Guild of Dungeoneering Review - Een frisse mix van genres

donderdag, 16 juli 2015 om 15:41
Simpelweg een dungeon binnenlopen om op zoek te gaan naar schatten is een eeuwenoud concept. Zelf de dungeon opbouwen, terwijl je de held niet kan besturen is iets geheel nieuws, en dat is precies wat de Guild of Dungeoneering te bieden heeft. Lees er alles over in deze Guild of Dungeoneering review.
Het eerste wat opvalt aan de Guild of Dungeoneering is de algemene stijl van de game. Zo is alles getekend en speelt het spel zich af op een soort wiskundeschrift, terwijl het tegelijkertijd wordt voorzien van het middeleeuwse geluid van een luit met bijbehorend zang van een nar. De gezongen tekst gaat echt helemaal nergens over, waardoor je toch af en toe moet grinniken om de onnozelheid.
Guild of Dungeoneering review

Bouw je eigen dungeon op met kaarten

De Guild of Dungeoneering valt het beste te omschrijven als een mix van strategie, role-playing en een kaartspel. Aan het begin van je avontuur krijg je vijf kaarten voorgeschoven, die bestaan uit gangen of kamers, monsters en uiteraard geld. Door middel van de gangen en kamers te plaatsen, geef je vorm aan de dungeon. De monster- en geldkaarten zorgen ervoor dat je de held een bepaalde weg laat kiezen, hoewel hij niet altijd jouw prachtige ideeën wil volgen, want nogmaals: de held kun je niet zelf besturen.
Aan het plaatsen van kaarten zitten ook wat regels, want je mag maximaal drie kaarten en minimaal nul kaarten plaatsen. Dit is dus het strategische gedeelte van de game, waarin je per avontuur verschillende doelen moet behalen. Denk hierbij aan een x aantal monsters verslaan, x aantal schatten vinden of een eindbaas verslaan. Met zulke doelen klinkt het allemaal erg simpel, maar je komt er snel genoeg achter dat de Guild of Dungeoneering niet makkelijk is.

Versla monsters om je held aan te kleden

Bij ieder avontuur begint je held op level 1 en alle monsters in de dungeon hebben ook een bepaald level. Bij het verslaan van een monster krijg je de keuze uit drie verschillende spullen, die je held goed kan gebruiken in de gevechten die volgen. De spullen kun je op vier plekken plaatsen bij de held: hoofd, rechterhand, linkerhand en lichaam. Al deze spullen hebben ieder hun eigen karakteristieken als vuur, heilig en groei. Deze geven je held nieuwe kaarten om mee te vechten.
Deze kaarten gebruik je in een gevecht met een monster en bestaan uit fysieke en magische aanvallen en verdedigingen. Verder spelen er nog verschillende andere vaardigheden mee, maar die besparen we je in deze review. Hoe dan ook, het monster speelt standaard als eerste een kaart, waardoor je als speler met name bezig bent met counteren. Ondanks alle vaardigheden en speciale kaarten is het vechtsysteem wat simplistisch en dat merk je na een lange tijd spelen.
Guild of Dungeoneering review

Een thuisbasis om sterker van te worden

Het vechtsysteem mag dan wel simpel zijn, maar de Guild of Dungeoneering is echt een uitdagende game. Onze eigen begraafplaats zit vol met arme helden, die het avontuur niet wisten te overleven. Op een gegeven moment gingen wij zelfs meerdere keren achter elkaar dood, en daar moet je ook maar net tegen kunnen als speler. Gelukkig kun je hier wat tegen doen door je thuisbasis uit te breiden.
Aan de hand van gewonnen geld kun je namelijk je thuisbasis uitbreiden met verschillende soorten kamers. Deze geven toegang tot nieuwe helden, die ieder een eigen basisset hebben aan vechtkaarten. Andere kamers geven toegang tot nieuwe spullen en speciale hulpmiddelen voor tijdens je avonturen. Met deze uitbreidingen moet het wat makkelijker worden om de avonturen te overleven, hoewel het een kaartspel blijft, en dus de geluksfactor altijd een rol speelt.
Uiteindelijk heb je de uitbreidingen van je thuisbasis hard nodig, want je speelt naarmate van tijd nieuwe omgevingen vrij. Hierin zijn sterkere en andere monsters te vinden en de dungeon ziet er zelf ook wat anders uit, voor de broodnodige variatie. Ondanks deze wijziging in omgeving, kom je er al snel achter dat de Guild of Dungeoneering geen game is die je uren achter elkaar kunt spelen. Het is meer een goede game om even tussendoor te spelen.
Guild of Dungeoneering review

Guild of Dungeoneering review - Anders, uitdagend en diepgaand

De Guild of Dungeoneering heeft ons weten te verrassen door iets geheel nieuws en anders te bieden dan wij tot nu toe gewend zijn. Daarbij is de gameplay zeer uitdagend en ook best diepgaand, buiten het vechtsysteem om dat toch wel erg simplistisch is.
Een ander minpunt is dat de Guild of Dungeoneering een game is voor tussendoor, en niet om uren achter elkaar te spelen. Maar dat zijn kleine punten voor een game die slechts 14,99 kost op Steam en daarmee veel te bieden heeft voor een degelijke prijs.