Extant seizoen 1 Review (Blu-Ray) - Kunstmatige intelligentie om van te houden

zaterdag, 07 november 2015 om 15:02
Extant is niet zoals de meeste series: het ontplooit zich vanaf de eerste aflevering al als een echte filmknaller. Actrice Halle Berry zien we als astronaut die na een lange solo-missie van dertien maanden terugkeert naar huis, om er vervolgens achter te komen dat ze zwanger is. Lees hier alles over deze serie in de Extant seizoen 1 review.
We zien tegenwoordig wel vaker films en series in het science fiction genre, maar deze zijn niet altijd even sterk. Er wordt steeds vaker gebruik gemaakt van clichés, waardoor je na een paar afleveringen al liever wil afhaken. Extant begint sterk en houdt het mysterie vanaf de eerste aflevering al hoog. Je wil doorkijken, alleen al om te weten hoe al deze gebeurtenissen tot stand zijn gekomen.
Extant seizoen 1 Review (Blu-Ray) ethan

Een niet-zo-doorsnee gezin

In Extant volgen we Molly, die in de eerste aflevering terugkeert naar aarde nadat ze dertien maanden alleen in de ruimte is geweest. Ze doet hard haar best om gewend te raken dat ze weer thuis is bij haar man en zoon, wat moeilijker is dan het lijkt. Op zich best logisch, want na dertien maanden in je uppie ben je gewend om alleen maar gesprekken te voeren met jezelf.
We zien al snel dat de sfeer bij Molly thuis een beetje vreemd is. Je moet je wel bedenken dat de serie zich ver in de toekomst afspeelt, met touch screen spiegels, bewegende foto's (Harry Potter, iemand?) en kunstmatige intelligentie. Al snel kom je erachter wat er zo vreemd is, namelijk wanneer zoontje Ethan zegt dat hij verwisseld moet worden. Haar man John opent vervolgens een vakje in de rug van Ethan en verwisselt een soort batterij.
Oké, een robotzoon dus. John is in de serie een bekende zakenman, werkzaam in de bedrijfstak van kunstmatige intelligentie. Ethan is zijn bewijs om te laten zien dat robots ook een emotionele relatie kunnen hebben.
Extant seizoen 1 Review (Blu-Ray) molly

Souvenirtje uit de ruimte

Molly komt er al snel achter dat er iets mis is en ondergaat testen bij haar beste vriendin, die ook haar dokter is. Molly blijkt een paar weken zwanger te zijn, wat onmogelijk is en wel om twee redenen. De eerste reden is dat Molly en John geen kinderen kunnen krijgen (dit verklaart ook het robotkind) en de tweede reden ligt erg voor de hand... ze was dertien maanden alleen in de ruimte.
De serie maakt veel gebruik van flashbacks, wat zeker bij een serie als deze handig is: er zijn genoeg vragen waar je graag antwoord op wilt hebben. We zien in de eerste paar afleveringen hoe Molly afging in de ruimte, en hoe ze opeens haar dode ex-vriend in haar ruimteschip zag verschijnen. Wanneer ze de beelden terugkijkt is er niks te zien, dus verwijdert ze enkele beelden van haar reis zodat haar leidinggevenden geen achterdocht krijgen. Extant seizoen 1 Review (Blu-Ray) moto

Meer vragen dan antwoorden

Je komt er al snel achter dat de mysterieuze missie van Molly niet het enige is wat vragen oproept, wanneer ze een andere astronaut ontmoet. Ze probeert ondertussen haar zwangerschap geheim te houden, hoewel haar man zich afvraagt wat er met haar aan de hand is.
Al snel gaat het helemaal mis wanneer de leidinggevenden van het ruimtestation achter Molly en haar familie aanzitten, vanwege de mysterieuze beelden van haar missie. Er gebeurt opeens een heleboel in de serie en het wordt bijna moeilijk om alles bij te houden. Dit is wel een dingetje in de serie: het begin is erg sterk, maar naarmate het verder doorloopt begint het wat onsamenhangend te worden.
Extant seizoen 1 Review (Blu-Ray) mollyy

De mysterieuze baby

Een groot deel van de serie gaat over de baby van Molly. Het ene moment is ze nog zwanger en het andere moment wordt ze wakker in het ziekenhuis en draagt ze geen baby meer. Haar moederlijk instinct vertelt haar natuurlijk dat dit niet kan, en ze komt er al snel achter dat haar baby van haar gestolen is. Wanneer ze erachter komt dat haar collega's de baby hebben meegenomen, doet ze er alles aan om haar kind terug te krijgen.
Verder gaat een groot deel van de serie over de ontwikkeling van Ethan. Het doel van zijn bestaan is natuurlijk om als een echt mens te worden, want niet altijd even makkelijk is. Ethan begint de serie redelijk emotieloos, hij draagt ook een redelijk neutrale expressie, wat Molly nog wel eens bang maakt. Als snel verandert Ethan in een echt jongetje, wanneer hij voor het eerst een droom heeft.
Vooral in de laatste paar afleveringen gebeurt er opeens een heleboel, waardoor het opnieuw een beetje moeilijk wordt alles bij te houden. Molly vindt haar baby bij haar leidinggevende, die het kind niet wil afstaan aangezien hij dankzij de baby zijn overleden dochter terug kan zien. Het blijkt dat zijn dochter ook een soortgelijke missie heeft gehad als Molly, maar nooit terug is gekomen.
Extant seizoen 1 Review (Blu-Ray) offspring

Extant brengt je in hogere sferen

Het mysterie achter het kind van Molly wordt wel duidelijk gemaakt in de laatste aflevering, maar het wordt allemaal wel een beetje uitgetrokken. Extant is niet je standaard sci-fi serie en is ook niet bang voor een goede discussie over humaniteit en kunstmatige intelligentie, maar toch verloopt het verhaal redelijk langzaam. De serie is verder sterk, maar zal waarschijnlijk beter lopen als een mini-serie dan een uitgemolken serie die meerdere seizoenen doorloopt.
Extant stelt wel interessante vragen, maar omdat de serie lang doorloopt is het gedwongen om al deze antwoorden lang uit te stellen, waardoor je als kijker ongeduldig gaat worden. Toch is het zeker een toffe serie met een interessante verhaallijn en prachtige special effects. Extant is zeker aan te raden als je van sci-fi houdt en iets origineels wil zien.