Red Dead Redemption 2 PC Review - Schittert Rockstars avontuur ook op de computer?

vrijdag, 15 november 2019 om 15:17
red dead redemption 2 pc shot 01f1573813334
De zon staat hoog in de hemel, terwijl onze vingers vol zenuwen zweven boven het handvat van een oude, maar vertrouwde revolver. Het is de dood of de gladiolen. Voor die situatie staat de PC-versie van Red Dead Redemption 2 ook. Of de nieuwe versie ons kan imponeren lees je in deze review.
Het is al meer dan een jaar geleden dat spelers op de Xbox One en PlayStation 4 met de nieuwste titel van Rockstar aan de slag konden. Spelers op de PC kunnen nu eindelijk ook stappen in de stoffige schoenen van Arthur Morgan, één van de prominente leden van de Van Der Linde Gang.

Carriere vol zonden

Die bende staat voor een dilemma aan het begin van Red Dead Redemption 2. Ze zijn vrijwel al hun geld kwijtgeraakt in het stadje Blackwater, ze worden achtervolgt door detectives van Pinkerton en een aantal leden hebben al een vroegtijdige dood gevonden. Een heftige sneeuwstorm in de bergen lijkt een de situatie nog erger te maken, maar is stiekem een zegen. Niemand zal immers in dat weer de achtervolging volhouden.
Wanneer na een paar weken de sneeuw is gesmolten en de wegen weer vrij zijn, zullen Morgan en zijn ‘familieleden’ elders hun kamp moeten opzetten en het harde werk weer hervatten. Natuurlijk gaat dat in de vorm van diefstal, overvallen, prostitutie en andere zaken waar de wet met afkeurende blik naar kijkt. Het duurt dan ook niet lang voordat jij en je bendeleden weer middenin de ellende zitten en de kogels je om de oren vliegen.
Het uitgebreide verhaal van Red Dead Redemption 2 komt traag op gang, maar wanneer het eenmaal op stoom komt zal er bijna niet meer afgeremd worden. Bovendien laat het verhaal goed de kracht van het schrijversteam van Rockstar zien. Dialogen zijn ijzersterk en de enorme cast aan stemacteurs blazen leven in de kleurrijke karakters. Je wordt middenin het verhaal gegooid aan het begin van het spel, maar binnen de kortste keren voelt de Van Der Linde Gang aan als een tweede familie en is het lastig om afscheid te nemen na een ongeveer 50 uur durende campagne. Zelfs voor de minder sympathieke karakters krijg je een zwak. Uiteraard komen spelers van de eerste Red Dead Redemption ook bekende gezichten tegen, zoals bendeleider Dutch, de brute Bill Williamson en natuurlijk John Marston.
rdr2 pcf1572598246

Kunstwerkje op PC

Het relatief trage tempo van de game biedt daarnaast een perfect excuus om de enorme wereld te verkennen en je bezig te houden met de verschillende activiteiten naast de missies, zoals pokeren, vissen of jagen op wilde dieren. Je ontdekt tijdens die avonturen dat het Wilde Westen ook nog eens een stuk diverser is dan je misschien zou verwachten. Waar je in het begin nog met moeite strompelt door een dik pak sneeuw, daar zal je al snel met een paard rennen door groene bossen en over droge prairies.
De overstap naar PC wordt meteen duidelijk wanneer je door de ongerepte natuur loopt. De lichteffecten zijn prachtig en zonnestralen komen levensecht over. Je kan bijna de warme zon op je huid voelen, ondanks het gure weer buiten. Ook de textures zijn veel scherper, details komen beter naar voren en physics zijn vloeiender dan ooit. Red Dead Redemption 2 is op de consoles allesbehalve lelijk, maar op de PC wordt het werkelijk verheven tot een kunstwerk.
Wil je al die pracht en praal in een redelijke framerate beleven, dan moet je wel een PC van flinke proporties in huis hebben staan. Gooi je de graphics op Ultra, dan zal zelfs de meest geavanceerde PC van het moment moeite hebben om 60 FPS aan te tikken op hogere resoluties. De nieuwe versie van Red Dead Redemption 2 is bovendien ook niet goed geoptimaliseerd voor alle PC’s. Sommige processors zullen de game bijvoorbeeld in drukke gebieden voor een paar seconden laten bevriezen en een aantal videokaarten presteren ver onder de verwachtingen.
red dead 2 pcf1573813534

