Masters of Sex Seizoen 2 Review (Blu-Ray) - Onderzoek doen vanuit een hotelkamer

donderdag, 19 november 2015 om 16:16
Masters of Sex gaat over twee onderzoekers, Bill Masters en Virginia Johnson, die in de jaren 50 onderzoek doen naar seksualiteit. Het eerste seizoen blies ons al omver met een interessant verhaal en sterke karakters, maar kan het tweede seizoen dat volhouden? Lees het in onze Masters of Sex Seizoen 2 review.
Het einde van seizoen 1 liep niet goed af voor Bill Masters (Michael Sheen) en Virginia Johnson (Lizzy Caplan). De presentatie van het onderzoek liep uit op een heftige discussie en het ziekenhuis waar de twee werkzaam waren besloot ze meteen te ontslaan. Om het onderzoek voort te zetten moeten Bill en Virginia op zoek naar een ander ziekenhuis waar ze iets meer open-minded zijn, maar dat blijkt niet zo makkelijk als gedacht in de jaren 50.
Masters of Sex <a href=seizoen 2 review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201511/t/masters-of-sex-seizoen-2-review.jpg" />

Second Love

Ondertussen balanceert het privé-leven van de twee ook nog eens op een zijden draadje. Bill is eindelijk vader geworden van een zoontje, maar zijn gedachten gaan meer uit naar de verleidelijke Virginia. De twee deelden aan het einde van seizoen 1 het bed met elkaar en dat blijkt geen eenmalige gebeurtenis te zijn. De twee onderzoekers delen meerdere malen een hotelkamer en de titel Masters of Sex is ook zeker niet misplaatst.
Bills vrouw Libby (Caitlin Fitzgerald) is aan de andere kant ook niet het type dat stil blijft staan. De pasgeboren baby is natuurlijk een grote uitdaging en helemaal met een man die lang blijft ‘werken’ en dus moet ze geregeld de diensten inhuren van een babysitter. Gaandeweg komt Libby erachter dat de oudere broer van de babysitter er ook niet bepaald verkeerd uitziet - al is er natuurlijk wel het punt dat hij donker is van huidskleur en de jaren 50 zijn roerige tijden als het gaat om racisme en discriminatie.
Masters of Sex seizoen 2 review

IJzersterke cast en schokkende rollen

Een heel andere groep mensen heeft ook een moeilijke tijd als het om seksualiteit gaat in de jaren 50 en dat zijn de homo’s. De oude baas van Bill, Barton Scully (Beau Bridges), bleek aan het einde van seizoen 1 aan die ‘ziekte’ te lijden en probeert samen met zijn vrouw Margaret (Allison Janney) en oplossing voor het probleem te vinden. En dan hebben we het hier niet over een praat-sessie met een therapeut, maar over schoktherapie – een therapie die precies doet wat het zegt.
Het moge duidelijk zijn dat Masters of Sex ook in het tweede seizoen weer een sterke verhaallijn uit de mouw schudt en een sterke cast heeft. Michael Sheen is perfect als de introverte Bill Masters en Virginia Johnson kan de rol van verleidelijke Virginia Johnson heerlijk spelen, net zoals de rol van alleenstaande moeder. Ook de rest van de cast, met extra aandacht voor Betty (Annaleigh Ashford), brengen de rollen enorm sterk over op het scherm.
Masters of Sex seizoen 2 review

Focus op details, maar minder op het onderzoek

Wat we alleen jammer vinden aan het tweede seizoen van Masters of Sex is het gebrek aan focus op het onderzoek naar seksualiteit. Natuurlijk hebben Bill en Virginia grotendeels geen plek voor het onderzoek, maar toch misten we die ietwat ongemakkelijke en soms briljante momenten in de onderzoekskamer. Het komt in seizoen 2 ook eens te meer naar voren hoe er in de jaren 50 op dat vlak werd gedacht door het grootste gedeelte van de mensen.
Maar niet alleen de sfeer en de problemen van de jaren 50 worden weer excellent weergegeven op het scherm, ook de aankleding en art direction zuigt je zestig jaar terug in de tijd. Wie goed oplet kan aan het kapsel van Virginia precies afleiden in welk jaartal de serie momenteel afspeelt en ook andere kleine dingetjes tonen goed aan hoe erg er op de details is gefocust.
Masters of Sex seizoen 2 review

The Extra's of Sex

Naast de twaalf aflevering die Masters of Sex seizoen 2 lang is, huisvest de Blu-Ray ook een aantal extra’s. Uiteraard staan de deleted scenes erop, wat zo’n beetje standaard is geworden bij elke film en serie, maar ook drie specials staan erop die telkens op een andere gedeelte van de serie focust. The History of Sex neemt de kijker mee naar de jaren 50 en diens sociale conflicten, mode en wereldbeeld. De twee andere extra’s zijn The Men of Sex en The Women of Sex, die respectievelijk meer inzicht geven in de mannelijke en vrouwelijke karakters in de serie.
Masters of Sex seizoen 2 review

Masters of Sex seizoen 2 is even goed als verwacht

Zoals we eigenlijk al hadden verwacht staat ook Masters of Sex seizoen 2 zijn mannetje – of eigenlijk zijn vrouwtje, met de grote hoeveelheid sterke vrouwelijke karakters die Masters of Sex rijk is. Het verhaal is ook deze keer weer sterk, al hadden we liever iets meer focus op het onderzoek gezien, en de cast is ook dit seizoen ijzersterk of misschien nog wel sterker dan het eerste seizoen. Daarnaast zijn ook de extra’s meer dan prima. Wie heeft genoten van het eerste seizoen van Masters of Sex seizoen 2 gewoon niet overslaan.