Beyond geen pauzes om voor de kijker op adem te komen. In elke scene is er wel wat gaande en blijft de spanning altijd hoog, waardoor je op het puntje van je stoel blijft zitten.
Er zit daarnaast ook een stuk meer humor in Star Trek Beyond, helemaal in vergelijking met het vrij duistere Star Trek Into Darkness. Lin heeft ook meer ruimte gegeven aan Bones en Scotty, waarbij voornamelijk eerstgenoemde flink wat karakterontwikkeling doorgaat in Star Trek Beyond en Karl Urban zet de pessimistische dokter bovendien weer perfect neer. Met name de scenes tussen Bones en Spock doen af en toe denken aan films als Lethal Weapon, aangezien de twee totaal niet bij elkaar passen en daardoor een hilarisch duo zijn.
Ook de ietwat schuwe Chekov wordt wat meer in het zonnetje gezet - zo blijkt hij ook een liefhebber van whiskey te zijn, in plaats van vodka -, wat nogal apart overkomt gezien het overlijden van acteur Anton Yelchin. De Rus is nog springlevend aan het einde van de film, dus wat er met Chekov gaat gebeuren in de komende film is nog onduidelijk. Aangezien het personage een stuk meer karakterontwikkeling heeft gekregen is het een beetje raar om hem er ineens uit te schrijven.
Star Trek Beyond review

Eendimensionale slechterik

Helaas is er niet zoveel ruimte en karakterontwikkeling gegeven aan de bad guy van de film, Krall. We weten dat Idris Elba zeer complexe karakters kan neerzetten, Luther is daar een zeer goed voorbeeld van, maar hij krijgt daar helaas totaal niet de kans voor in Star Trek Beyond. Krall is iemand die wraak wil nemen op de Federation en veel meer dan dat zit er niet in, waardoor hij zo eendimensionaal is als hij maar kan zijn. Zet dat tegenover Khan uit Star Trek Into Darkness, die door middel van manipulatie en intrige zijn doel probeerde te bereiken, en Krall doet vervolgens het meeste denken aan een slechterik die één aflevering langskwam in de originele Star Trek-serie.
Star Trek Beyond review

Guardians of the Galaxy meets Star Trek

Gelukkig weet Justin Lin de formule te volgen van Guardians of the Galaxy om Star Trek Beyond te redden. Die film had namelijk ook een zwakke slechterik, maar maakte dat goed door middel van explosieve actie, indrukwekkende set pieces en grappige conversaties tussen de verschillende personages. En raad eens waar Star Trek Beyond vol mee zit?
We hadden al gezegd dat Star Trek Beyond continue spannend is en dat komt ook door de set pieces die worden gebruikt. Met name één spectaculaire scene maakt goed duidelijk dat Lin een aantal Fast & Furious-films heeft gemaakt.
Helaas is de planeet waarop de Enterprise is neergestort niet zo interessant als de indrukwekkende scenes die zijn neergezet in Star Trek Beyond en dat is zeer jammer. De planeet is namelijk niet veel meer dan een kale rots met wat bergen en dat maakt de film nogal grauw en bovendien steken de fel gekleurde uniformen daar nogal knullig op af. Net zoals Krall doet het ons met name denken aan de oude sets van weleer, wat anno 2016 niet als compliment kan worden gezien.
Star Trek Beyond review

Star Trek Beyond Review – Anders, maar geslaagd

Het is al vrij snel duidelijk dat J.J. Abrams niet meer aan het roer staat van de Star Trek-serie, maar Justin Lin pakt het wat ons betreft zeer goed op, maar laat een paar steken vallen. De keuze voor de kale planeet snappen we niet helemaal, maar met name Krall is een zeer zwakke keuze voor zo’n belangrijk personage. Gelukkig maakt Lin dat goed met veel indrukwekkende scenes, weinig rust en af en toe hilarische scenes tussen de verschillende bemanningsleden.