Miss Peregrine's Home for Peculiar Children Review (Blu-ray) - Bijzonder!

zaterdag, 28 januari 2017 om 14:02
Als je iemand in huis haalt om bijzondere verhalen tot leven te laten komen, dan denk je al snel aan regisseur Tim Burton. In deze Miss Peregrine's Home for Peculiar Children review lees je alles over zijn nieuwste project, dat nu uit is op Blu-ray en DVD.
Miss Peregrine's Home for Peculiar Children. Het is een mondvol. De film is een verfilming van het gelijknamige boek, geschreven door Ransom Riggs. Dat boek is al door vele mensen over de hele wereld gelezen. Zodra je de Blu-ray aanschaft, komt de auteur zelf ook aan het woord en daarin vertelt hij hoe hij tot het idee van zijn boek gekomen is. In het kort gezegd: een verhaal over bijzondere mensen.
Miss Peregrine's Home for Peculiar Children review

Fantasierijk verhaal in een mysterieuze wereld

Riggs verzamelde vroeger allerlei foto’s omdat dat hem fascineerde. Het gegeven dat een foto met daarop mensen die je niet kent, een eigen verhaal hebben, hield hem zó erg bezig dat hij een boek is gaan schrijven. Het verhaal gaat over hoofdrolspeler Jake (Asa Butterfield) die een mysterieuze wereld ontdekt.
Een wereld waarin we te maken krijgen met mevrouw Peregrine (Eva Green) en haar weeshuis vol bijzondere kinderen. En je raadt het al: ondertussen ligt er kwaad op de loer.
Het is in ieder geval een fantasierijk verhaal, vol met excentrieke personages die Tim Burton tot leven heeft gewekt in zijn film. Als iemand gecharmeerd is van fantasie en excentrieke karakters, dan is het Burton wel. Bovendien werkten Burton en Green al eerder samen in Dark Shadows, een samenwerking die goed bevallen is en wat terug te zien is in deze nieuwe productie.

Eva Green wederom ijzersterk!

Hoewel de hoofdrol van de film min of meer is weggelegd voor Butterfield, is het met name Green die de show steelt. Ze mag zichzelf een van de beste actrices van de afgelopen jaren noemen en het is enkel een kwestie van tijd totdat zij een keer een Oscar wint. Het is geweldig om te zien hoe haar personage tot leven komt met de eigenschappen van een valk. Want het bijzondere is dat zij kan transformeren in die vogel.
Dat vertaalt zich in haar gedrag en maniertjes. Green praat vaak in snelle zinnen, om de snelheid van de vogel die in haar schuilt te uiten. Verder maakt ze snelle, korte bewegingen met haar hoofd en haar gehele lichaam. En uiteraard is daar de ondersteuning van een goed kostuum en attributen, zoals hele lange nagels die bijna aanvoelen als de klauwen van een vogel. Als je Burton kijkt, weet je dat het qua kostuums en make-up altijd wel snor zit en dat geldt zeker voor deze film.

Weinig diepgang

Iets wat minder goed uit de verf komt, is de spanning. In het begin van de film gaat het voornamelijk om de band tussen Jake en zijn grootouder. Maar als kijker wil je juist de bijzondere personages leren kennen. Je zal dus even geduld moeten hebben om die fantastische cast te leren kennen. En dan is het zo dat, als je die cast eenmaal leert kennen, eigenlijk lang niet iedereen even boeiend is.
Iedereen heeft zijn of haar eigen bijzonderheid zoals onzichtbaar zijn, maar als kijker voel je jezelf lang niet met iedereen verbonden. Kwestie van: mooi gemaakt, maar diepgang ontbreekt.
Wel moet gezegd worden dat Burton als geen ander magie naar het scherm weet te toveren! Dus alles wat de personages bijzonder maakt, komt wel goed tot leven.

Stijlvol, maar mist soms uitwerking

Daarbij zijn de extra’s op de Blu-ray een genot om naar te kijken, waarbij een dik uur besteed wordt om aandacht te geven aan alle bijzondere kinderen. En dan blijkt dat veel stunts zelf gedaan zijn door de kids, geweldig. Ook het gesprek met de auteur is ontzettend interessant. Het geeft net even dat stukje meerwaarde aan hoe de film tot stand is gekomen.
En dat is belangrijk, want eigenlijk zit er meer in de film dan je zo op het eerste oog zou zeggen. Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children is niet de beste Tim Burton film. Het ontbreekt simpelweg aan een goede uitwerking van alle bijzondere mensen, waardoor de film wat oppervlakkig blijft. Toch is alles zeer stijlvol uitgewerkt en kun je wel zien weer een echte Burton in handen te hebben.