Outrun Review - Dijk van een bordspel?

zondag, 31 oktober 2021 om 17:00
outrun inhoudf1635353597
Wat is dit? Zie je dit goed? Een bordspelartikel dat niet begint met 'bordspel van de week' of 'bordspel zondag'? Is het dan eindelijk zover? Is het tijd voor echte bordspelreviews? Jawel, jongetjes en meisjes! Het is zover. En we beginnen met Outrun. Lees dan gauw verder in onze Outrun review!
Outrun, een bordspel dat geschikt is voor feestjes of voor tussendoor. Een tussenspel dat je even tussen het socialiseren of twee zwaardere spellen door speelt. En net op tijd, want het thema is Halloween! Daarnaast is het ook geschikt voor kinderen, en volledig taalonafhankelijk. Spreekt dit alles jou aan?

Outrun, waar maal ik me om?

Het is de 31e van oktober, rond middernacht: Halloween! Jij en je vrienden keken er al een tijdje naar vooruit. Dus hebben jullie je beste kostuums uit de kast getrokken of in elkaar gezet. Of, laten we even eerlijk wezen, je hebt even snel iets van Amazon geplukt. Dan neemt de avond een griezelige wending. Een monster komt tot leven en begint op jullie te jagen. Vechten is geen optie, dus moet je vluchten. Maar niet gevreesd, je hoeft niet sneller te zijn dan het monster. Zolang je maar sneller bent dan je vrienden!
In Outrun wordt er elke ronde een routekaart uitgespeeld, die de moeilijkheden van de volgende vlucht voor moeten stellen. Dan moet iedereen de bijbehorende kaarten in de juiste volgorde uit de hand spelen. Als je eerder klaar bent vlucht je verder, maar pas op! Als je ook maar een enkele fout maakt struikel je over een hindernis en kom je geen enkele stap verder. De eerste persoon die ontsnapt, die wint. Als er monsters bij komen kijken, offeren we zonder probleem onze vrienden op!
outrun startopstellingf1635353633

Een tak in je spaken

Klinkt dat wat simpel? Dat komt waarschijnlijk omdat het dat ook is. Je kijkt naar de vormpjes op de route en speelt dezelfde kaarten. Goed, ze lijken een beetje op elkaar, maar als je rustig de tijd neemt kom je er altijd foutloos uit. Helaas is rustig de tijd nemen nou eenmaal niet een optie. Alleen de snelste wint, dus je moet opschieten. En als je haast hebt maak je domme fouten.
Maar we nemen het je niet kwalijk als dit nog steeds wat simpel klinkt. Sterker nog, de heren van Good Looking Richard zijn het volledig met jullie eens. Daarom steken ze nog een extra tak tussen je spaken. En met een extra tak bedoelen we eigenlijk een hele bos.
Na de eerste ronde komen de 'interference kaarten' namelijk tevoorschijn. Deze zullen allemaal het spel iets veranderen. Zo zijn er interference kaarten die andere kaarten omwisselen, je hele hand op de kop zetten of ze stoppen een extra kaart aan je hand die je altijd op een vast moment moet spelen.
Een enkele verandering valt best mee, maar als het op blijft hopen wordt het al gauw veel om rekening mee te houden. Outrun wordt binnen de kortste keren flink chaotisch op een leuke manier.
outrun interference kaartenf1635353756

Monsters in alle smaken

Voor een simpel spel als Outrun is een zorg die vaak op komt borrelen hoe vaak je het kan spelen voor het saai wordt. Je legt zo snel mogelijk kaarten neer en er komt steeds een regeltje bij. Leuk, maar ben je daar nou niet na een tijdje op uitgekeken? Gelukkig heb je de verschillende monsters.
Elk monster speelt net een beetje anders. Er zijn verschillen met hoeveel je vooruit rent door sneller te zijn, maar nog belangrijker is de manier waarop de interference kaarten het spel in komen. We raden aan te beginnen met de vampier, omdat die lekker simpel is. Na elke ronde komt er een interference kaart in het midden te liggen die voor iedereen geldt. Dan moet iedereen nog hetzelfde doen, en kan je bij het controleren bij elkaar nakijken.
De andere monsters maken het iets pittiger. De draak beloont de persoon die als eerste eindigt met maar liefst vijf stappen, terwijl de rest er maar één krijgt. Maar plekje twee tot en met zes krijgt wel een interference kaart op hand, die ze vervolgens naar keuze op iemand mogen spelen. En welke speler is dan de pineut? De winnaar van de vorige ronde, natuurlijk. Of iemand die je wil plagen.
Toegegeven, als je Outrun helemaal kapot speelt ben je er na een paar dagen wel op uitgekeken. Het spel is iets te simpel om langdurig je aandacht vast te houden. En hoewel de monsters leuk zijn, veranderen ze aardig weinig aan de kern. Dus na een paar potjes ben je er wel klaar mee.
Toch is dit niet echt een probleem. Outrun wil namelijk niet het hoofdevenement van de avond zijn. We verwachten dat er weinig vrienden bij elkaar zullen komen om expliciet Outrun te spelen. Het is eerder iets dat je erbij pakt nadat iedereen wat heeft bijgekletst en na een pot of twee of drie weer wordt opgeruimd. Of het komt uit de kast tussen twee zwaardere potjes door. En in dat licht is Outrun een ster. Zeker als het thema je wel ligt.
outrun monstersf1635516867

