Poochy and Yoshi's Woolly World Review - Onweerstaanbaar lief

zondag, 05 februari 2017 om 18:20
Hij heeft een grote neus, een groene, glimmende vacht, een onweerstaanbaar lief stemmetje en bovenal: een hart van goud. Er is geen twijfel over: Yoshi is het leukste fictieve draakje dat bestaat. In zijn nieuwste avontuur op de 3DS bewijst het trouwe hulpje van Mario dit wederom. Hoe dat zit, lees je in deze Poochy and Yoshi's Woolly World review.
Voor Yoshi is de 3DS geen onbekend terrein. Eerder maakte het groene draakje zijn opwachting in Yoshi's Island, een platformer die door critici middelmatig ontvangen werd. Nu staat Yoshi dus opnieuw in de schijnwerpers, maar de echte kenners weten ook: helemaal nieuw is dit avontuur niet.

Op broekzakformaat

Poochy and Yoshi's Woolly World is een rechtstreekse overzetting van Yoshi's Woolly World, de mierzoete en meer dan schattige platformer die binnen mum van tijd uitgroeide tot een van de meest geliefde platformers voor de Wii U. Dankzij de textielen wollen wereld, het ingenieuze leveldesign en de aantrekkelijke audiovisuele presentatie, werden we op slag verliefd op de game.

Heb je Yoshi's Woolly World gemist? Of heb je simpelweg geen Wii U? Dan biedt deze port uitkomst. Je krijgt nu alsnog de kans om kennis te maken met de wollige wereld van Yoshi, hetzij op broekzakformaat. Bijna alles wat het origineel zo goed maakt komt hier langs: van de kleurrijke visuals, de superoriginele spelwereld tot de leuke en uitdagende platformstukken.
poochy and yoshi's woolly world review

Korrelig en minimalistisch

In Poochy and Yoshi's Woolly World zijn alle originele levels aanwezig: van de stoffige woestijncircuits, de natte onderwaterlevels tot de pikkedonkere grotten. Ieder level straalt een eigen sfeer en identiteit uit en het is knap dat de 3DS dit ondanks de beperkte rekenkracht en capaciteiten voor elkaar krijgt.

Maar we moeten ook eerlijk zijn: in vergelijking met de grote broer de Wii U, ogen sommige werelden wel erg korrelig en worden sommige personages bijzonder minimalistisch weergegeven. Dit heeft in zekere zin effect op het 'schattigheidsgehalte'; waar het glazuur van onze tanden sprong vanwege hoe schattig Yoshi's Woolly World wel niet was, grijpt deze versie wat dat betreft ons minder bij de strot.

Staat als een huis

De opzet is gelukkig gelijk aan het origineel en dat resulteert in gameplay die staat als een huis. Nog steeds spring en klauter je als Yoshi moeiteloos door de werelden, slok je vijanden op met je tong alsof het vliegjes zijn, schiet je eieren op bloemen en voorwerpen om verder te komen in de missie en transformeer je in een enorme Yoshi en wals je over je vijanden heen. Alles wat Yoshi's Woolly World zo tof en plezierig maakte, zit in deze versie.

Hoewel het bovenstaande anders doet vermoeden, is Poochy and Yoshi's Woolly World geen gemakzuchtige port. Zoals de titel al verraadt, speelt Yoshi's trouwe hond een prominentere en meer zichtbare rol. Want speciaal voor deze versie zijn er nieuwe levels ontworpen, waarin de speelse Poochy de hoofdrol vervult. Deze missies zitten expliciet niet in de Wii U-versie en zijn dus een leuk extraatje voor de 3DS-bezitters.
poochy and yoshi's woolly world review

Makkelijke speelmodus

In deze levels verandert de gameplay ietwat van aard. Je moet Poochy op het juiste moment laten springen om kralen te verzamelen en je hebt dus minder controle over de hond dan over Yoshi. De levels zijn verre van uitdagend, maar alleen al door de manier waarop de paarse viervoeter door de levels loopt krijg je spontaan een vrolijk gevoel.

Poochy speelt ook een belangrijke rol voor de spelers die niet zo heel veel ervaring hebben met het spelen van videogames. Met name voor kinderen dus. In Poochy and Yoshi's Woolly World is een makkelijke speelmodus aanwezig, waarbij de speler kennismaakt met de Poochy Pups, behulpzame kleine viervoeters die als een dolle gaan springen als je in de buurt van geheimen of schatten bent.

Hoera voor de pups!

Hiermee legt de 3DS-versie een vervelend minpunt uit het origineel aan banden: de collectibles die op hele vervelende plekken verstopt zitten. In de Wii U-versie was je verplicht om letterlijk ieder uithoekje van een level te verkennen om er maar achter te komen waar dat ene voorwerp nou verstopt zat. Iets dat gaandeweg steeds meer begon te irriteren, omdat sommige voorwerpen achter een muur verstopt zaten, wat eigenlijk geen muur bleek te zijn.

Op dit punt loopt Poochy and Yoshi's Woolly World tegen een probleem aan: wanneer je helemaal niet zo van het verzamelen bent, vlieg je zo door de levels heen. Wanneer je een beetje je best doet, ben je binnen één avond door al het wol heen. Daarna blijft er ook weinig meer over om opnieuw te beginnen, omdat het spel je daar weinig aanleiding toe geeft.
poochy and yoshi's woolly world review

Je moet het alleen doen

Dat komt doordat Poochy and Yoshi's Woolly World, in tegenstelling tot de grote broer, geen enkele manier van online spelen bevat. In het origineel kon je nog samen met iemand anders op avontuur gaan in de wollen werelden, maar in deze versie ben je volledig op jezelf aangewezen. Daarmee valt Poochy and Yoshi's Woolly World als het ware in dezelfde valkuil als New Super Mario Maker voor de 3DS.

We moeten helaas constateren dat dit ten koste gaat van de herspeelbaarheid van Poochy and Yoshi's Woolly World. Na het voltooien van het verhaal, voelden we weinig meer de behoefte om het spel opnieuw op te pakken. Daarmee rest de vraag of je het spel beter niet een keertje van iemand kunt lenen, dan dat je er de volle mep voor moet betalen. Zeker als je al in het bezit bent van de originele versie.
poochy and yoshi's woolly world review

Niet zo goed als het origineel

Aan de andere kant maakt het allemaal niet uit: Poochy and Yoshi's Woolly World is een superleuke platformer, dat staat vast. Dankzij een onovertroffen (wollen) stijl, met kleur overgoten beelden en vermakelijk springplezier is dit een van de leukste platformers die je zult vinden op de 3DS. Heb je het origineel echter al gespeeld of heb je plannen om die te gaan halen, dan moet je hier vanaf blijven.