LEGO Marvel Super Heroes 2 Review - Help de wereld te redden

maandag, 20 november 2017 om 17:52
Al jaren geeft Traveler’s Tales bekende franchises een LEGO behandeling. Het resultaat is een game met schattig ogende personages en slapstick humor. Deze keer is het opnieuw de beurt aan Marvel om deze behandeling te ondergaan. Of de behandeling ook geslaagd is, lees je in deze LEGO Marvel Super Heroes 2 review.
In 2013 werd voor het eerst het Marvel universum in een LEGO game gestopt. Het resultaat was een succesvolle game die ook nog eens de best verkopende LEGO game tot dusver werd. Het was dus niet de vraag of, maar wanneer het vervolg op deze succesvolle game zou komen. Dat moment is nu aangebroken in de vorm van LEGO Marvel Super Heroes 2.
Lego Marvel Super Heroes 2 review

Kang gaat veroveren

Na de gebeurtenissen in de vorige game vinden de helden het tijd om de overwinning te vieren. Het feest in de Avengers Mansion is nog maar net afgelopen, of de volgende dreiging is alweer onderweg in de vorm van Kang de Veroveraar. Het gevaar van Kang is al snel merkbaar, wanneer Kang het de Guardians of the Galaxy al gelijk moeilijk maakt.
Kangs meesterplan is het veroveren van vele verscheidene werelden van het Marvel universum. Hij wil de veroverde werelden samenvoegen in één grote stad genaamd Chronopolis. Ondertussen kan Kang vanuit zijn enorme toren middenin de stad alles goed in de gaten houden. Overal in de stad hangt propaganda van Kang en heerst er chaos in de verschillende straten.

De stad der steden

Een groot deel van het plezier in deze LEGO game is het ontdekken van Chronopolis. De volledige stad is vrij toegankelijk als HUB in de game. Het is een erg afwisselende stad met de verschillende omgevingen en settings die je tegenkomt. Verder ziet het er voor een Lego game visueel prachtig uit.
Je zult je niet snel vervelen in Chronopolis. Er is een groot scala aan activiteiten te beleven in de stad zoals bijvoorbeeld races, collectables en zijmissies. In deze zijmissies hebben helden en andere bekenden jouw hulp nodig. Een leuke afwisseling om tussendoor te doen, wanneer je onderweg bent naar een volgende hoofdmissie.
Lego Marvel Super Heroes 2 review

Viva la resistance

Het stoppen van Kang is natuurlijk het hoofddoel van de verhaallijn in LEGO Marvel Super Heroes 2. Samen met een groot rooster aan superhelden (deze keer zonder de X-Men en Fantastic Four, maar met de Inhumans en verschillende universums) ga je in groepjes op pad tijdens de missies. De samenstelling van deze groepjes wijzigt gedurende de verhaallijn constant. Zo zullen andere helden het team versterken, terwijl anderen even rust nemen tussen de missies door.
Een bijrol in de missies is er voor J. Jonah Jameson, die via een “livestream” het hele verhaal aan elkaar knoopt in zijn eigen stijl. Een leuke manier om inzichtelijk te maken van wat er nu precies allemaal aan de hand is in de verhaallijn. Voor de zijmissies neemt Gwenpool deze taak op zich.
De missies in LEGO Marvel Super Heroes 2 zijn erg lineair opgebouwd. Ze bevatten dezelfde structuur als in eerdere LEGO games, bestaande uit wat platformactie en puzzels in combinatie met verschillende minigames. Verwacht op dit vlak dus geen baanbrekende vernieuwingen.
Wat jammer is, is dat bijna elke interactie met een object bestaat uit het rammen op verschillende knoppen. Een deur uit de muur halen of een machine repareren? Druk even twintig keer op B/vierkantje. Reken maar uit hoe vaak je verhit op de knoppen aan het rammen bent als je per level minimaal vijf van dit soort objecten tegenkomt.
Lego Marvel Super Heroes 2 review

Boss Rush

Als je vingers dan nog niet moe zijn van het buttonmashen, dan zorgen de boss fights hier wel voor. Aan het eind van elk level staat je op zijn minst altijd minimaal een boss fight te wachten. Niet gek natuurlijk gezien de vele schurken die in het spel zitten. Waar in de films de gevechten tussen de helden en de schurken meestal tot de hoogtepunten behoren, is dit in de game niet helemaal het geval.
Het blijft uiteraard altijd leuk om een schurk als Electro in elkaar te slaan, maar in de boss fights is er vaak een gebrek aan uitdaging. Het komt vaak neer op hersenloos knoppen rammen om zo veel mogelijk schade te doen, totdat er een schild om de schurk verschijnt, waarna je even wat allerhande objecten moet zien te ontwijken en zo door. Als je dan ook nog eens levels hebt waarin je vijf bazen achter elkaar moet verslaan, hebben je vingers al helemaal rust nodig door het knoppenrammen. Gelukkig is niet elk gevecht zo en zijn er ook schurken waartegen je met meer strategie moet vechten.
De dialogen aan het begin en het eind van de boss fights zijn erg mooi gemaakt en brengen vaak een glimlach op je gezicht door de combinatie van LEGO en Marvel humor. Sommige scenes zouden bijna rechtstreeks in een Marvel film gebruikt kunnen worden. Zeker fans van Marvel zullen de dialogen en gebeurtenissen kunnen waarderen, net als de knipoogjes naar andere comics van Marvel tussendoor.
Lego Marvel Super Heroes 2 review

