Risk System Review – Ondermaatse schmup

zaterdag, 07 augustus 2021 om 15:00
20210731 risk system1f1627718283
Ineens verscheen er deze maand een nieuwe schmup op de Switch met een niet al te uitnodigende naam: Risk System. Of de game zelf wel uitnodigend genoeg is om te spelen lees je in deze Risk System review.

Niet zelf schieten

Voor 9.99 euro is de game van jou. Een shoot em up die iets heel anders doet dan andere games in dit genre. Je moet namelijk het hele spel alleen maar vijanden ontwijken. Schieten gebeurt automatisch en daarmee gaat het grootste gedeelte van de fun direct verloren. Natuurlijk is het origineel dat je door diverse knoppen in te drukken vijand ontwijkt, waarna er automatisch geschoten wordt, maar het is ook dodelijk saai.
Het plezier van een goede shoot em up bestaat nu eenmaal uit zelf de trekker overhalen, het liefst zo bruut en zo vaak mogelijk en dan omarmen we ook nog eens met plezier zogeheten bullet hell, als daar sprake van is.
20210731 risk system2f1627718318

Een goedkope schmup

Nee, dat alles biedt Risk System niet. Deze game is veel netter. Met twee knoppen ontwijk je vijanden en gedurende je ‘vechtpartij’ vult zich een meter. Zodra deze vol is (de Barrier Breaker) krijg je een bom en kun je ineens heel veel schade toebrengen aan een eindbaas of andere vijanden op je scherm. Eigenlijk is deze bom het leukste element van de gehele game omdat je die ten eerste nodig hebt vanwege de moeilijkheidsgraad en ten tweede omdat de game er dan nog tenminste een klein beetje indrukwekkend uitziet.
Want om eerlijk te zijn merk je aan alles dat je met een goedkope schmup te maken hebt. De graphics zijn niet echt in orde, het level design van de diverse stages zijn niet indrukwekkend, de vijanden zijn niet echt memorabel en de muziek is onder de maat. Eigenlijk heb je nooit het idee: dit is het, zoals je bijvoorbeeld wel hebt met andere goedkope variant zoals Demon’s Crystals of Sky Force Reloaded. Dat zijn nog eens schmups waar je echt wel uren in wilt pompen.
20210731 risk system3f1627718339

Patroontje hier, patroontje daar

Daarbij telt ook dat de game te moeilijk is. Alles komt aan op patroontjes ontdekken. Nu verzamel je gaandeweg wel gezondheid, maar zodra je een eindbaas tegenkomt is het een kwestie van tig keer doodgaan, patronen ontdekken en net zo lang doorgaan tot het wel lukt. Daarbij frustreert het dan nog meer dat je alleen maar bezig bent met ontwijken en dus nooit zelf kan schieten. Een schmup is eigenlijk nooit echt simpel, maar ondergetekende is vrij goed in dit genre en speelt echt alles wat los en vast zit in dit genre, maar toch is Risk System van een ander niveau. Al kan het er ook mee te maken hebben dat de motivatie wat ontbreekt om te blijven proberen doordat er niet zelf geschoten kan worden.
De bazen zijn gevarieerd en dat is goed en op zich krijg je dus een degelijke game voor slechts een tientje. Toch is het wel een kwestie van : moet je dit spelen? Waarschijnlijk niet. Er zijn zoveel betere schmups voor handen. Daarbij is het ook zo dat deze game geen co-op ondersteunt wat heel veel andere schmups wél hebben. Titels als Sky Force Reloaded, Flutter Bombs, Shikondo Soul Eater, Cuphead en ga zo maar door. Al die titels hebben een co-op functie en daardoor is de gameplay nog uitdagender, maar ook leuker.

Risk System review - pakt alles behalve goed uit

Al met al probeert Risk System dus iets nieuws te doen binnen dit genre, maar dat heeft niet bepaald goed uitgepakt. Met slechts een paar stages, een saaie naam en niet al te daverende gameplay is dit niet een titel om meteen in huis te halen. Zelfs voor een paar euro kun je dit spel net zo goed overslaan. Tenzij je er voor kiest om enkel te ontwijken en nooit zelf te schieten…..
Cijfer: 5