Heroes of Might and Magic III HD Review - Blunderende nostalgie

zondag, 15 februari 2015 om 11:00
In 1999 verscheen het alom geprezen Heroes of Might and Magic III. Nu, vijftien jaar later, heeft Ubisoft besloten de game op te poetsen en Heroes of Might and Magic III HD uit te brengen. Maar aan een parel komen is gevaarlijk. Eén misstap en fans zijn ontevreden. Tijd om te kijken of Ubisoft het er goed vanaf heeft gebracht.
Als we alleen de nieuwe dingen bespreken die de Heroes of Might and Magic III HD-versie brengt, wordt dit een erg korte review. Veel nieuwe dingen zijn er namelijk niet. En dat is aan de ene kant goed, maar aan de andere kant ga je ook merken waarom niet. Laten we daarom eerst even naar het spel zelf kijken. Hoe het al sinds 1999 in elkaar zit.

The Restoration of Erathia

In Heroes of Might and Magic III speel je het verhaal van Queen Catherine. Haar vader, King Gryphonheart of Erathia, wordt vermoord en het land raakt in verval. Queen Catherine gaat terug naar Antagarich om de orde te herstellen en het kwaad te verslaan. In totaal zijn er zeven speelbare missies, waar je aardig wat uren aan kwijt kunt raken.
Het leuke van deze missies is dat je ze niet alleen vanuit het oogpunt van Queen Catherine speelt. Enkele missies zijn namelijk vanuit het oogpunt van de vijand, het kwaad. Hoewel het uiteindelijk doel dat je moet bereiken om te winnen niet moeilijk is, is de weg er naartoe dat wel. Zeker als je nieuw bent in het genre van turn-based strategy games.
Heroes of Might and Magic III HD

Omstebeurt spelen

Je begint in Heroes of Might and Magic III HD met een hero te paard en een kasteel. Met je hero kun je de wereld verkennen, vechten en middelen verzamelen om je kasteel uit te breiden of zelf sterker te worden. Door je kasteel uit te breiden, kun je nieuwe manschappen maken en wordt het makkelijker om gevechten te winnen met je held. Daarnaast heb je ook manschappen nodig in je kasteel voor het geval die wordt aangevallen.
Het doel om te winnen verschilt per level. De ene keer moet je een stad overnemen en de andere keer moet je een artefact vinden. Je verliest wanneer al je kastelen zijn overgenomen en al je hero's zijn verslagen. Het gebeurt vaak genoeg dat je denkt dat je de andere hero kunt verslaan, maar dan maakt hij je toch keihard af. Dan moet je in je kasteel weer een nieuwe hero inhuren en nieuwe manschappen maken.
Je speelt in beurten waarin je hero steeds een bepaald aantal stappen mag doen. Daarnaast mag je iets per beurt bouwen. Elke beurt staat gelijk aan een dag. Nieuwe manschappen maken mag bijvoorbeeld maar eens per week. Het vechten gaat ook in beurten, waarin elke manschap omstebeurt mag lopen of aanvallen. De eerste hero die geen manschappen meer heeft verliest uiteraard.
Heroes of Might and Magic III HD

Creatief aan de slag

Naast de zeven campagnemissies, en de tientallen scenario's, kun je ook tegen vrienden spelen. Zowel op dezelfde PC als online. Hierbij kun je de tientallen scenario's samen spelen die er al zijn, maar je kunt ook zelf creatief aan de slag met de Map Editor. Hierin kun je zelf levels maken. Echt helemaal vanaf het nulpunt.
Je ziet alleen maar een hoop water in het begin. Hier kun je vervolgens land op maken, bosjes planten, middelen neerleggen en ga zo maar door. Alles is mogelijk met de Map Editor. En als echte fan geeft dit weer een hoop meer speelplezier. De standaard levels heb je op een gegeven moment natuurlijk ook wel gezien. Hoewel die heerlijk nostalgische muziek op de achtergrond nooit gaat vervelen.
Heroes of Might and Magic III HD

Soort van nieuw

Nu je begrijpt hoe Heroes of Might and Magic III HD al vijftien jaar in elkaar zit, kunnen we naar de nieuwe dingen gaan kijken. Hierbij moet je de HD-remake heel letterlijk nemen. Echt heel letterlijk. Meer dan dat is het namelijk niet. De graphics zijn een beetje opgepoetst en daardoor kun je Heroes of Might and Magic III HD ook op de grotere resoluties van tegenwoordig spelen.
Het klinkt hierdoor een beetje alsof Ubisoft zich er makkelijk vanaf probeert te maken. Gauw verdiend toch als al die fans Heroes of Might and Magic III HD weer kopen voor vijftien euro? Maar anderzijds is dit ook wat je wilt. De game is nog steeds heel erg goed en intact gebleven. Alleen vernieuwd naar anno 2015. Een ander pluspuntje is de tabletversie. Nu kun je overal Heroes of Might and Magic III HD blijven spelen!
Heroes of Might and Magic III HD

En toen ging het fout

So far, so good zou je denken. Vijftien euro is misschien wat duur, maar om de nostalgie te herleven is het prima. Het grote nadeel is alleen dat de HD-versie niet meer dan de originele versie bevat. Heroes of Might and Magic III heeft namelijk nog twee uitbreidingen gekregen en deze zitten er niet bij. Iets wat je wel mag verwachten voor deze prijs.
En dat is niet het enige probleem. Die complete versie uit 1999 met alle uitbreidingen kun je gewoon online kopen. Voor bijna de helft van de prijs! En dat schiet toch even in het verkeerde keelgat bij ons Ubisoft. Als je na vijftien jaar een game opnieuw uit gaat brengen, zou je denken dat er genoeg tijd is om de uitbreidingen erbij te doen. Laten we hopen dat deze er later nog -gratis!- bijkomen.

Heroes of Might and Magic III HD review - Blunderende nostalgie

Bij Heroes of Might and Magic III HD denk je gelijk aan nostalgie. Het blijft een ijzersterke turn-based strategy game. De vraag is nu betaal je vijftien euro voor een incomplete versie die op alle resoluties speelbaar is óf toch liever negen euro voor de complete, oude versie. Misschien is de tussenweg nog wel de beste. Voor de tabletversie betaal je een tientje. Ubisoft mag de volgende keer wel wat beter zijn best doen.