Dragon Quest Heroes Review - Een kleurrijke JRPG

woensdag, 07 oktober 2015 om 15:00
Hou jij van honderden monsters tegelijk vermoorden in een kleurrijke setting? Dan is Dragon Quest Heroes: The World Tree’s Woe and the Blight Below, zoals de game volluit heet, misschien wel iets voor jou. Lees in onze Dragon Quest Heroes review meer over deze PlayStation 4 exclusive.
In Dragon Quest Heroes vecht je tegen enorme hordes monsters. Het grappige is dat alle monsters wel iets vrolijks en kleurrijks hebben. Lachend gaan ze hun dood tegemoet in groten getale. Het verslaan van de olijke monsters is je voornaamste bezigheid in Dragon Quest Heroes, de game die je het beste kun omschrijven als een hack 'n slash met RPG-elementen.
Samen met drie metgezellen naar keuze trek je er in Dragon Quest op uit om de monsters, die in eerste instantie vredig naast de mensen leefden, te verslaan om zo de vrede te herstellen tussen de mensen en monsters. De monsters slaan op hol nadat er een duistere golf door de stad Arba raast die gemaakt is door een boze tovenaar. De monsters keren zich daardoor tegen de mensen en zo ontstaat er chaos in het koninkrijk Erusaze. Aan jou de taak om de vrede te herstellen en de boze tovenaar te verslaan samen met je strijdmakkers.
Dragon Quest Heroes review

Veel verschillende personages

In de game speel je met Luceus (man) of Aurora (vrouw) als hoofdpersonage en met wie je liever speelt is geheel aan jou. Aurora en Luceus krijgen tijdens hun avontuur bovendien hulp van andere personages die zich gedurende de game aansluiten bij het duo. Deze personages zijn maar liefst met z’n twaalven en je kunt met de L2 knop tijdens gevechten switchen naar een van deze personages als ze in je team zitten. Op deze manier heb je dus veel verschillende personages waar je mee aan de slag kunt in een gevecht voor de broodnodige afwisseling.
De personages in de game zijn afkomstig van andere Dragon Quest games. Zo komt Alena uit Dragon Quest IV en is Terry een personage uit Dragon Quest VI. De speelbare personages zijn een samenvoeging van fanfavorieten uit de verschillende Dragon Quest games. Spelers die de Dragon Quest games gespeeld hebben komen dus geregeld herkenbare gezichten tegen tijdens het spelen van de game, al lijken hun stemmen in het Engels nergens naar.
Dragon Quest Heroes review

Japanse stemmen zijn het best

In de preview meldden wij al dat de Engelse voice-acting wat te wensen overlaat. Vreemde zinnen en archaïsch Engels zijn wat de Engelse voice-acting kenmerken. Ook in de gehele versie van de game is de Engelse voice-acting minder goed dan de Japanse stemmen. Daarnaast is Dragon Quest Heroes een game van Japanse komaf, daarom komt de game met Japanse stemmen het beste tot zijn recht.
De game spelen met Japanse stemmen aan benadrukt de sfeer van de game wat dat betreft vele malen beter dan als je de game met Engelse stemmen speelt, afgezien van de niet fantastische Engelse voice-acting. De echte Dragon Quest fan zal daarnaast ook de Japanse stemmen het meest kunnen waarderen. Als je de dialogen en het misschien wat eenvoudige verhaal weinig interesseren, voegen de Japanse stemmen niet veel toe. Omdat de gameplay en de sfeer van de game echter heel Japans zijn, is het aanzetten van de Japanse stemmen een aanrader.
Japanse RPG's staan er om bekend turn-based gameplay te hanteren. De originele Dragon Quest games zijn ook allemaal turn-based. Dragon Quest Heroes stapt echter van dit principe af, maar toch blijft het Dragon Quest sfeertje behouden.
Dragon Quest Heroes review

Dynasty Warriors meets Dragon Quest

In de preview merkten we al op dat de gameplay van Dragon Quest Heroes op die van Dynasty Warriors lijkt, overgoten met Dragon Quest voor de sfeer en het uiterlijk van de game. Dragon Quest Heroes is wat dat betreft dus een beetje een kind dat gebaard is door Dragon Quest en Dynasty Warriors. De gameplay is misschien laagdrempelig, maar biedt desondanks meer dan genoeg voldoening en redelijke diepgang waardoor je niet zomaar uitgekeken raakt op de game.
Dragon Quest Heroes review

