Kirby’s Return to Dream Land Deluxe Review – Samen genieten!

vrijdag, 24 februari 2023 om 15:00
ci nswitch kirbysreturntodreamlanddeluxe 19f1677058539
In 2011 verscheen Kirby’s Adventure op de Wii en dat is alweer twee generaties van Nintendo geleden. Niet zo vreemd dus dat Nintendo deze game opnieuw op de markt heeft gebracht voor de Switch, maar met iets meer opties én een nieuwe naam. Je leest hier alles wat je moet weten over Kirby’s Return to Dream Land Deluxe.
Het verhaal van Kirby's Return to Dream Land Deluxe is niet zo spannend, maar de game gaat erover dat er een buitenaards ruimteschip, de Lor Starcutter, neerstort en dat de wrakstukken daarvan verspreid worden over Dream Land. Jij moet als Kirby die wrakstukken weer vinden zodat het vriendelijke buitenaardse wezen Magolor weer naar zijn hun thuisplaneet kan terugkeren. Die wrakstukken liggen verspreid over diverse werelden in Dream Land.

Volop genieten

Wat jij dus doet is, zoals het zo vaak is bij Nintendo games, werelden doorlopen, die verdeeld zijn in meerdere levels. Ons advies: doe dat vooral samen. Want het is een genot om Kirby’s Return to Dream Land Deluxe co-op te spelen. Als je met z’n tweeën op de bank speelt (er is co-op voor vier) kun je allebei Kirby besturen, de ene een roze variant en de andere een gele. Speler twee kan er ook voor kiezen om als Waddle Dee, Meta Knight of King Dedede te spelen. Ook is het mogelijk in deze Deluxe versie van Return to Dream Land om Magolor als helpende hand in te zetten. Harstikke leuk!
Nadat je een karakter gekozen hebt, ga je op avontuur door prachtig vormgegeven werelden. Het is een feestje om Kirby te spelen, door alle zogenaamde copy abilities die hij heeft, waarvan de Switch-versie een paar nieuwe opties kent ten opzichte van de Wii-versie. Naast de bekende krachten zoals Zwaardvechter, IJs-, Prikkel- en Hamer-Kirby heb je nu ook Metabot-Kirby (Kirby met een jetpack en wapens) en Zand-Kirby.
Elk level zit vol met vijanden, die jij kunt opslokken om daarna hun kracht over te nemen. Zo voel je je al snel nog net niet Kirbiana Jones als je met een zweepje er op losslaat of een heuse held als je met een nieuw pakje dikke vuur bommen kan gooien. Bovendien loont het om de levels tot in detail uit te pluizen.
ci nswitch kirbysreturntodreamlanddeluxe 25f1677056273

Op zoek naar verborgen items

In elk level vind je namelijk allerlei verstopte tandwielen en speciale tickets, die voor extra plezier zorgen in een wereld vol met minigames: Magisch Magoland. Daar waan je je bijna op een kermis vol met kleine games. De één moet je alleen spelen en fungeert als een soort extra missie naast het hoofdverhaal, de ander speel je tegen andere spelers en voelt als een echte minigame. Wat denk je van boogschieten tegen andere spelers? Ook kun je in Magisch Magoland allemaal leuke maskers vrijspelen, waarmee je Kirby uit kunt dossen. Weer een reden waarom deze game ‘Deluxe’ achter zijn naam heeft staan.
Waar Kirby niet zo’n gek moeilijke game is, is het soms wel een uitdaging om al die tandwielen en tickets te vinden. Het kan zomaar gebeuren dat jij er even één niet ziet of dat je het wel ziet, maar niet goed opgelet hebt. Zo zit er in een level een stukje waarbij jij en je mede-Kirby (als je co-op speelt) in een sneltreinvaart omhoog gepusht wordt, je de tijd niet stil kan zetten, en je ondertussen goed moet kijken hoe je daarna naar beneden komt én vooral welk pad je moet bewandelen. Er zijn namelijk zo’n drie of vier manieren om terug naar beneden te gaan, terwijl slechts één daarvan toegang geeft tot het tandwiel. Echt een doolhof dus, dat je in luttele seconden moet scannen.
kirbys return to dreamlandf1677055990

Samen zie je meer

Het voordeel van als je samenspeelt, is dat je ook meer ziet. Zo gebeurde het tijdens onze speelsessie regelmatig dat de één verborgen ruimtes zag, die de ander niet spotte, terwijl op een andere momenten de rollen juist waren omgedraaid. Zo is samenwerken ineens verrassend leuk! Wel is het jammer dat het samenwerken alleen nooit voor de volle honderd procent goed uitpakt. De hele game draait namelijk om speler 1. Zodra speler 2 doodgaat, kan speler 1 gewoon vrolijk doorgaan, maar ondertussen gaat speler 2 hartstikke dood als speler 1 in de afgrond belandt. Dit systeem nekt Nintendo al jaren en het wordt écht tijd dat hier eens verandering in komt. Want waarom heeft Kirby niet een systeem waarin elke speler gelijkwaardig is en je elkaar kan redden en oplappen, zoals in veel andere co-op games? Zelfs Nintendo zelf pakt het beter aan in bijvoorbeeld Super Mario 3D World! Kirby's aanpak zorgt anno 2023 voor puntenaftrek, het is gedateerd.
Waar je ook rekening mee moet houden, is dat Return to Dream Land Deluxe een wat kortere game is dan Kirby and the Forgotten Land van vorig jaar. Maar dat is niet onverwacht, aangezien we hier te maken hebben met eigenlijk al een wat oudere game, terwijl veel games tegenwoordig neigen naar een langere speelduur. Return to Dream Land is een Kirby volgens een oude formule, de Kirby-game van vorig jaar was een gloednieuwe game, helemaal naar de maatstaven van nu. Dus is het erg dat Return to Dream Land Deluxe wat aan de korte kant is? Nee, niet echt. Helemaal niet als je beseft dat Kirby’s Return to Dreamland Deluxe bizar lekker speelt en er enorm goed uitziet. Qua graphics is de game helemaal van deze tijd en is het echt een feestje om te doorlopen.
ci nswitch kirbysreturntodreamlanddeluxe 04f1677056946

Diversiteit

Diversiteit is het toverwoord. Elk level is anders en er is veel variatie, van stukken waarbij je rustig rond kan kijken, naar stukken waar je moet rennen voor je leven. Dan zijn er nog allerlei vijanden om te verslaan, tussenbazen om te meppen en zijn er in alle levels ook weer steeds nieuwe vijanden die opduiken. En wat mooi is, is dat je soms kleine puzzeltjes moet oplossen waarvoor je de juiste copy ability nodig hebt, dus af en toe moet je ook nog even je hersenen aanspreken en dat is toch niet verkeerd bij een game die op het eerste oog misschien wel (te) simpel lijkt. Schijn bedriegt dus.

Kirby's Dream Land Deluxe Review - Een heerlijk tussendoortje

Wat ons betreft is dit niet de beste Kirby game op de Switch, dat is Kirby and the Forgotten Land, van vorig jaar. Maar Return to Dream Land Deluxe is zeker beter dan Star Allies, de Kirby game die al vroeg op de Switch opdook. Je kan goed zien in dit spel waarom Kirby al meer dan dertig jaar meegaat en waarom deze vrolijke roze bol nog altijd bestaansrecht verdient. Return to Dream Land Deluxe is een heerlijk tussendoortje waar je samen goed van kunt genieten!