Julieta Review (Blu-ray) - Drama in Madrid

zondag, 11 december 2016 om 17:30
Met meerdere nominaties en winsten op zijn naam heeft regisseur Pedro Almodóvar afgelopen jaar zijn visie van Madrid verfilmd. Het resultaat, Julieta, brengt Spanje een stukje dichterbij. 16 december ligt de film in de Nederlandse schappen. Lees hier wat je kunt verwachten van dit bijzondere drama in de Julieta review!
Tien jaar na het uitbrengen van de inmiddels klassieker genaamd Volver komt Almodóvar met een nieuw pareltje. De 20ste film van de Spanjaard is misschien wel een van zijn beste werken. Julieta schitterde eerder dit jaar op het witte doek en is nu verkrijgbaar op Blu-ray en DVD. Lees verder om er achter te komen wat je kunt verwachten van deze titel.
Julieta Review 1

Powervrouw

Zoals veel van Almodóvar’s films is Julieta een drama waar de kracht van schuld, gedachtes en pure liefde centraal staan. Julieta vertelt het verhaal van een lastige en ontroerende moeder-dochter relatie. Na 12 jaar haar dochter Antia niet gezien te hebben, ontmoet Julieta op een dag de beste vriendin van haar dochter. Dit gooit haar leven overhoop en ze besluit de relatie weer op te bouwen.
Als kijker ga je terug in de tijd naar hoe Julieta’s schuldgevoel zijn oorsprong heeft gekregen en hoe gebeurtenissen invloed hebben op haar leven. In Julieta zit veel verdriet, schuld en pijn maar daarnaast ook een enorme lading liefde en geluk. Beladen met gevoelens besluit Julieta niet vooruit te gaan met haar leven maar achteruit. Dit alles om recht te zetten wat er fout is gegaan in het verleden.
In Julieta staat de vrouw centraal. De regisseur legt duidelijk de nadruk op de kracht en emotionele schommelingen die de vrouwen in de film meemaken. Niet alleen is het bijzonder om te zien dat de vrouwen die Julieta tegenkomt allen een unieke kijk op dingen hebben, de stijl geeft een bepaald soapgehalte aan de film. Het is duidelijk dat Almodóvar een bepaalde visie had tijdens het maken van de film die hij niet los heeft gelaten.
Julieta Review 2

Driemaal is scheepsrecht

De verteltijd van Julieta duurt bijzonder lang. De periode waarin de film zich afspeelt is verspreid over 30 jaar. In die 30 jaar gebeurt er erg veel daarom heeft Almodovar ervoor gekozen om de film door middel van drie korte verhalen te vertellen. Hoewel dit voor sommigen kan doen afschrikken is de vertelwijze in Julieta juist perfect op zijn plaats.
De reden dat dit zo goed werkt heeft vooral te maken met de chemie tussen de twee hoofdrolspelers. Opmerkelijk is dat Julieta in de film door twee verschillende actrices gespeeld wordt. Zo wordt de jonge Julieta (25 tot 40 jaar) gespeeld door Adriana Ugarte en de “oude” door Emma Suárez. Wat in eerste instantie verwarrend lijkt, voelt eigenlijk natuurlijk aan doordat de twee zulk goed acteerwerk neerzetten.
Helaas zorgt deze flashback wel voor een bepaalde afstand tussen het verhaal en de kijker. Een goede vergelijking is dat het voelt alsof je door een raam naar binnen kijkt. Het kost relatief veel energie om alle subtiele gevoelens te lokaliseren. Desondanks klopt het verhaal en krijg je als kijker een beter beeld van het maken van lastige keuzes in je leven.
Julieta Review 3

Eviva España

Julieta, een film de draait om het leven van iemand uit Madrid, speelt zich af in het zonovergoten Spanje en Portugal. Dit betekent dus ook dat er gedurende de hele film enkel Spaans gepraat wordt. De cultuur, het land en het volk komt perfect naar voren door de uitvoering van de twee actrices. Na een half uur in de film te zitten valt het de kijker niet eens op dat het voor de meeste een vreemde taal is.
Het geeft als het ware een nieuwe dimensie aan het kijken naar de film. Op het begin heb je als kijker moeite met het aanschouwen van deze redelijk vreemde taal. Maar wanneer eenmaal gewend aan de stijl en dialoog van de film komt het ware gevoel van Julieta pas echt naar boven. Het resultaat: een unieke beleving op je beeldscherm waar goed over na is gedacht.
Julieta voelt aan als een toneelstuk die op een warme vakantiedag in Spanje op een groot plein uitgevoerd wordt. De toon, het thema en overkoepelende verhaal zijn meeslepend en bewonderenswaardig op hetzelfde moment. De Spaanse kriebels hadden niet beter neergezet kunnen worden. Of dit Almodóvar’s bedoeling was of niet: Julieta is het visitekaartje geworden voor de stad en cultuur van Madrid.
Julieta Review 4

Blu-ray extra’s

Voor de liefhebbers van de features of het werk van Almodóvar heeft de Blu-ray een tweetal hoofdstukken naast de originele film. Allereerst kun je kijken naar een uitgebreid interview met de regisseur. Hierin verteld Pedro over het maken van de film en alle bijkomstigheden. Ook vertelt Adriana Ugarte over haar ervaring van het spelen van de jonge Julieta.
Daarnaast vindt je op het schijfje een “achter de schermen” special. Hier zie je hoe de makers de overgang tussen jong en oud hebben vormgegeven. Ook geeft het kijkers een beeld van het maken van een film waar stijl en thema zo belangrijk zijn. Elke blik moet perfect zijn om te voorkomen dat een scene niet goed overkomt. Het is dan ook zeker de moeite waard om dit bonusmateriaal te bekijken.
Julieta Review 5

Julieta Review (Blu-ray) - Een Spaans toneelstuk

Het 20ste werk van regissuer Pedro Almodóvar is een uniek drama waarin schuld en liefde centraal staat. Het verhaal vertelt een lastige moeder-dochter relatie tussen Julieta en haar dochter Antia. Julieta is een stuk kunst met een bijzondere vertelwijze en diepgaande relaties. Hoewel niet voor iedereen weggelegd, is het zeker de moeite waard om een kijkje te nemen in de wereld van Almodóvar en zijn emotionele filmstuk.