LEGO Ninjago Shadow of Ronin Review - Zou niet misstaan op consoles

maandag, 13 april 2015 om 15:20
Er komen geregeld LEGO games naar de consoles, maar af en toe komt er ook een LEGO game enkel naar de handhelds. Zoals LEGO Ninjago Shadow of Ronin, die nu enkel uit is op 3DS en PS Vita. Ons oordeel lees je in deze LEGO Ninjago Shadow of Ronin Review.
De game loodst je in tien hoofdstukken door het verhaal waarbij de slechterik Ronin gestopt moet worden. Zoals alle LEGO games is het niet verhaal waarom je zo'n titel speelt, maar draait de game vooral om humor, leuke puzzels en leuke omgevingen. Wat betreft al die drie elementen zit het wel snor met LEGO Ninjago Shadow of Ronin.
Lego Ninjago Shadow of Ronin review

LEGO Lachmachine

Hoewel je binnen een paar uur klaar bent met die tien hoofdstukken, zul je geregeld met een grote glimlach achter je handheld zitten. Dit is wel een van de games waarbij de humor zeer goed is uitgewerkt. Kijk niet gek op als je een level met ijsgedeeltes speelt en dan moet gaan communiceren met een pinguïn. Het hoogtepunt is dat die pinguïn jou begrijpt, vervolgens zijn pinguïnvrienden roept en ze allemaal in het water gaan liggen. Aan jou de taak om op die pinguïns te springen en zo verder te gaan naar een volgend stukje in een gebied. De pinguïns zijn dus kleine plateautjes geworden.
Ondanks dat je de LEGO games niet speelt om het verhaal zijn de dialogen echt om van te genieten, met opmerkingen over en weer waarom je wél moet grinniken. En dan te bedenken dat de LEGO games van een aantal jaren terug een gek brabbeltaaltje hadden. Absoluut leuk om te zien hoe de LEGO games sinds een aantal jaar gesproken tekst bevatten, want dat maakt de serie sterker dan die al was.
Naast de humor is de vraag hoe LEGO Ninjago Shadow of Ronin speelt. Goed! De levels zijn enorm gevarieerd, compleet voorzien van eindbazen, on-rails stukjes met allerlei voertuigen en de normale levels waarin gepuzzeld kan worden. Het leukste is dat je met allemaal verschillende Ninja's speelt waarbij je gaandeweg nog meer Ninja's vrijspeelt. Allemaal hebben ze hun eigen kracht, waardoor je continu met ze afwisselt om puzzels op te lossen. Kun je niet verder omdat je een goudachtige deur doormoet? Dan gebruik je de rode ninja die goudachtige stukken kan laten smelten. Is een eindbaas in het water te snel voor je? Bevries hem dan met een andere ninja.
Lego Ninjago Shadow of Ronin Review

Voor jong en oud

Er zal geen karakter bijzitten dat jij niet leuk vindt en natuurlijk zijn de gevechten met allemaal mannetjes tussendoor niet moeilijk, maar deze game biedt plezier en daar gaat het om. LEGO games zijn bovendien voor jong en oud, dat blijkt ook nu weer. Voor de jonge gamers zijn er steeds stukjes met tekst en uitleg tussendoor zodat ze weten hoe ze verder komen in de game. Je slaat dan op een gong en hoppakee: je kunt verder. De doorgewinterde gamer die vergeet die gong al gauw en loopt gewoon verder.
Enig minpuntje is dat vrijwel elke LEGO game kampt met wat kleine probleempjes, zoals dat het erg nauw kijkt waar je staat om verder te komen. De games zijn vrijwel altijd iets te veel scripted, en dat geldt helaas ook voor LEGO Ninjago Shadow of Ronin. Soms ben je al ergens, weet je dat je daar naar toe moet en moet je toch wachten op iets anders. Eerder kun je niet verder.
Op andere momenten werken bepaalde spelmechanieken net niet nauwkeurig genoeg. Gebeurt dit vaak? Nee, af en toe. Een stoorfactor wordt het gelukkig nooit. En elke LEGO-gamer weet zo langzamerhand wel dat de LEGO games niet helemaal perfect worden aangeleverd.
Lego Ninjago Shadow of Ronin review

Console-waardig

Dat neem je dus voor lief dankzij al het plezier wat de game te bieden heeft. De game is eigenlijk zo verrassend leuk dat je je afvraagt waarom er geen consoleversie van is. Dan kun je niet beschikken over het touchscreen van de PS VIta (een doorgewinterde gamer gebruikt toch liever de knoppen!), maar losgezien daarvan zou deze game perfect gespeeld kunnen worden op de huidige generatie consoles. Een gemiste kans dus.
Enfin, puzzelen op de handheld is ook leuk. En deze LEGO game is reden genoeg om de PS Vita weer eens af te stoffen. De game ziet er sterk uit en speelt heerlijk weg op zo'n klein broekzakformaat. De levels zijn zoals gezegd lekker gevarieerd en hoewel de puzzels niet lastig zijn (dat zijn ze nooit in de LEGO games), zijn ze wel erg leuk.
Had je in andere LEGO games, zoals The LEGO Movie Video Game, nog wel eens het gevoel herhaaldelijk hetzelfde te doen, dat gebeurt in LEGO Ninjago Shadow of Ronin niet. Tegen het einde heb je weer andere puzzels dan in al die levels daarvoor, dus petje af.
Lego Ninjago Shadow of Ronin Review

Blinde aanschaf waard voor LEGO fans

Samengevat is LEGO Ninjago Shadow of Ronin een onwijze game die eigenlijk zichzelf te kort doet om enkel te verschijnen op handhelds. De game biedt een perfecte mix van leuke puzzels, leuke omgevingen, toffe karakters en humor. Heb jij niets te doen op je 3DS of PS Vita, schaf dan LEGO Ninjago Shadow of Ronin aan. Hartstikke leuk!