Interloper Review - Territorium veroveren met een sperma-cel

zaterdag, 30 mei 2015 om 12:00
De Dutch Game Garden in Utrecht levert al flink wat jaartjes indie-ontwikkelaars af, die aparte en interessante games ontwikkelen. Zoals Vlambeer met Lüftrausers en Ronimo Games met Swords & Soldiers. Monogon Games is ook gehuisvest in de DDG en komen nu met hun eerste game: Interloper.
Interloper is, als we het een naam moeten geven, een Real Time Strategy-game, maar dat denk niet helemaal de lading. De bedoeling in Interloper is om het hele veld te bedekken met jouw kleur en tegelijkertijd zorgen dat jouw tegenstander daar niet in slaagt. Dat doe je door middel van jouw Sentinel - een enorme spermacel - van bovenaf te besturen en door een veld te bewegen.
Interloper <a href=review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201505/t/interloper.jpg" />

Territorium veroveren in Interloper

Het veroveren van territorium is nodig om energie te leveren aan verschillende 'gebouwen'. Als een gebouw niet meer in direct contact staat met jouw basis, door middel van veroverd territorium, dan is dat gebouw uitgeschakeld en kan het niks meer doen totdat je die lijn weer herstelt.
De gebouwen zijn in drie verschillende onderdelen te onderscheiden: Power Sources, Assemblers en een speciaal gebouw in het midden van de map. Power Sources leveren energie aan Assemblers, die drones bouwen die je kan aansturen met jouw Sentinel. Het gebouw in het midden kan worden geactiveerd door een drone erin te sturen, die dan wordt omgezet tot een sterke Husk of Destroyer.
Interloper review

Strategische drones

De drones zijn daarnaast ook van vitaal belang om territorium te veroveren én jouw gebied te verdedigen. Met de drones kan je namelijk een pad blokkeren en anderzijds juist het probleem van blokkades oplossen door eh… een drone eropaf te sturen als een zelfmoordterrorist. Vanwege deze tactische voordelen is het van uitermate belang om vooral jouw Power Sources en Assemblers te beschermen.
De tijd nemen om goed over jouw strategie na te denken is er echter niet bij, want de potjes in Interloper gaan razendsnel. De meeste potjes zijn voorbij na vijf minuten en je moet tot het einde oplettend blijven. Gaan zitten mokken om een verlies van een gebouw of juist genieten van een verovering kan dodelijk zijn. Even je focus verliezen en plotseling schiet de Sentinel van de tegenstander ineens langs je oren en heb je verloren.
Interloper review

A.I. laat steekjes vallen

Het is dan ook een beetje jammer dat computergestuurde tegenstanders niet zo kwiek zijn als tegenstander van mens en bloed in multiplayer. Begrijp ons niet verkeerd, op de hoogste moeilijkheidsgraad biedt de A.I. zeker een flinke tegenstand, maar laat soms wat rare steekjes vallen. Het is dan ook te hopen dat de multiplayer goed bevolkt blijft en niet snel uitsterft.
De kans daarop is echter wel aanwezig, want hoewel Interloper een zeer leuke strategische game is om te spelen, is er naast de campagne en multiplayer geen alternatieve modi. We hopen dus dat Monogon Games nog extra modi toevoegt in de toekomst om de spelers vast te houden en de multiplayer gevuld.
Interloper review

Interloper is een interessant koopje

We mogen echter niet klagen, want voor twaalf euro koop je met Interloper een strategische game van Nederlandse bodem, met een toffe grafische stijl. De potjes houden je gefocust en zijn vooral tegen menselijke tegenstanders een intellectueel gevecht. We zijn dan ook zeker benieuwd wat Monogon Games nog meer uit de hoge hoed tovert, met of zonder sperma-cellen.