In 1997 kwam Shock Troopers voor het eerst uit. De game kwam naar de arcadehallen en de thuisconsoles, maar kende eigenlijk nooit echt de bekendheid die het verdiende. De game werd tussen alle andere titels niet echt ontdekt en bleef onbekend. En het was destijds echt een uitdagende arcadegame, die behoorlijk tof was!

Shock Troopers Review

Anti-terroristen eenheid

Net als de NEO GEO klassieker Metal Slug 3, die we in de review met een 7.0 beloonden, komt Shock Troopers nu uit als downloadbare game in de eShop voor de Switch. En net als Metal Slug 3 kent Shock Troopers verschillende modi. Je hebt de originele Japanse versie, maar ook de Engelse versie van de game. Daarnaast zijn er twee score modi beschikbaar, waarin alles om punten draait. Maar in essentie draaien alle modi om hetzelfde idee.

In Shock Troopers kruip jij (en maximaal een van je vrienden) namelijk in de huid van een van de acht personages. Ieder personage heeft zijn eigen snelheid en unieke kenmerken. De een schiet sneller en gooit gasgranaten, terwijl de ander sneller loopt en raketten kan afvuren. Een bijzonder afwisselende anti-terroristen eenheid. Zeker gezien het hier een game uit 1997 betreft.

Met je gekozen karakter ga je de strijd aan tegen een groep terroristen die een wetenschapper en zijn kleindochter ontvoerd hebben. Zij willen de wetenschapper gebruiken voor het ontwikkelen van wapens, om uiteindelijk de macht over de wereld te krijgen.

En dus is het tijd om met zwaar geschut de strijd aan te gaan. Je krijgt de keuze tussen drie routes naar het kamp van de terroristen. De eerste leidt je door de jungle, de tweede door de bergen en de derde door een vallei. En ieder level leidt uiteindelijk, na vijf levels, naar het basiskamp van de terroristen om daar korte metten met ze te maken.

Shock Troopers Review

Knallen, sterven en verder knallen

In totaal zijn er dus 16 levels, die ieder aansluiten op het thema van de gekozen route. En in die levels ga je veelal te voet op pad, maar soms zit je even in een voertuig of beklim je ineens een berg. Genoeg afwisseling dus onderweg. Maar er zijn verschillende dingen die steeds terugkeren: ieder level kent een grote eindbaas en onderweg ben je maar met één ding bezig; knallen, knallen en nog eens knallen!

In ieder van de levels krijg je namelijk te maken met honderden soldaten, tanks, helikopters en andere vijanden. Deze vijanden doen er alles aan om jou om zeep te helpen en je komt dan ook regelmatig in een kogelregen terecht. En jij kunt je dan wel verweren door terug te schieten, maar de moeilijkheidsgraad van deze van origine arcadegame ligt lekker hoog.

Je zult dan ook regelmatig het loodje leggen. Gelukkig vind je ook overal en nergens power-ups die je ineens een raketwerper, vlammenwerper of een machinegeweer geven. Allemaal sterkere wapens dan hetgeen waar je normaal mee schiet. Handig, want zo krijg je de grootste tanks klein. Tenminste, als je een beetje oplet.

Shock Troopers Review

Besturing niet op alle vlakken top

Maar zelfs met die dikke wapens laat Shock Troopers je nog vaak genoeg de pijp uit gaan. Het is tenslotte een arcadegame en die zijn gemaakt om jouw kwartjes op te slokken. Maar daar heb je nu een oneindige voorraad van in deze Switch versie.

Een ander element wat je regelmatig een ‘digitaal’ kwartje zal kosten, is de besturing. Die is namelijk niet altijd even fijn. Je speelt Shock Troopers met een Joy-Con controller of met de Pro controller en in beide gevallen bestuurt de game prima zonder enige vertraging. Daarin zit geen enkel probleem. Maar de besturing van de karakters zelf, of beter gezegd het schieten, is niet altijd geweldig.

Als je schiet kun je namelijk wel lopen of rollen, maar draait je karakter niet mee. Je schiet dus constant dezelfde kant op en dat is vaak niet handig. Zodra je de vuurknop loslaat en één stap in een andere richting zet, draait je karakter ineens. Met natuurlijk het gevolg dat je een andere kant op schiet. Je moet dus altijd een stapje in de goede richting doen om de goede kant op te knallen.

En als je denkt dat dit het meest vervelende element uit de game is, heb je het mis. Juist hierdoor komt een ander element namelijk naar boven. Vijanden die je beschiet en al dood zijn, vallen namelijk niet dood om als je ze nog raakt. Daardoor kun je achterliggende vijanden niet raken, die jou dus wel blijven beschieten. Een minpuntje wat ook als uitdaging gezien kan worden. En als je tactisch blijft schieten, heb je hier totaal geen last van.

Shock Troopers Review

Topper uit de oude doos

Shock Troopers is, mede dankzij het minpuntje in de besturing, een lastige game. Tenminste, als je je aan een of enkele continues houdt, zoals in de arcadehallen van weleer het geval was. Iets wat tijdens het spelen op de Switch natuurlijk niet nodig is. Je hebt de game, die per route vijf levels kent, dan ook zo uitgespeeld.

Maar daar gaat het hier helemaal niet om. Het draait in de game compleet om een lekker potje knallen. En dat alleen of samen met een vriend of vriendin. Net als in de tijd van de arcadehallen. En daarin is de game echt geslaagd. Voor 7 euro kun je hier dan ook echt niet misgrijpen.