London Has Fallen Review (Blu-Ray) - Videogame Actie

zondag, 14 augustus 2016 om 12:00
Na het succesvolle Olympus has Fallen kon een sequel niet uitblijven. Gerard Butler vecht en schiet door de Britse hoofdstad zoals we hem kennen. Maar had deze actie niet beter in een videogame gepast? Lees het in de London Has Fallen review!
Het succes van voorganger Olympus has Fallen rust niet zozeer op het script, maar op de geweldige Gerard Butler. Want hoewel zijn gloriedagen wellicht over zijn, is hij nog steeds die kille, ietwat sarcastische vent met dat geweldige accent. Maar misschien moeten we beginnen met onszelf voor te stellen dat al zijn films uit dezelfde serie komen dus ook London Has Fallen.

De pechvogel

Of hij nou wordt gemarteld, zijn vrouw wordt neergeschoten of achterna wordt gezeten: hij is altijd die vreselijk ongelukkig man waarbij alles tegen zit. En in Olympus has Fallen (2013) was dit niet veel anders. Tijdens zijn dienst als geheim agent belandde de auto van de president en zijn vrouw op glad ijs waarbij al snel de first lady kwam te overlijden. Ondanks zijn tevergeefse pogingen hoefde Banning (Butler) niet meer terug te keren naar zijn post.
Wanneer Banning zich 18 maanden later buigt over bureauwerk merkt hij al gauw dat er iets mis is in het witte huis. Natuurlijk rent onze held er zonder angst instinctief op af wat uiteindelijk resulteert in de laatste hoop om de president (Aaron Eckhart) te bevrijden uit handen van de terroristen. Wat hem clichématig ook lukt en zijn positie als geheim agent weer terug geeft.
London Has Fallen Review

Drie jaar later

London has Fallen start drie jaar na de vorige gebeurtenissen. Geheim agent Banning is nog steeds in dienst en ook de president zit nog op zijn plaats. Helaas is door een tragisch ongeval de Engelse minister president om het leven gekomen en alle wereldleiders trekken uit naar zijn begrafenis. Ietwat surrealistisch want natuurlijk is dit de place to be voor terroristische aanslagen.
De terroristen zijn deze keer wel wat ambitieuzer en leggen Londen al snel helemaal plat, zowel letterlijk als figuurlijk. De bekendste monumenten waaronder de Tower Bridge en Big Ben overleven het niet en ook de wereldleiders worden één voor één uitgeschakeld. En hoewel het in Olympus de Koreanen waren, zijn het nu de Oostersen die wraak zoeken op de rijke en welvarende westerlingen. En heel eerlijk een verhaal zonder Koreanen of Russen als de slechteriken is gelijk een stuk origineler.

Terroristische pornografie

Met de aanslagen zo dicht bij huis kan London has Fallen soms wel beangstigend zijn. Misschien is het daarom wel fijn dat de visuele effecten bij lange na niet in de buurt komen van bijvoorbeeld Inception en soms als nep beschouwd kunnen worden. Maar ze doen waarvoor ze bedoeld zijn: een realistisch beeld weergeven van wat er gebeurt als Westminster Abbey echt een keer opgeblazen wordt.
Het is misschien ook een rare zet van regisseur Babak Najafi (Easy Money: Hard To Kill) om een terroristische film te lanceren terwijl het een veel besproken onderwerp is. Donald Trump is voorstander om alle moslims in Amerika de deur te wijzen en zijn hoeveelheid aanhangers liegen er niet om. Critici en tegenstanders noemen het dan ook terroristische pornografie en misschien is dat ook deels de reden van de toch wat lage box office cijfers.
London Has Fallen Review 2

Rennen en schieten

Ondanks het feit dat ongeveer heel de wereld is over gevlogen, is het dan wel weer ongeloofwaardig dat precies de Amerikaanse president ontsnapt en het verhaal alleen om hen draait. Het is voornamelijk Banning die het woord voert en her en der wat mensen neerschiet met een machinegeweer. Er is een groot conflict gaande, maar eigenlijk zie je alleen maar mannen in gestolen politie-uniformen waardoor het verhaal klein oogt.
Terwijl de President en Banning nog steeds door wat donkere straatjes aan het rennen zijn, komen de overige acteurs zoals Morgan Freeman en Angela Bassett ook nog even aan bod. De intentie daarvan is vrij onduidelijk want meer dan het plot hardop voorzeggen op een scherm is het niet. En zelfs Freemans’ ontzettend fijne stem kan het niet mooier maken dan het daadwerkelijk is.

De Extra’s

Wanneer je de film wilt bekijken, prefereer dan wel de Blu-ray over de DVD. Ondanks de ietwat matige CGI beelden komen deze mooi tot zijn recht wanneer je hem thuis bekijkt. Helaas bevat het schijfje zelf (mits je de goede koopt, want de andere bevat alleen maar de film!) maar twee korte extra’s. Dit is zeer teleurstellend wanneer je een echte verzamelaar bent.
The Making of London Has Fallen is een typische ‘making of’ met weinig originele beelden. Het focust voornamelijk op het verhaal en de gebeurtenissen naar de release toe. Het tweede en tevens laatste bonusje Guns, Knives, and Explosives geeft een korte blik op de actiescenes.
London Has Fallen Review 3

London Has Fallen Review

Zoals de meeste sequels doen, bouwt London Has Fallen op het succes van zijn voorganger. Dit betekent in dit geval niet meer dan een gekopieerde versie alleen op een andere locatie. Butler doet niet meer dan we gewend zijn en de bijrollen van onder andere Freeman en Bassett en worden puur opgevuld voor het geld.
Wanneer de film tien jaar geleden was verschenen, was het een uitermate vermakelijke actie geweest. Helaas voor de makers zijn er inmiddels al vele actie successen, zoals Mission Impossible, verschenen waar het duidelijk niet aan kan tippen. De CGI is realistisch, maar niet goed genoeg en de actie komt meer in de buurt van een slechte videogame dan een hoogwaardige blockbuster.
Wanneer je een Butler fan bent, is de film zeker leuk om op een regenachtige dag te bekijken, maar hopelijk komt er niet nog een opvolger. “Far too many people died for no good reason” kraamt Freeman uit. Gelukkig zijn dit niet onze woorden, maar stiekem denken we het wel!
Cijfer: 5.5