Luid, wild en kort

Je kent vast iemand die aan deze beschrijving doet. En zo niet, dan ken je nu Outrun. Om nog meer te voldoen aan het tussenspel idee zijn potjes lekker kort. Ergens tussen tien minuten en een uur, dat staat op de doos. Wat een uiteenlopende tijden, denk je misschien. Dat komt omdat je het spel zelf langer kan maken door de vluchtroute te verlengen. Wij raden aan om het even kort uit te leggen met de vampier en een vluchtbord, waarna je één of twee potjes kan spelen met twee of drie borden. Afhankelijk van hoe erg iedereen het naar zijn zin heeft.
Gedurende deze tien tot zestig minuten zal de kamer gauw opleven. Na een ronde of twee zal er al aardig wat geschreeuw en gevloek zijn. Of, als er kinderen aanwezig zijn, wat alternatieve woorden die iets meer kindvriendelijk zijn. Hoe dan ook, de adrenaline loopt steeds hoger op.
De spanning neemt toe, kaarten worden in rap tempo op de tafel gesmeten en iemand slaat zichzelf voor het hoofd. Die heeft namelijk, een halve seconde nadat ze verklaard had dat ze klaar was, ingezien dat ze een foutje heeft gemaakt. Oeps! Dan lacht iedereen je even uit, wat weer extra motivatie is om ze in de volgende ronde terug te pakken. Outrun is een spel die plezier zelden uit het oog verliest.
outrun routekaartf1635353802

Die ene speler die altijd te snel is

Een speler die altijd de rest te snel af is. Ken je dat probleem? Wij hadden daar vroeger nooit zo'n last van, omdat wij de persoon waren die steeds het snelst waren met Jungle Speed. Maar voor de anderen kan het wel gauw vervelend worden. Net zoals dat schaken alleen écht leuk is als twee spelers min of meer aan elkaar gewaagd zijn, kan Outrun lijden onder die ene speler die beter is dan alle anderen.
De draak lost dit een beetje op. Als iemand blijft winnen zal het gauw gebeuren dat diegene belaagd wordt met interference kaarten. Dit legt een demper op zijn speelsnelheid, want Snelle Jelle moet ineens veel meer nadenken voordat hij zijn kaarten uitspeelt. En vanuit zijn perspectief is het een uitdaging om ondanks de obstakels toch nog een voetje voor de rest te houden.
Begint Snelle Jelle toch achter te lopen, dan balanceert het spel zichzelf weer uit door interference kaarten bij andere spelers neer te leggen. Da's toch mooi! We zeggen hier wel bewust dat het probleem 'een beetje' wordt opgelost, want het probleem helemaal verhelpen kan eigenlijk nooit.
outrun draakf1635353846

Good Looking Richards eerste product

Is er dan niets mis met Outrun? Nou, eigenlijk wel, maar niet op de manier waarop je denkt. Het heeft te maken met het regelboekje. Daaraan is toch te zien dat de makers voor het eerst een bordspel geproduceerd hebben. Het boekje oogt meteen goedkoop. Het papier is niet van de hoge kwaliteit die we toch wel gewend zijn en nog irritanter is dat er wel af en toe een taal- of tikfoutje te vinden was. Niet dat het er helemaal onder zat, maar genoeg om op te vallen.
Dit klinkt als gezeur, en dat is het ook een beetje. Dat we het toch opnoemen geeft eigenlijk aan dat Outrun een prima spel is, maar geen meesterwerk. Als we het ergens nog een minpintje voor moeten geven, is het dat er op de doos staat dat het voor 2-6 spelers is. Ja, technisch gezien kan het met twee spelers, maar het is wel echt leuker met minstens vier. Maar goed, dat moet iedereen natuurlijk zelf weten.

Outrun Review - Uitstekende optie

Outrun is een hectisch spelletje dat leuk is om erbij te pakken tijdens een gezellige avond. Zeker op een griezeldag als Halloween. Het zal zelden centraal staan op een spelletjesavond, maar als een extra bij de borrel gaat het er prima in. Wil je gewoon even iets leuks spelen? Dan is Outrun een uitstekende optie. Ben je om en wil je het spel aanschaffen? Dat kan hier voor £25,- (ongeveer €30).