Fantastic Beasts Review - Magische dierentuin

woensdag, 16 november 2016 om 17:12
J.K. Rowlings magische universum is terug! Gaat het een slap aftreksel worden of kunnen we rekenen op een toffe nieuwe franchise? Lees het in deze Fantastic Beasts review! Vooruit het is: Fantastic Beasts and where to find them.
Fantastic Beasts and Where to Find Them behandelt een geheel nieuw verhaal, dat prima los van de Harry Potter films te bekijken is. De enkele verwijzing naar eerdere Rowling films die in de film te vinden zijn kunnen dan ook ook meer gezien worden als fan service dan als belangrijke aspecten van het verhaal. Eddie Redmayne is te zien als protagonist Newt Scamander, een magiezoöloog op weg naar New York met een koffer vol fabeldieren. En wat doet die het goed!
Fantastic Beasts Review

Bereid je voor op een nieuwe magische reis

We zien hoe protagonist Newt Scamander geheel in stijl per stoomboot arriveert in New York. Hij weet zijn koffer vol fabeldieren onder het oog van de douane het land in te smokkelen en vervolgt zijn reis, waar hij al snel de verschillende belangrijke karakters tegen het lijf loopt.
Gelukkig doet de film er niet lang over om de verschillende karakters te introduceren, zodat elk van hen voldoende screen time krijgt. Allereerst ontmoeten we de niemagie Jacob Kowalski, gespeeld door Dan Fogler. Jacob is een simpele man die een simpele missie heeft: zijn eigen bakkerzaak opzetten.
Door een samenloop van omstandigheden loopt zijn dag toch iets anders dan hij had gedacht toen hij de bank bezocht voor een lening om zijn droom te kunnen verwezenlijken. Na een serie onfortuinlijke gebeurtenissen raakt hij namelijk compleet verstrikt in de wereld van Newt Scamander en veroorzaakt hij totale chaos in New York doordat hij per ongeluk de fabeldieren uit de koffer laat ontsnappen.
Newt en Jacob weten zich al snel in de nesten te werken. Door hun onhandige gedrag verschijnen de twee op de radar van MACUSA (Magical Congress of the United States of America), de Amerikaanse variant van het Ministry of Magic. Ex-auror Porpentina Goldstein, gespeeld door Katherine Waterston, en haar zus Queenie Goldstein, gespeeld door Alison Sudol, voegen zich bij Jacob en Newt en een onwaarschijnlijk team helden is ontstaan.
Fantastic Beasts Review

Fantastic Beasts, Fantastic Cast

Want ze weten het zelf nog niet, maar dit groepje gaat uiteindelijk de grote redding zijn van New York. Newt, Jacob, Porpentina en Queenie mogen dan misschien een zooitje ongeregeld vormen, de karakters voelen direct vanaf het begin al 'echt' aan. Geen 'chosen ones' of superhelden in strakke pakjes, maar gewoon een stel 'average Joe's'.
Grote complimenten kunnen dan ook gegeven worden aan de casting, want de acteurs lijken deze vier helden al jaren te spelen. Redmayne's ongemakkelijke en introverte Newt komt ongelooflijk tot zijn recht en laat zien wat voor fantastische acteur in huis is gehaald voor deze protagonist.
De zusjes Goldstein zijn twee ogenschijnlijke tegenstellingen van elkaar, Porpentina als de terughoudende en ingetogen stille meid en Queenie als de enthousiaste en flirtige bomb shell. Toch zijn beide zussen even vastberaden en sterk als het aankomt op het beschermen van hun dierbaren.
MACUSA's Percival Graves, gespeeld door Colin Farrell, verdient bovendien een aparte vermelding. Hoewel we niet heel veel van hem zien is zijn karakter toch van essentieel belang voor het verloop van de film. Niet in de minste plaats door de rol die hij speelt bij het beïnvloeden van Credence. Daarnaast hebben we de grootste onthulling van de film ook aan dit karakter te danken, dus houd deze stoïcijnse Auror goed in de gaten...
Fantastic Beasts Review

