I Am Setsuna Review - Topper in handheldmodus

dinsdag, 14 maart 2017 om 16:00
I Am Setsuna vertelt het verhaal van een jonge vrouw die gedoemd is om te sterven. Het is één van de launchtitels voor Nintendo's nieuwste console en in deze I Am Setsuna review lees je dat de game vooral in de handheldmodus prachtig tot zijn recht komt.
I Am Setsuna kwam hier in de zomer van het afgelopen jaar uit voor PlayStation 4 en PC. In Japan verscheen de game al eerder én kwam hij ook uit voor een platform dat bij de westerse release schitterde in afwezigheid: de PS Vita. Vrij apart, aangezien uit deze I Am Setsuna review voor de Nintendo Switch blijkt dat juist de kracht van de game naar voren komt tijdens het spelen in de handheldmodus.

Geen gezellige bedoening

De game gaat, zoals de titel al verraadt, over Setsuna. De wereld waarin de game zich afspeelt zit vol met vijandelijke monsters, maar door de zogenaamde Sacrifices, opofferingen dus, worden deze monsters op afstand gehouden. Setsuna is nog geen achttien jaar oud, maar deze jonge vrouw is gekozen als de volgende opoffering. Samen met een groep lijfwachten vertrekt zij op haar laatste reis, met als bestemming de plek waar zij haar laatste adem zal uitblazen: The Last Lands.
Al vanaf het eerste moment is duidelijk dat het geen gezellige bedoening gaat worden: Setsuna is gedoemd om te sterven en het is bovendien nog eens jouw taak om haar te vermoorden. Je speelt de game namelijk als Endir, een huurmoordenaar, die door vrij mysterieuze figuren wordt ingehuurd om Setsuna van het leven te beroven. Wanneer hij erachter komt dat Setsuna haar dood sowieso al tegemoet gaat, besluit hij om de opoffering te vergezellen op haar reis.
i am setsuna review

Op reis met meerdere metgezellen

Tijdens deze reis voegen zich steeds meer personages bij de groep. Dit zorgt ervoor dat je genoeg mogelijkheid krijgt om te variëren in speelstijlen. In de combat van I Am Setsuna krijg je drie personages tegelijk onder de knoppen, oftewel je party. Wie er precies deel uitmaakt van je party beslis je zelf, afhankelijk van je speelstijl en de vijanden die je tegenkomt. Verschillende personages hebben verschillende rollen: zo is Setsuna voornamelijk een healer en is Nidr vooral geschikt als tank.
De game grijpt terug naar klassieke JRPG's uit de jaren '90 (zoals Chrono Trigger en vroege Final Fantasy games) en maakt daarom gebruik van een Active Time Battle systeem, wat betekent dat de zogeheten ATB Gauge telkens weer vol moet zijn voor je iets kan doen. Aan het begin van de game, wanneer je over minder personages beschikt, zorgt dit ervoor dat de gevechten net wat te traag verlopen. Wanneer je de controle meer personages hebt, verloopt de combat gelukkig vloeiender.
Het verloopt alleen meestal nog nét niet vloeiend genoeg om echt heel fijn te zijn: het wachten totdat de ATB Gauges van je personages weer vol zijn, voegt dan onnodig oponthoud toe. De intentie om terug te grijpen naar de oudere games in het genre is prima, maar hierbij is het wel de vraag of een dergelijk vechtsysteem nog echt passend is in de huidige tijd.
Tijdens de gevechten beschik je over verschillende offensieve mogelijkheden: zo kan je ervoor kiezen om Attack in te zetten, een ongelimiteerde standaard aanval, of om een Tech move te gebruiken. Dit zijn speciale moves die MP kosten en dus gelimiteerd zijn. Tech moves kunnen uiteenlopen van sterke fysieke aanvallen zoals Cyclone en Aerial Strike tot sterke magische aanvallen zoals Fire en Demi, of van helende krachten zoals Cure en Aura tot support moves als Provoke en Protect.
i am setsuna review

