Farpoint Review - Knallen in virtual reality

donderdag, 01 juni 2017 om 14:30
Shooters zijn nog alijtd een van de meest gespeelde genres in gameland. Het is daarom niet zo gek dat ook de PlayStation VR een eigen volwaardige shooter krijgt, en wel in de vorm van Farpoint. Samen met een unieke controller ga je de strijd aan en in de Farpoint review kom je erachter of dat avontuur jouw tijd waard is.
Virtual reality is momenteel helemaal hot in de wereld van de games. Zeker Sony heeft groots ingezet op de techniek met de introductie van de PlayStation VR vorig jaar oktober. In de tussentijd heeft de hardware zich ruimschoots bewezen met uitstekende verkoopcijfers.
Het enige dat tot dusver een beetje achterliep was de hoeveelheid volwaardige games die je voor het platform kunt halen. Veel titels die met de VR-bril werken lijken eerder uitgebreide demo’s dan volwaardige ervaringen. Tijdens de launch waren er een paar toffe titels beschikbaar en ook Resident Evil 7 heeft weten te overtuigen, maar daar stopte de lijst wel.
Farpoint Review

Ruimtemissie gone wrong

Gelukkig heeft Sony de bril nog niet helemaal vergeten en met Farpoint moet de lijst me toffe titels weer een stukje groter gemaakt worden. In combinatie met de nieuw geïntroduceerde PlayStation Aim Controller reis je in deze futuristische first-person shooter af naar een onbekende planeet waar je moet zien te overleven tussen allerlei rare wezens.
Daar kom je terecht nadat je tijdens een vlucht om collega astronauten op te pikken neerstort dankzij een mysterieuze explosie van energie. Nadat je wakker wordt en uit jouw wrak kruipt blijken jouw kompanen ook nog te leven, maar hun precieze locatie is onbekend.
Tijdens de ongeveer vijf à zes uur die volgen ga je op zoek naar je vrienden en probeer je tevens van de vijandige planeet te ontsnappen. Een bijster lange game is Farpoint daarmee zeker niet, maar voor VR-begrippen is de ervaring zeker uitgebreider dan het gros dat momenteel voor de bril van Sony verkrijgbaar is.
Farpoint Review

Grafisch om je VR-vingers bij af te likken

Gelukkig maakt de game met de gameplay en de grafische prestaties een heleboel goed. Farpoint ziet er namelijk prachtig uit als je rondloopt met de bril op. De game schotelt je tijdens het spelen diverse vergezichten voor die het bekijken meer dan waard zijn.
De wereld van Farpoint is enigszins te vergelijken met de oppervlakte van de planeet Mars en het zanderige kleurenpalet met allerlei rotsconstructies vind je daardoor overal terug. Dat klinkt qua beleving vrij saai, maar niets is minder waar. Met tripjes naar grotten en kliffen komt er een breed spectrum aan kleuren over je scherm langs en hoef je je op grafisch gebied zeker niet te vervelen.
Daarbij is de wereld waarin je kunt rondlopen tijdens het spelen ook nog vrij groots opgezet, ondanks dat Farpoint als geheel een lineaire ervaring is. Dikwijls word je tussen rustigere segmenten naar arena-achtige gebieden geleid waarin je vrijer bent om te gaan en te staan waar je wilt. Zodoende kun je eventuele vijanden op verschillende manieren benaderen.
Farpoint Review