Evil camera

Naast de schurken die je tegenkomt heeft Kang ook gezorgd voor een ander obstakel om te voorkomen dat je hem van de troon stoot zo lijkt het. We hebben het hier over de camera in het spel. Nu zijn de irritante cameraposities al iets waar menig LEGO game mee te maken heeft, maar in LEGO Marvel Super Heroes 2 is dit wel heel nadrukkelijk aanwezig.
Tijdens de boss fights komt het wel eens voor dat de camera ervoor zorgt dat je de schurk uit het oog verliest en daardoor helemaal gedesoriënteerd bent. Niet leuk en zeker niet wanneer je dan ineens vanuit het niets een sterke aanval op je dak krijgt. Hetzelfde probleem doet zich voor bij andere activiteiten zoals bijvoorbeeld vliegen of webslingeren. Als de camera hier ineens besluit te gaan draaien zonder reden zorgt het ervoor dat je compleet je gevoel van richting kwijt bent, of de vijand waar je achteraan zat.
Dit probleem is nog beter merkbaar in split-screen. De LEGO games zijn haast gemaakt om gezellig met een vriend/vriendin op de bank te spelen, maar ook hier slaat de camera toe wat eerder beschreven punten in de game nog frustrerender maakt. Zonde.

Verzamelen en ontgrendelen

Wat speelplezier zelf betreft zit het wel goed. De game bevat genoeg content om je een tijd zoet te houden. De verhaallijn van het spel bestaat uit twintig missies, wat ongeveer neerkomt op zeven tot acht uur speeltijd. Dit lijkt misschien niet veel, maar naast de verhaallijn heb je nog de activiteiten in Chronopolis en zijn er nog de tien Gwenpool zijmissies, waar je weer andere helden onder de knoppen krijgt die je daarna ontgrendelt. Het verzamelen van de personages is ook verslavend én tijdrovend, want met meer dan 300 personages in totaal gaat dit wel even duren.
Een nieuwe toevoeging naast de missies is de Battle Arena. Hier vecht je met maximaal vier mensen tegelijk in een grote arena. Dit kan in local co-op of tegen de computer. Deze gamemode is leuk om eens op te starten met vrienden, maar is bij lange na niet boeiend genoeg om er veel tijd in te stoppen.
Als je toch graag de game in co-op wil spelen, dan raden we je aan om samen met een vriend de verhaallijn te doorlopen. Deze is net als bij andere LEGO games volledig speelbaar in co-op. Verder kun je ook gewoon samen Chronopolis ontdekken en missies aannemen. Samen is het natuurlijk veel leuker toch?

Ook speelbaar op de Switch

Verder kun je de LEGO game ook spelen op de Switch, wat als voordeel heeft dat je de game overal mee naartoe kunt nemen! En toegegeven: de game ziet er adembenemend mooi uit op klein scherm. Waar LEGO-objecten op de 3DS misschien nog blokkerig zouden ogen, is dat op de Switch totaal niet het geval.
En de besturing werkt uiterst soepel. Het ene moment game je op groot scherm op je tv, om vervolgens in de trein of ergens anders onderweg verder te kunnen. Even die ene puzzel oplossen met een ander poppetje? Druk op X. Of wil je naar hartenlust blokjes bouwen? Druk op A. We testten de versie en de game werkt als een zonnetje op de Switch. En ook op dat platform kun je lekker samen op de bank (of bijvoorbeeld in een vliegtuig!) samen het verhaal doorlopen.
De Joy-cons schuif je er zo af, binnen vijf seconden zet je de Switch neer op tafelstand. En met een extra paar joy-cons of extra controller kun je samen de eindbaas meesteren. Harstikke leuk! Het enige nadeel is dat je geen achievements of trophy’s kunt verzamelen, wat toch altijd wel een meerwaarde is voor LEGO games. Dus is aan jou de keuze: overal door kunnen spelen, of punten blijven verzamelen? De Switchversie doet in ieder geval niet onder voor de consoleversies!
Lego Marvel Super Heroes 2 review

LEGO Marvel Super Heroes 2 review – Groter zonder veel vernieuwingen

LEGO Marvel Super Heroes 2 doet precies wat je van een LEGO game verwacht zonder veel nieuwe zaken te introduceren. De HUB wereld is groter en diverser, er zijn meer personages en er is een langere verhaallijn. Helaas bevat de game enkele irritaties zoals de camera en het constante knoppenrammen. Fans van Marvel en LEGO zullen zich ondanks dat in hun nopjes voelen tijdens het opnieuw redden van de wereld.