Sky Force Anniversary Review - Old school shmup-geweld

maandag, 12 december 2016 om 16:07
De klassieke shoot 'em up Sky Force is terug om zijn tiende verjaardag te vieren met Sky Force Anniversary voor de huidige platformen! Ouderwets arcadegeweld, gecombineerd met moderne visuals en een nieuw sociaal gameplayelement. Hoe dat allemaal uitpakt, lees je in deze Sky Force Anniversary review!
Het is velen van jullie wellicht ontgaan, maar in 2004 verscheen Sky Force voor het eerst. De mobile game werd goed ontvangen en werd door mobiele gamers gewaardeerd om de kleurrijke graphics en vermakelijke gameplay. Nu, zo'n 12 jaar later, brengt ontwikkelaar Infinite Dreams de game Sky Force Anniversary uit. Dezelfde game, maar dan in een modern jasje.
In principe is het dat ook gewoon: afgezien van een nieuw sociaal gameplayelement en verbeterde visuals is er vrij weinig vernieuwends aan deze versie van Sky Force. Of dat erg is, is nog maar de vraag, want Sky Force Anniversary weet de kern van het genre te pakken te krijgen. De game doet wat je van het genre verwacht en hoewel het hierin niet vernieuwend is, doet Sky Force Anniversary het op een erg goede en vermakelijke manier.
Sky Force Anniversary review

Een beproefde formule

Eén van de meest old school genres in de gamewereld is het shoot 'em up genre, of zoals het ook wel genoemd wordt: shmup. Als speler bestuur je een vliegtuig, ruimteschip of ander voertuig en je vecht je een weg door vlagen aan vijanden, met vaak aan het einde een eindbaas. Alles om uiteindelijk die glorieuze highscore te bemachtigen.
Sky Force Anniversary behandelt het genre als een goed gerecht, met respect voor de formule die al jarenlang goed blijkt te werken. Is het vernieuwend? Nee, dat niet, maar het is allemaal wel erg goed uitgewerkt.
Sky Force Anniversary review

Upgrades, upgrades en nog meer upgrades

Bovendien draait alles om die upgrades, want als je het verder wilt schoppen in Sky Force, zul je echt een sterker schip nodig hebben. Om je schip te kunnen verbeteren verzamel je sterren, die je kunt gebruiken om in de hangar upgrades, wapens en bepantsering te kopen. In het begin van de game gaat dat allemaal nog traag, want je begint tenslotte met één zielig kanon dat nog niet zo veel uithaalt tegen je vijanden.
Gaandeweg zal je schip steeds sterker worden en kom je dus ook steeds verder. Hoewel er maar een handvol levels zijn in Sky Force Anniversary, zul je die levels steeds opnieuw blijven spelen om die sterren te verzamelen. Stukje bij beetje groeit je kracht en daarmee ook je score.
Sky Force Anniversary review

Daar gaan we weer

Hoe leuk het ook is om je schip te upgraden en steeds hogere scores te behalen, er is één grote valkuil. Sky Force Anniversary is bij vlagen ook gewoon enorm repetitief. Als je voor de zoveelste keer uit de lucht geknald wordt omdat je schip nog niet sterk genoeg is en je jouw lading sterren weer inlevert bij de hangar voor je volgende upgrade, kun je zo af en toe behoorlijk gefrustreerd raken. De repetitieve soundtrack doet daar bovendien ook nog eens een flink schepje bovenop, die komt je namelijk na één rondje al wel weer de keel uithangen.
Aan de andere kant is het juist die frustratie die je ook weer steeds laat terugkeren. Het gevoel van prestatie en voldoening als je eindelijk dat nieuwe wapen aan je schip kunt hangen is wat je laat terugkeren naar het spel, keer op keer. Zeker wanneer je eindelijk die irritante eindbaas verslaat.
Bovendien heeft elk level naast de hoofddoelstelling ook nog vier bonusdoelstellingen die je nog verder uitdagen. Wanneer je de hoofd- én bonusdoelstellingen allemaal hebt voltooid speel je een moeilijkere versie van dat level vrij, maar dan moet je wel eerst het level voltooien zonder één vijand te missen, alle gestrande mensen te redden én ook nog eens niet geraakt te worden.
Sky Force Anniversary review

Dood de tijd, maar dan wel samen

Voor de prijs hoef je het overigens allemaal niet te laten. Met een prijskaartje van slechts 9,99 euro kost de game je niet meer dan een bioscoopkaartje. Je krijgt voor die prijs een hoop uren aan heerlijk shmup-geweld terug. Wat dat betreft is Sky Force Anniversary dus een prima game om wat saaie uurtjes te doden.
Helemaal wanneer je er voor kiest om samen met een vriend of vriendin aan de slag te gaan. De local co-op modus van Sky Force Anniversary is heerlijk simpel van opzet en een tweede speler kan eenvoudig het strijdtoneel samen met jou betreden. De game wordt bovendien vele malen leuker wanneer je het samen speelt met iemand en het is dan ook een geweldige toevoeging op je collectie co-op games.
Het is niet ingewikkeld om er meteen mee aan de slag te gaan en werkelijk iedereen kan als tweede speler fungeren. Met het steeds kleiner wordende aanbod aan local co-op games is Sky Force Anniversary dan ook een welkome toevoeging. Helaas ontbreekt er dan wel weer een online co-op modus, dus als je de game online wilt samenspelen zul je bedrogen uitkomen.
Sky Force Anniversary review

Sky Force Anniversary Review - Nostalgie ten top

Hoewel Sky Force Anniversary niet echt vernieuwend is en bij tijden ook aardig repetitief of zelfs frustrerend wordt, zul je merken dat je blijft terugkeren. De essentie van arcadegames wordt samengesmolten met moderne visuals en sociale mogelijkheden. Of je nu gaat voor de nostalgie, de gunstige prijs of gewoon een vermakelijke old school ervaring, Sky Force Anniversary is een goede keus!