Passengers Review (DVD) - Egotrip in de ruimte

zaterdag, 20 mei 2017 om 14:51
Jennifer Lawrence en Chris Pratt staan in de hoofdrollen van de sci-fi film Passengers. Deze film is inmiddels uitgekomen op DVD en Blu-ray. Of het indruk weet te wekken of slechts een vage impressie achterlaat, lees je in deze Passengers review.
Let op: Gezien de opbouw van de film is het onmogelijk om deze review te schrijven zonder spoilers te geven voor het eerste halfuur van Passengers. Wil je niks weten over de film, wees dan gewaarschuwd.
In Passengers is het ruimteschip Avalon op weg naar een nieuwe aarde. Een beetje vergelijkbaar met het begin van Mass Effect Andromeda dus, alleen gaat het hier om een reis van 'slechts' 120 jaar. Alsnog betekent dit dat alle passagiers aan boord, zo'n vijfduizend zielen, ervoor gekozen hebben hun huis, familie en vrienden achter te laten in najaging van avontuur: er is geen weg terug.
De passagiers worden vier maanden van tevoren gewekt uit hun cryo-slaap, zodat ze nog even kunnen genieten van hun luxueuze ruimtereis aan boord van het schip. Dat is in ieder geval het plan, maar na een botsing met een groot stuk puin ontwaakt Jim Preston (Chris Pratt) te vroeg. Negentig jaar te vroeg.
passengers review

Een krankzinnige egoïst

Wanhopig probeert Jim er alles aan te doen om weer terug in slaap te komen, maar dat mag niet baten. Eens wakker, altijd wakker. Hij begint zich te realiseren dat hij de rest van zijn leven op dit schip moet doorbrengen en raakt steeds dieper in de put. Tot hij op een dag terugkeert naar de ruimte met alle passagiers, waar hij de beeldschone Aurora (Jennifer Lawrence) ziet slapen.
Je voelt hem al aankomen, ook al hoop je van niet: de egoïstische Jim besluit om zijn eigen eenzaamheid op te lossen door haar wakker te maken en te verdoemen tot een leven samen met hem. Wat volgt is een soort stockholm syndrome-achtige 'romance' die op meerdere momenten daadwerkelijk romantisch probeert te zijn, maar daar niet in slaagt aangezien je als kijker weet dat Jim haar letterlijk geforceerd heeft tot dit leven. Alle dromen en wensen die deze aspirerende journaliste had voor haar leven, kan ze nu op haar buik schrijven.
passengers review

Cheesy en voorspelbaar

Dit komt allemaal naar voren in een vrij langzaam en vooral langdurig begin. Pas tijdens het laatste halfuur van de film pakt het tempo wat op en krijgen we de daadwerkelijk actie voorgeschoteld, die ook in alle trailers al te zien was. Het is alleen jammer dat je de meeste gebeurtenissen van mijlenver ziet aankomen. Passengers heeft op dat vlak bar weinig verrassingen in petto.
Een ander element wat niet echt meewerkt, is de grote hoeveelheid aan cheesy tekst die de twee uitkramen. Dit is jammer, aangezien deze cast zich al eerder heeft bewezen: zo zet Chris Pratt een prima rol neer als Star-Lord in Guardians of the Galaxy en kennen we Jennifer Lawrence natuurlijk onder andere als Mystique uit X-Men en Katniss Everdeen uit The Hunger Games. Met de cast zit het op zich dus prima, maar de acteur en actrice laten zich in Passengers niet van hun beste kant zien.
Ze komen niet altijd overtuigend over en de eerder genoemde cheesy tekst maakt het alleen maar erger. Denk hierbij aan uitspraken als: "We zijn de laatste twee mensen in de wereld die ooit bij elkaar zouden komen, maar hier zijn we: de laatste twee mensen in de wereld." of "Als je een normaal leven leidt, heb je alleen maar normale verhalen."
passengers review

Meer dan het verhaal

Voor een sci-fi film is het natuurlijk noodzaak dat de visuele effecten tiptop in orde zijn. Gelukkig zit het daar in Passengers wel goed mee. We zien een hoop ruimtelijk schoon langskomen, denk hierbij aan een tripje tussen de sterren of het passeren van een enorme zon. Ook scènes waarin de zwaartekracht op het schip uitvalt, zorgen voor een interessante visuele presentatie.
Maar de buitenkant van het schip en de daadwerkelijke ruimte zie je eigenlijk vrij weinig, aangezien de nadruk meer wordt gelegd op de binnenkant. Dit ziet er uit als een typisch futuristisch en modern ruimteschip: veel wit, veel licht en weinig decoratie.
Mocht je je kijkervaring nog verder willen uitbreiden, dan beschikt de DVD ook nog over meerdere extra's. Zo kan je een kijkje nemen op de set met Chris Pratt of krijg je inzicht in het castingproces. Ook de creatie van het ruimteschip komt aan bod, samen met een feature die meer informatie geeft over The Homestead Company, het bedrijf dat deze fictionele overtochten organiseert. Natuurlijk mogen ook de bloopers niet ontbreken.
passengers review

Popcornvermaak met een egoïstisch randje

We willen niet zeggen dat Passengers helemaal niets aan is. Hoewel de cast zich niet altijd van zijn beste kant laat zien en het verhaal vooral gebaseerd is op de eenzaamheid van een egoïstische, doorgedraaide man, staat de film toch garant voor een paar uurtjes popcornvermaak. Nee, het is geen film die prijzen verdient. Maar voor een paar uur hersenloos vermaak kan het ermee door.