Knoppengeram en hersengekraak

Zoals al eerder aangegeven hou je je voornamelijk bezig met het verslaan van grote hoeveelheden monsters. De monsters blijven aangevoerd worden tijdens gevechten en om deze eindeloze toestroming te stoppen moet je de portals waar de monsters uit komen kapot maken door de monsters die de portals openhouden een kopje kleiner te maken. De ene vijand is echter groter dan de andere en niet alle monsters laten zich makkelijk neerslaan.
De wat zwakkere vijanden kun je makkelijk verslaan door simpelweg op wat knoppen te drukken en zo wat flitsende combo’s uit je mouw te schudden. Afhankelijk of je voor de simpele controleoptie kiest of de wat meer geavanceerde controleoptie kun je allerlei aanvallen gebruiken die er allemaal snel en meedogenloos uitzien en je ook daadwerkelijk het idee geven dat je oppermachtig bent.
Zo kun je door vier keer op vierkantje en één keer op driehoekje te drukken een combo gebruiken die je zwaard in vuur en vlam zet om zo je vijanden genadeloos in de pan te hakken. De geavanceerdere controleoptie en de makkelijke controleoptie verschillen echter niet veel van elkaar: combo’s zijn voor beide opties vrij eenvoudig uit te voeren door een beetje afwisselend de vierkant- en driehoekknop in te drukken, al tast dit niet je gameplay ervaring aan.
Hoewel sommige vijanden weinig tegenstand bieden, zijn andere vijanden niet allemaal zo makkelijk te verslaan. Zo kun je sommige ridders alleen van achteren raken omdat hun grote schild alle schade van voren stopt. Ook kun je meer schade aanrichten aan een draak door bijvoorbeeld zijn hoofd of zijn staart aan te vallen in plaats van zijn lichaam. Omdat sommige vijanden niet allemaal op dezelfde manier doodgaan, komt er bij veel gevechten wat strategie kijken, maar erg diepgaand is deze strategie niet omdat je vaak met wat buttonbashen al een heel eind kan komen in de game.
Ondanks dat het combatsysteem misschien veel leunt op wat soms aanvoelt als hersenloos knoppen drukken geeft de combat je meer dan genoeg voldoening puur omdat de combo's je supersterk laten voelen en ze er best wel cool uitzien. In sommige gevechten moet je echt gebruik maken van de Block – en rolknop omdat je anders kans loopt het loodje te leggen.
Ook omdat er een hoop monsters moeten worden verslagen en er veel verschillende monsters zijn biedt de game genoeg afwisseling. Zowel Dragon Quest liefhebbers als nieuwkomers zullen het combatsysteem naar zeker kunnen waarderen. Het doet een beetje denken aan het systeem van Hyrule Warriors, maar dan verfijnder.
Dragon Quest Heroes review

Wees onverslaanbaar met de tension meter

Tijdens het vechten krijg je op bepaalde momenten de toegang tot de tension meter. De tension meter maakt je personages tijdelijk onsterfelijk en je krijgt ook hoge aanvalsbonussen op je combo's en spells. Als de meter afloopt kun je een allesvernietigende coup de grace toedienen aan monsters in je directe omgeving. Veruit de meeste monsters leggen vrijwel meteen het loodje wanneer je deze aanval gebruikt die er ook nog eens stoer uitziet.
Je hebt ook de mogelijkheid om sommige monsters die je verslagen hebt op te roepen en die dan op die manier voor jou gaan vechten. Om dit te doen moet je munten verzamelen die verslagen vijanden laten vallen. Zoals in de preview werd aangegeven kan het oproepen van je eigen monsters je de nodige tijd geven voordat je wordt overspoelt door de grote hordes monsters die uit de portals komen.
Tussen het knopjes drukken en het vechten door komen de nodige RPG elementen kijken bij Dragon Quest Heroes. Net zoals in andere RPG's moet je je personages en hun spells upgraden met behulp van de uitgebreide skill-trees, zoals Dragon Quest VIII bijvoorbeeld ook had. Spells kun je upgraden naarmate je personages stijgen in level en ook kun je verschillende items maken zoals zwaarden en diverse drankjes kopen bij allerlei winkeltjes. Dit alles doe je op een vliegende rots en je kunt ook hier je game opslaan door te praten met een non van een lokaal kerkje en te biechten.
Dragon Quest Heroes review

Speelt lekker weg

Hoewel de game in het eerste opzicht misschien wat kinderachtig oogt met al die vrolijke monsters en kleuren, biedt Dragon Quest Heroes veel meer dan dat. Het combatsysteem biedt ondanks de lage instap genoeg voldoening en diepgang. De combo’s zijn eenvoudig uit te voeren en zien er leuk uit. De game speelt wat dat betreft lekker weg en staat meer dan garant voor vele uren speelplezier.
Ook de RPG elementen zijn essentieel voor de ervaring van de game. De skill-trees bieden genoeg diepgang en voelen typerend aan voor een JRPG en een Dragon Quest game. De personages zijn stuk voor stuk te gek en in combinatie met de Japanse stemmen zeker cool. Al met al is Dragon Quest Heroes een meer dan geslaagde PlayStation 4 die dankzij het combatsysteem zowel door fanatieke Dragon Quest fans als nieuwkomers gewaardeerd kan worden.