N.E.R.O. Review - Nothing Ever Remains Obscure

zaterdag, 18 juni 2016 om 11:00
Wellicht heb je nog nooit gehoord van Storm in a Teacup (STC). Dit is zo gek nog niet omdat het bedrijf pas één titel op zijn naam heeft staan namelijk Enki. Nu komt de studio met de nieuwe game N.E.R.O. In deze N.E.R.O. review lees je of het de moeite waard is om de game te halen!
In N.E.R.O. treed je in de voetsporen van het mysterieus jongetje genaamd David. Niet wetende wie je bent of waar je vandaan komt dwaal je rond in een magisch landschap vol lichtgevende wezens, kleurrijke planten en gigantische bouwwerken. Dit zorgt ervoor dat de nacht toch niet zo duister is als het lijkt. Maar wie is toch die geheimzinnige volger die je constant achterna zit?
N.E.R.O. is een first-person game die gedreven wordt door verhaal. Tijdens je tocht door de magische grotten, bossen en andere bijzondere plaatsen loop je langs neon letters die een verhaal vertellen. Daarnaast beschik je over de kracht om een soort mana te schieten om zo puzzels op te lossen en verder door de levels heen te komen. Al spelenderwijs worden de puzzels moeilijker en gaat het verhaal dieper.
N.E.R.O. review 1

Lettersoep

Er worden twee verhalen verteld met elk een eigen kleur tekst. De gouden zinnen staan voor een sprookje over David, een piraten kapitein die een complete samenleving heeft opgebouwd met behulp van zijn goud. De blauwe zinnen zijn gesprekken tussen de ouders van David het hoofdpersonage. Beide dragen bij aan de uitleg van wie je bent en waarom je in deze wereld rond loopt.
Al snel blijkt dat het blauwe verhaal een stuk minder leuk is dan die van de piraat. Het is namelijk zo dat het jongetje dat jij als speler speelt ernstig ziek is. Blauwe letters zijn conversaties tussen je moeder en je vader over je gezondheid. Terwijl je aan het spelen bent kom je erachter hoe je ouders langzaam steeds meer wanhopig worden.
De verhalen lopen door elkaar heen. Dit kan soms verwarrend zijn, maar het geeft ook een unieke twist aan het plot. Je merkt dat het verhaal over de piraat een sprookje is die je vader vroeger aan jou voorlas. Ook blijkt dat er toch een hoop overeenkomsten zijn met jouw verhaal en die van de piraat.
N.E.R.O. review 2

Gameplay

Net als point & click spellen ben je als speler vrijwel constant aan het lopen. Waar soms irritaties kunnen ontstaan omdat het erg eentonig is, is dat bij N.E.R.O. niet het geval. Deze game speel je niet, maar je ervaart het. Het gevoel dat je door de lucht aan het zweven bent als een soort geest is wat de makers willen overbrengen en dit doen ze perfect.
Tijdens de wandeltocht kom je puzzels tegen. De puzzels in N.E.R.O. zijn helaas niet uitdagend omdat de moeilijkheidsgraad extreem laag is. Fans van de Uncharted 4 puzzels zullen hier dan ook niet veel plezier uit halen. De makers hebben een poging gedaan om interactie te creëren maar tevergeefs. Gelukkig kun je wel genieten van een lichtspektakel als je de puzzel hebt volbracht.
Naast de puzzels is er ook nog wat te verzamelen. Door de levels heen liggen stukjes van foto’s verstopt die te maken hebben met je familie. Niet alleen is dit leuk voor het verhaal, maar je krijgt er ook nog eens achievements of trophies voor. Dus voor ieder wat wils.
N.E.R.O. review 3

Het wow-gevoel

Hetgeen waar N.E.R.O. punten weet te scoren is voornamelijk op visueel vlak. Het voelt alsof je in een hallucinatie aan het lopen bent doordat alles er magisch uitziet. Gloeiende lichtjes en een prachtige omgeving resulteren in een digitaal kunstwerk. Het heeft wel wat weg van een full-moon party.
Hoewel de gameplay wat traag aan kan voelen is dit niet eens zo storend. Als speler wil je de tijd nemen om alle twee de verhaallijnen te lezen, foto’s te verzamelen en puzzels op te lossen. De tocht is belangrijker dan wat er daadwerkelijk voor je neus gebeurd. De schrijvers hebben ook goed gebruik gemaakt van de omgeving en de hints in de vorm van tekst en beeld.
Wat ook erg goed is aan N.E.R.O. is de muziek en het geluid. Allereerst is de voice over stem van het spel extreem sterk. Een Brits sprekende man vertelt prachtig in de derde persoon wat er in de hoofdrolspeler zijn hoofd omgaat. Daarnaast zijn de muziek en achtergrondgeluiden goed afgestemd met het spel. Regendruppels die vallen in een grot, de wind in het bos of het kraken van oud eiken balken vormt N.E.R.O. tot een perfect geheel.
N.E.R.O. review 4

N.E.R.O. Review - Licht aan het einde van de tunnel

Voor een tweede titel van het bedrijf Storm In A Teacup zet N.E.R.O. een beleving neer die de traditionele betekenis van gamen verbreekt. Via redelijk simpele puzzels en paden loop je letterlijk door het verhaal heen om uit te vinden hoe je in deze magische wereld terecht bent gekomen. De prachtige visuals en geluiden zorgen voor de atmosfeer die de eentonige gameplay snel doet vergeten. N.E.R.O. is een beleving die je mee gemaakt moet hebben.
N.E.R.O.: Nothing Ever Remains Obscure is vanaf 24 juni te downloaden via Steam en de online winkels op de Xbox One en PlayStation 4.