Vleugje unieke stijl

Dit wordt allemaal weergegeven via een neerwaarts perspectief. De camera hangt dus wat boven het speelveld, wat je een overzichtelijk beeld van de situatie geeft. Gecombineerd met de grafische stijl van I Am Setsuna geeft dit de game een uniek tintje. De wereld is bovendien in een mooie cartooneske stijl weergegeven en doet daarbij erg rustgevend aan: de soundtrack werkt hier ook aan mee.
Je zult namelijk geen bombastische orkesten tegenkomen in de muziek van I Am Setsuna. De game wordt volledig begeleid door pianomuziek, wat bijdraagt aan het unieke vleugje dat de game te bieden heeft. Ook benadrukt dit het sentimentele thema dat constant aanwezig is in I Am Setsuna, aangezien het hele doel van jouw reis de dood van één van je metgezellen zal betekenen.
i am setsuna review

Blinkt uit in handheldmodus

Ruim een halfjaar na de oorspronkelijke Westerse release op PS4 en PC is I Am Setsuna opnieuw uitgegeven voor de Nintendo Switch, wat verreweg het beste platform is om de game op te spelen. Waarom de game dan ook hier niet uit is gekomen voor de PS Vita is ons een raadsel, want I Am Setsuna leent zich perfect voor het spelen op een handheld console. Zeker wanneer je kijkt naar de stijl van de game, die wat minimalistisch en cartoony is, komt dit een stuk beter tot zijn recht op een kleiner scherm.
Mocht je toch op je televisie willen gamen, dan heb je daar met de Switch natuurlijk alle mogelijkheid voor. Je plaatst je console simpelweg in het dock en je kan weer verder waar je gebleven bent: het beste van beide werelden. Maar wij raden aan I Am Setsuna gewoon in de portable modus te spelen.
i am setsuna review

Autosave schittert in afwezigheid

Helaas zijn er ook wel enkele irritatiepuntjes te vinden in de game. Ten eerste bevat I Am Setsuna geen enkele autosave functionaliteit: echt helemaal niks. Eigenlijk is dat voor een game die in 2017 uitkomt gewoon not done.
Zou je dan vaak, of wellicht zelfs op ieder gewenst moment, kunnen saven, dan hadden we dit punt mogelijk nog door de vingers kunnen zien. Maar dat kan ook niet: eigenlijk krijg je amper de mogelijkheid om je voortgang op te slaan. Dit kan namelijk alleen op de wereldkaart of bij save points, die erg gering in aantal zijn: in je gemiddelde dungeon vind je er één, als je geluk hebt. Dit kan behoorlijk frustrerend werken, bijvoorbeeld wanneer je doodgaat tijdens een baasgevecht en je maar liefst 45 minuten aan progressie verliest.
Dit maakt de game tevens minder geschikt om mee op pad te nemen. Even kort gamen in de bus is er namelijk niet bij, want je hebt geen idee wanneer je weer de mogelijkheid krijgt om je spel op te slaan. En dat is jammer, want op dat gebied laat I Am Setsuna zeker punten liggen.
Daarnaast zijn er andere kleine schoonheidsfoutjes in de game te vinden. Zo hapert de framerate af en toe een beetje en lijkt het erop dat de vertaling niet altijd goed is verlopen. De beschrijving van sommige skills is namelijk in het Frans. Hier had dus nog even een extra check overheen gemoeten.
i am setsuna review

Switch bij uitstek beste platform voor I Am Setsuna

Heb je I Am Setsuna nog niet gespeeld en heb je interesse in de game, koop dan zeker de versie voor de Nintendo Switch. Dit is namelijk bij uitstek het beste platform om de game op te spelen: de charmes van I Am Setsuna komen het beste tot hun recht in de handheldmodus en de game staat gegarandeerd voor urenlang JRPG-vermaak dat teruggrijpt naar de roots van het genre.
Helaas laat I Am Setsuna op sommige vlakken punten vallen: je krijgt te weinig mogelijkheid om je voortgang op te slaan (zeker frustrerend als je de game portable speelt) en de combat verloopt soms net wat te moeizaam. Gelukkig nemen deze minpuntjes niet weg dat het zeker een mooie en uiterst vermakelijke game is, en een mooie toevoeging vormt aan je groeiende Nintendo Switch collectie.