Een heel arsenaal tot je beschikking

Zo kun je er voor kiezen om de directe confrontatie aan te gaan, maar heb je tevens de keuze om vanaf een zijkantje het vuur te openen. Dit alles hangt natuurlijk mede af van de wapens die je op dat moment bij je hebt, tot een maximum van twee. Direct aan de start van de campagne krijg je de beschikking over het basiswapen: een machinegeweer met een oneindige voorraad aan kogels.
Het enige waar je op hoeft te letten is dat het wapen oververhit kan raken na een X-aantal kogels en dan even moet afkoelen. Deze methode geeft je als speler de zekerheid dat je altijd lood in je magazijn hebt zitten en je je in eerste instantie niet druk hoeft te maken over herladen. Dat komt pas als je met de rest van het arsenaal aan de slag gaat.
Zo krijg je later in het spel de beschikking over onder andere een shotgun, sniper rifle en enkele buitenaardse wapens. Deze geweren gebruiken wel munitie en moeten daarom regelmatig herladen worden. Dit soort wapentuig ga je zeker nodig hebben, al leert de game je spelenderwijs rustig alles verkennen voordat je in het diepe gegooid wordt.
Farpoint Review

Campagne komt langzaam op gang

Zo worden de vijanden die je tegenkomt tijdens jouw avontuur langzaamaan sterker en sneller, waarbij je uiteindelijk ook zelf beschoten gaat worden. Tevens krijg je te maken met grotere vijanden die middels zwakke plekken verwond kunnen worden. Het geeft de gameplay een extra stukje diepgang, waarbij je goed moet nadenken welke acties je uitvoert.
Het enige jammere is dat Farpoint een beetje langzaam op gang komt, mede door de leercurve die de game met zich meedraagt. Tegen de tijd dat je alle wapens een beetje kent en alle vijanden hebt ontmoet ben je al weer aan het einde van de campagne. Een extra uurtje of twee aan gameplay had het geheel wellicht net iets completer aan laten voelen. Nu voelt de campagne aan het eind afgeraffeld.
Wil je dan toch verder spelen, dan is er gelukkig nog een online co-op modus die je wat extra uitdaging biedt. Hiervoor heb je alleen wel een vriend of vriendin nodig die eveneens een PlayStation VR met de game heeft, iets wat natuurlijk niet iedereen zo in zijn of haar vriendenkring zal hebben. Mocht je toch een van de gelukkigen zijn, dan kun je rekenen op nog een paar uren extra plezier uit de titel.
Farpoint Review

Knal samen de vijand naar het hiernamaals

De online co-op modus laat je bepaalde omgevingen opnieuw bezoeken op een manier die goed te vergelijken is met de diverse survival modi die je vandaag de dag in veel games terugvindt. Je gaat van gebied naar gebied om daar alle tegenstanders af te slachten.
Aan het einde van elk level wordt jouw score bij elkaar opgeteld en krijg je een einduitslag die weer te vergelijken is met vrienden en andere spelers over de wereld. Iets wereldschokkend nieuws is het zeker niet, maar het is een leuke toevoeging aan de game. Zeker omdat het je een reden geeft om nog wat langer rond te schieten met de Aim Controller.
Want als je Farpoint wilt halen, dan moet je zonder twijfel voor de bundel met de nieuwe controller gaan. Over de prijzen van de losse game (60 euro) of de bundel met de nieuwe controller (90 euro) valt zeker nog te discussiëren en voor de content die je krijgt had de prijs wellicht wat lager gemogen. Toch moet je verder durven kijken dat de steile prijs voor het pakket.
Farpoint Review

Toffe ervaring met discussiepunten

Want Farpoint biedt momenteel simpelweg een van de tofste ervaringen die je kunt beleven op de PlayStation VR. Het schieten met de Aim Controller werkt goed en speelt heerlijk weg. Daarbij is de game ook grafisch voor een VR-titel dik in orde. De campagne van de game heeft een goede opbouw die je alle kneepjes van het schietvak rustig uitlegt, maar is helaas wel aan de korte kant.
Met zo’n vijf à zes uur ben je er doorheen en de online co-op modus in de game kan enkel met een ander persoon gespeeld worden. Heb je geen vrienden met een VR-bril, dan ben je al gauw uitgespeeld en dat is voor 90 euro best jammer. De ervaring die je krijgt is tof, maar denk bij jezelf na het lezen van de Farpoint review zeker even na of je bereid bent om dat bedrag ervoor neer te leggen.