Planet Earth 2 Review (Blu-ray) - Puur natuur op z'n mooist

zondag, 26 maart 2017 om 11:00
BBC wist zich in 2006 sterk op de kaart te zetten met een elfdelige serie natuurdocumentaires, waar in totaal meer dan vijf jaar aan gewerkt was. Ruim tien jaar na Planet Earth is BBC met het vervolg gekomen dat uit zes afleveringen bestaat. In de Planet Earth 2 review lees je waarom jij de miniserie moet kijken!
Het eerste deel van Planet Earth werd ontzettend positief ontvangen, wat resulteerde in onder andere vier Emmy’s en voornamelijk hoge kijkcijfers over de hele wereld. Voor de BBC is het dan ook een logische stap om het succes voort te zetten met een tweede deel.
Voeg daaraan toe dat volgens wetenschappelijk onderzoek het kijken van de natuurdocumentaire je gelukkiger maakt en je stressniveau verlaagt, en je hebt een succesformule in handen. En dan hebben we het nog niet eens over de warme en legendarische stem van Sir David Attenborough gehad, die de natuurdocumentaire op sprookjeswijze aan elkaar weet te vlechten.
Planet Earth 2 review

Prachtig camerawerk

Natuurlijk is het succes niet alleen te danken aan een warme stem en het feit dat je gelukkiger wordt, want het camerawerk dat in Planet Earth 2 te zien is, is weer van een andere klasse. In de tweede reeks met zes afleveringen die korter en compacter zijn dan de eerste Planet Earth, zijn prachtige shots toegevoegd die de kijker vast weten te grijpen. De eerste vraag die bij ons meerdere malen naar voren kwam, was dan hoe is dit in godsnaam gefilmd? Voor het filmen van Planet Earth 2 zijn namelijk de nieuwste technologieën gebruikt in de audiovisuele wereld en dat is te zien.
In Planet Earth 2 hebben Justin Anderson, Ed Charles, Fredi Devas, Chadden Hunter en Emma Napper (allemaal verantwoordelijk voor de regie) ieder een eigen leefgebied behandeld waarin diverse dieren aan bod komen. Meerdere malen zijn de kleinste en grootste dieren zowel van afstand als dichtbij in beeld gebracht, en dat op de meest prachtige manier. Zo worden insecten en muizen gevolgd terwijl een camera op zweefachtige wijze achter ze aan vliegt en dat allemaal terwijl de dieren er bijna geen argwaan van hebben.
Planet Earth 2 review

Natuurgeweld

Over het argwaan van de dieren is tijdens de natuurdocumentaire bijna niks op te merken, maar in de behind the scenes beelden is wel duidelijk te zien dat de opnames niet zonder slag of stoot gingen. Zo zijn er meerdere camera’s gesneuveld tijdens het filmen van de natuurdocumentaire waar niet altijd de meest logische dader achter zit (bekijk de behind the scenes om te zien wie de camera's hebben gesloopt).
Een ander punt in de behind the scenes beelden is de achtervolging van ontelbaar veel sprinkhanen die volgroeid zijn en dus van locatie naar locatie kunnen vliegen en ondertussen de oogst van veel mensen kapot maakt.
Dit levert in de natuurdocumentaire uiteraard interessante beelden op, maar verklaart vooral waarom het zo lang heeft geduurd voordat het tweede deel van Planet Earth is uitgekomen. En het succes van het eerste deel moet uiteraard ook geëvenaard worden.
Of dat is gelukt is niet helemaal zeker, maar dat is voornamelijk te verklaren aan het feit dat we verwend zijn met geweldige natuurdocumentaires zoals Planet Earth en The Ivory Game (te zien op Netflix). De opbouw van het tweede deel van Planet Earth is anders ingedeeld met minder afleveringen en weet niet vernieuwend te zijn op het gebied van storytelling, maar levert geen mindere ervaring op.
Planet Earth 2 review

Spraakmakende beelden

Waar het in Planet Earth 2 draait om de schoonheid van de wereld is niet elk moment een wonder te noemen en neemt in sommige situaties het natuurgeweld eventjes over. In de eerste aflevering van Planet Earth 2 wordt de kijker meegenomen naar eilanden waar de natuur de baas is. Deze aflevering bevat meteen het meest spraakmakende moment van de hele documentaire en misschien zelfs natuurdocumentaires in het algemeen. We krijgen te zien hoe een pasgeboren zeeleguaan in het Galápagoszand uit een ei kruipt en veiligheid zoekt tussen de rotsen, maar ondertussen wordt aangevallen door een grote hoeveelheid slangen.
De spraakmakende beelden gingen de wereld over en de beelden hebben op YouTube ondertussen bijna 10 miljoen views (de Facebookvideo’s die gedeeld zijn hiervan niet meegeteld). De beelden die we te zien kregen zijn op zo een filmachtige wijze vastgelegd waardoor je de documentaire in wordt gezogen en het gevoel hebt dat je naar een voetbalwedstrijd kijkt en wilt juichen als de kleine zeeleguaan langs een aantal slangen komt.
Planet Earth 2 review

Juichen voor Planet Earth 2

Of de zeeleguaan uiteindelijk langs de slangen weet te komen is voor jou om te achterhalen wanneer je de serie gaat kijken. Naast de eilanden word je getrakteerd op bergen, jungles, woestijnen, graslanden en steden die op prachtige wijze zijn vastgelegd en verschillende dieren bevatten. De beelden zijn van zo een hoge kwaliteit en voorzien van de nieuwste filmmethodes waardoor je werkelijk de documentaire in wordt gezogen. Voornamelijk de prachtige close ups en zwevende beelden zorgen ervoor dat je je bijna in een fantasie waant.
Vernieuwend is Planet Earth 2 niet, maar dankzij de eerdergenoemde technieken is dat niet erg. Planet Earth 2 is net als zijn voorganger een absolute aanrader en een absoluut kijkcijferkanon dat het genre natuurdocumentaires eer aandoet. Wanneer je een natuurliefhebber bent kan je er dan ook niet omheen om Planet Earth 1 en Planet Earth 2 niet te hebben gezien! De natuurdocumentaire is vanaf 14 maart te verkrijgen op DVD en Blu-Ray.
Cijfer: 9.5