Over G Fighters Review

zaterdag, 01 juli 2006 om 20:41
Veel vlieg simulators zijn er helaas nog niet. De reden hiervoor is simpel: er zijn niet genoeg gamers die er van houden. Ik zelf ben een groot fan van het genre, maar of ik ook fan ben van Over G Fighters, dat is nog maar de vraag.

Sjoef!

Met duizend kilometer per uur door de lucht heen vliegen terwijl je vijandelijke jagers neerhaalt met verschillende soorten raketten, het is erg leuk om te doen mits dit goed uitgewerkt zou zijn. Helaas is dit in Over G Fighters niet het geval. Laat ik het hebben over de besturing. Deze hoort gewoon goed te werken in een vliegsimulatie game, anders is de lol er meteen af. Dit is ook zo het geval in Over G Fighters. De eerste keer dat je die controller in je handen neemt en je maakt een bochtje met je straaljager, zul je meteen merken dat het enorm stroef en hakkelig gaat. Je kunt gewoon niet fatsoenlijk een bocht nemen. Alles voelt stroef aan en het ziet er ook niet eens aantrekkelijk uit (met name hoe de camera zich gedraagt). Hieruit kan ik opmaken dat de meeste mensen de game niet langer dan een uurtje zullen spelen voordat ze afhaken vanwege de erg vervelende besturing en het vlieggedrag. Het is niet eens mogelijk om een kurkentrekker te maken omdat je alleen maar een flauwe bocht naar rechts en links kunt maken en natuurlijk kun je omhoog en omlaag.
Maar goed, misschien dat het verhaal en de verschillende gameplay elementen wel leuk zijn. Hierop kan ik antwoorden: ja en nee. Helaas zijn het meer nee’s dan ja’s. Het verhaal is namelijk simpeler dan simpel. Jij moet samen met een aantal andere straaljager piloten terroristen neerhalen die het hebben gemunt op de vrede. Dit is op zich geen ramp want het gaat namelijk om het vliegen, het hele verhaal er omheen boeit me eigenlijk vrij weinig. Maar goed, het simpele verhaal is niet zo’n ramp. Wat wel een ramp is, is het feit dat de skills die je vergaart tijdens het vliegen van missies vrijwel niet merkbaar is. Je kunt namelijk uit 5 piloten kiezen ieder met hun eigen vaardigheden en eigenschappen. Ook kun je deze eigenschappen en vaardigheden verbeteren als je missies vliegt en veel vijanden neer haalt. Dit klinkt allemaal wel leuk en aardig, maar je merkt er vrijwel niets van. Dat is jammer, want het had erg leuk kunnen zijn om je personage te zien groeien door de game heen, maar helaas…

Booooring

âââââââTijdens de missies vlieg je vaak met andere piloten, jouw zogenaamde strijdmakkers. Zij zullen je tijdens je missies helpen met het vernietigen van vijandelijke jagers en gronddoelen. Helaas heb je hun hulp vrijwel nooit nodig want de game is echt enorm gemakkelijk. Je vliegt op een vijand af, houdt hem even in het zicht en vuurt twee raketten af. Je zult meemaken dat ze negen van de tien keer hun doelwit raken, dus sprake van dog-fights is er helaas niet. En ook al heb je de hulp nodig van je strijdmakkers, echt veel doen ze niet want ze schieten bijna nooit op een vijand. Ze zijn er dus echt voor de sier. Dat is ook leuk toch? Wel moet ik toegeven dat de game een grote singleplayer campagne heeft die ruim 80 missies telt. Helaas zit hier ook een nadeel aan. Veel van de missies die je krijgt lijken namelijk op elkaar. Het is elke keer “vernietig die vijandelijke jagers “, “vernietig nu de aangeduide gronddoelen” enzovoorts. Eventjes is dit leuk, maar na ongeveer tien missies heb je het wel gezien.

That's more like it?

Online wordt het allemaal wel iets beter. Online heb je namelijk spelers die toch wel wat beter zijn dan de beroerde AI. Het wordt hierdoor al snel een soort van dog-fight, die je helaas niet zult tegenkomen in de singleplayer van Over G Fighters. Zo kun jij met maximaal zeven andere spelers (acht in totaal dus) online het luchtruim onveilig maken. Jij wordt dan samen met drie andere spelers in een bepaald gebied losgelaten. Het is dan de bedoeling om de vijand te vernietigen en zo de overwinning binnen te slepen. Dat is dus een stuk leuker dan de singleplayer, maar vanwege de belabberde besturing van de straaljagers is er nog steeds niet zoveel aan.

2006 SNES Game

Als ik het ga hebben over de graphics ben ik snel klaar. De game ziet er echt niet uit voor een “Next Generation” game. De grond-texturen zijn erg wazig, de wolken zien er gewoon belabberd kaal uit en de lucht is gewoon saai. Het enige waarvan ik kan zeggen dat het er wel leuk uit ziet, zijn de vliegtuigen. Die glimmen netjes als je ze naar het zonlicht toe keert en het detail is erg goed. Helaas is dit dan ook het enige positieve qua graphics. Dat is dus erg jammer. Wat ook jammer is, is de audio. Deze is ronduit vervelend als je de game langer dan een uur gaat spelen. Je hoort vrijwel alleen maar rock muziek. En ook al ben ik fan van dat soort muziek, het pas echt niet in Over G Fighters. Dat is alweer een gemiste kans voor de ontwikkelaar.

Het is dus zo helder als een glazen deurknop: Over G Fighters is niet de game geworden waar we allemaal op hebben gehoopt. De besturing is waardeloos, de graphics zijn ronduit slecht, de gameplay is nog simpeler dan de eerste Sonic game en het geluid wordt vervelend waarneer je de game wat langer aan het spelen bent. Ik had er heel wat meer van verwacht, maar nu ligt de game bij mij ergens bij het oude vuil.
Cijfer: 5.5