Het gevaar komt van alle kanten

New York loopt namelijk gevaar, want de verschillende fabeldieren uit Newts koffer dwalen nog steeds vrij rond door de stad. Daarnaast weten we dat Gellert Grindelwald voor aardig wat koppijn voor MACUSA's president Seraphina Picquery zorgt. Carmen Ejego's personage doet er alles aan om de tovenaars en heksen van New York verborgen te houden voor de niemagie's, maar dit wordt haar niet bepaald makkelijk gemaakt.
De film laat er overigens geen gras over groeien, want de naam Grindelwald valt al meteen in het eerste frame van de film. Het karakter wordt voor de kijkers die niet bekend zijn met deze kwaadaardige tovenaar kort geïntroduceerd aan de hand van verschillende krantenkoppen.
Naast de gevaren van magische aard, moeten onze helden het ook nog doen met de New Salemers, aangevoerd door Mary Lou Barebone. Oscarwinnares Samantha Morton's Mary Lou lijkt een ongevaarlijke last te zijn, maar al snel wordt duidelijk dat haar haat voor heksen en tovenaars haar meer dan een schreeuwerige straatprediker maakt. Bovendien is het absoluut geen schatje, aangezien ze er wel erg geweldadige manieren op na houdt om haar wezenleger in toom houdt.
Fantastic Beasts Review

Onderdrukte krachten

Met de riem in hand weet ze haar woord te verspreiden over de straten van New York. De wezen die ze hiervoor onder haar vleugel neemt, worden in het gareel gehouden met angst en mishandeling. Ezra Miller's Credence, de oudste van die wezen, is een wat ongemakkelijke jongeman en blijkt flinke littekens over te houden aan deze jarenlange mishandelingen, maar daar later meer over.
Want het grootste gevaar van deze film komt in de vorm van de obscurus. Een obscurus is het gevolg van onderdrukte magische krachten en is eigenlijk een oncontroleerbare duistere magische kracht. Een zo'n obscurus maakt er een flinke bende van in New York en vermoordt verschillende belangrijke karakters, waaronder Mary Lou. Dit is waar Credence om de hoek komt kijken, want deze blijkt namelijk te beschikken over een immense magische kracht, die jaren is onderdrukt door zijn mishandelende stiefmoeder.
En juist, raad maar eens wat er met die onderdrukte kracht gebeurt...
De verschillende verhaallijnen vormen samen een compleet plaatje en langzaam wordt steeds duidelijker wat al die personages nu eigenlijk met elkaar te maken hebben. J.K. Rowling's uistekende kwaliteiten als schrijver blijken zich dus ook te kunnen vertalen tot een sterk script, en fans van de schrijver zullen haar stijl zeker herkennen en waarderen.
Fantastic Beasts Review

De roaring twenties vormen een prachtig doek voor David Yates' kunst

Dat J.K. Rowling's magische wereld werkt met het Britse landschap als achtergrond, weten we na acht films wel. David Yates bewijst in Fantastic Beasts and Where to Find Them ook goed uit de voeten te kunnen met de Amerikaanse roaring twenties als achtergrond.
De typisch Engelse countryside maakt plaats voor kenmerkende Amerikaanse barretjes en stedelijk New York. De touch van David Yates in combinatie met de fantastische muziek doet je echt in de roaring twenties wanen en je hebt dan ook geen moment heimwee naar het natte Engeland.
Maar de echte magie van de film is te vinden in de koffer van Newt Scamander. Deze magische wereld is prachtig vormgegeven en de kunde van de gehele crew achter de film komt hier optimaal tot zijn recht. De fabeldieren die elk in hun eigen habitat leven wanen je in een soort magische dierentuin. Wanneer je bedenkt dat dit enkel de dieren zijn die in de koffer van Newt te vinden zijn, zul je ongetwijfeld enthousiast worden te ontdekken wat er nog meer te zien is in dit nieuwe magische landschap.
Fantastic Beasts Review

Fantastic Beasts review - Een fantastische film

Fantastic Beasts and Where to Find Them is een magische film die een geweldige introductie biedt voor de nieuwe franchise binnen J.K. Rowling's universum. Nergens heb je het idee naar een slap Harry Potter aftreksel te kijken en de schrijfster laat zien dat haar schrijfkunsten ook prima zijn weggelegd om voor het witte doek te schrijven. Het feit dat er maar liefst vijf verschillende films komen lijkt ineens niet meer zo ver gegrepen te zijn.
De film is bovendien geschikt voor zowel fans als nieuwkomers en gelukkig steunt de film niet te veel op het succes van Harry Potter, maar zeker de oplettende fan zal soms een gelukzalig moment voelen wanneer er dan toch naar Harry Potter verwezen wordt. De film dient voornamelijk als introductie voor de franchise en dat is wat ons betreft enorm goed gelukt, we zijn in ieder geval hongerig naar meer!