Accuraat schieten met muis en toetsenbord

Op PC heb je natuurlijk ook te maken met een muis en toetsenbord. De game is origineel natuurlijk gemaakt voor een controller, maar shooters voelen zich van nature thuis op de computer. Wanneer je voor de eerste keer de inhoud van een revolver of repeater leegt in het torso van een O’Driscoll of met een behendige zwiep van de muis precies op het hoofd mikt van een wolf, weet je meteen dat de nieuwe besturing ideaal werkt. Je kan natuurlijk ook een aantal functies naar eigen smaak indelen op het toetsenbord of de verschillende knoppen van de muis.
Helaas verhelpt het niet alle problemen die Red Dead Redemption 2 al had op de consoles als het aankomt op de besturing. Het realistische karakter van de game verheft het naar een hoger niveau, maar het voel daardoor soms ook een beetje stroef aan. Arthur reageert niet altijd even adequaat en voor sommige taken moet je wel heel veel knoppen tegelijkertijd indrukken. Dat is niet zo erg wanneer je bezig bent met een dagje winkelen in één van de stadjes, maar wel wanneer je middenin een heftig vuurgevecht zit. De protagonist is immers geen wandelende tank en zal na een aantal gerichte kogels gewoon levenloos ter aarde vallen.
red dead online firefightf1573643057

Samen een leven leiden in het Wilde Westen

De latere release op PC biedt voor spelers nog een ander bijkomstig voordeel: je hoeft niet meer te wachten op de online modus. Waar console gamers nog een paar maanden geduld moesten hebben voor Red Dead Online, daar is de multiplayer variant meteen beschikbaar voor PC-spelers.
Naast de uitgebreide campagne van Red Dead Redemption 2 krijg je in de online wereld nog een unieke verhaallijn voorgeschoteld. Vervolgens zijn er natuurlijk voldoende activiteiten te vinden om te bezig te houden. Zo zijn er verschillende PvP-modi in de Showdown Series en zijn er voor liefhebbers van co-op talloze opdrachten te voltooien voor jou en je Posse.
Sinds de lancering van Red Dead Online in mei van dit jaar heeft de online wereld meerdere veranderingen ondergaan, met name sinds de grote Frontier Pursuits update in september. Zo kunnen spelers nu solliciteren voor drie verschillende banen met de Bounty Hunter, Collector en Trader en zullen er in de toekomst nog meer bijkomen. De rollen voegen enorm veel content toe aan de modus en hebben gezorgd voor een gezonde dosis aan diversiteit in de wereld. Als Rockstar updates van dezelfde kwaliteit kan leveren in de toekomst, dan ligt er een lang leven in het verschiet voor Red Dead Online.
rdr 2 pc 2f1573813675

Conclusie: Red Dead Redemption 2 schittert op PC

In 2018 waren we al zwaar onder de indruk van Red Dead Redemption 2, maar de PC-versie heeft de game nog eens verbeterd op meerdere punten. De besturing met muis en toetsenbord werkt naar onze mening een stuk soepeler en grafisch gezien ziet het er nog indrukwekkender uit. Om die prachtige beelden op je PC te toveren moet je alleen wel een sterke PC in huis hebben staan en zelfs dan zijn er nog een aantal problemen die op kunnen duiken. Gelukkig heeft Rockstar al een aantal updates naar buiten gebracht om die pijnpunten op te lossen, dus hopelijk kan binnenkort iedereen zonder problemen van het prachtige avontuur genieten.