Destiny Rise Of Iron Review - Essentieel voor fans

dinsdag, 27 september 2016 om 17:07
Het vierde uitbreidingspakket voor Destiny ligt inmiddels in de schappen. Rise Of Iron belooft een hoop nieuwe content te bieden waar trouwe Guardians weer volop mee aan de slag kunnen gaan. Is deze DLC je moeite waard of kan je het pakket beter laten schieten? Je leest het hier in de Destiny Rise Of Iron review.
Rise Of Iron neemt spelers mee terug naar Old Russia, dat compleet veranderd is door de gevolgen van een technologie genaamd SIVA. Je krijgt in dit besneeuwde landschap te maken met nieuwe soorten vijanden, namelijk Devil Splicers: oorspronkelijk Fallen vijanden die de SIVA technologie hebben gebruikt om hun eigen lichamen te veranderen en zo nog dodelijker zijn geworden.
In dit gebied moet jij als Guardian onder de hoede van Lord Saladin, de laatste overgebleven Iron Lord, op zoek naar de oorsprong van deze schadelijke technologie om deze voor eens en altijd uit te roeien. En wat is er nu precies gebeurd met al de andere Iron Lords, zoveel jaren geleden?
De nieuwste uitbreiding brengt spelers niet alleen een nieuwe verhaallijn, maar bevat ook een nieuwe sociale locatie namelijk de Iron Temple, een nieuw gebied voor Patrol, verschillende nieuwe strikes, een nieuwe raid, nieuwe toevoegingen aan de multiplayer en een hele hoop meer vernieuwingen op het gebied van gameplay. Denk hierbij onder andere aan het verhoogde light level van 335 naar 385 en een uitgebreid scala aan nieuwe wapens en armor.
destiny rise of iron review

Word een Iron Lord

De nieuwe verhaallijn van Rise Of Iron geeft spelers meer informatie over de verschillende Iron Lords en hun geschiedenis. Daarnaast ga je natuurlijk via de verschillende missies aan de slag om SIVA een kopje kleiner te maken, zodat deze schadelijke technologie nooit meer gebruikt kan worden. Je werkt hiervoor samen met Lord Saladin en een aantal nieuwe personages, waaronder Vanguard scout Shiro-4 en Archivist Tyra Karn, die ook allemaal te vinden zijn in het nieuwe sociale gebied: de Iron Temple.
Deze nieuwe verhaallijn biedt een toffe intro tot het nieuwe pakket, maar daar blijft het dan ook bij. Na slechts een paar uur heb je deze missies al uitgespeeld en op dat gebied laat Rise Of Iron wat punten liggen: er had makkelijk op dit gebied nog een stuk meer verdieping kunnen zijn en het voelt dan ook wat gek dat je er al zo snel mee klaar bent. Lang niet alle opgeroepen vragen worden namelijk beantwoord tijdens het doorlopen van de reguliere verhaalmissies.
Gelukkig biedt het nieuwe pakket nog veel meer nieuwe content en quests naast het hoofdverhaal waardoor het toch wat meer diepgang krijgt en waar je er nog lang genoeg mee bezig kan zijn, maar verwacht zeker niet veel tijd in de nieuwe verhaallijn te stoppen.
destiny rise of iron review

Het gevecht aan met SIVA

Die overige content komt onder andere in de vorm van verschillende strikes. Voor Rise Of Iron zijn twee oude strikes voorzien van een nieuw jasje: deze twee waren eerder bekend onder de namen The Devil's Lair en The Summoning Pits en heten nu Sepiks Perfected en The Abomination Heist. Ook bevat de nieuwe DLC één compleet nieuwe strike genaamd The Wretched Eye. Daarnaast bieden de geüpdatete strike playlists naast nieuwe beloningen ook de nodige uitdaging en afwisseling, aangezien deze weer een stukje moeilijker zijn gemaakt.
Sinds een paar dagen na release van het pakket is het epitoom van de PvE, oftewel de nieuwe Raid te spelen. In een Raid gaan spelers in een team van zes personen aan de slag om de grootste uitdaging in Destiny te overwinnen en Wrath Of The Machine doet dit wederom erg goed. De Raid biedt een enorme uitdaging, zeker voor Guardians met een wat lager light level, maar blijft door alle afwisseling en nieuwe elementen (zoals het à la basketbal bekogelen van een eindbaas om zijn schild te breken) enorm leuk.
Rise Of Iron biedt overigens ook een nieuw Patrol gebied, namelijk The Plaguelands. Net als in de Dreadnaught het geval was, is er weer enorm veel te doen en te ontdekken in dit gebied, waarbij een van deze dingen er in het bijzonder uitspringt: de Archon's Forge. Denk hiervoor een beetje in de stijl van de Court Of Oryx, maar dan op veel grotere schaal: de arena is een stuk groter en veelzijdiger en je krijgt te maken met veel meer vijanden. Dit is een erg toffe toevoeging waar menig Guardian dan ook vaak te vinden zal zijn: zowel voor het neerknallen van hordes vijanden als voor het proberen te verkrijgen van mooie loot.
destiny rise of iron review

Toevoegingen aan de PvP

Niet alleen het PvE onderdeel van Destiny is voorzien van een grote update, maar ook de PvP is onder handen genomen voor Rise Of Iron. Zo biedt de uitbreiding vier nieuwe Crucible maps en een nieuwe modus genaamd Supremacy. Supremacy is vergelijkbaar met het wat meer bekende Kill Confirmed uit andere games en draait niet slechts om het ombrengen van vijanden, maar voornamelijk om het verzamelen van de crests die zij achterlaten.
Hoe meer crests je verzamelt, hoe meer punten je team in de wacht sleept. Tegelijkertijd kan je ook het andere team saboteren door de crests op te pakken die jouw gevallen teamgenoten hebben achterlaten. Zo kan het vijandelijke team deze niet pakken en dus geen punten in de wacht slepen. Deze nieuwe modus en maps zorgen voor een frisse wind door de Crucible, waardoor ook het PvP aspect weer vernieuwd aanvoelt.
destiny rise of iron review

Overige nieuwe gameplay elementen

Naast deze hoofdlijnen biedt Rise Of Iron een hele hoop kleinere veranderingen aan de manier waarop spelers met Destiny aan de slag kunnen gaan. Zo brengt de uitbreiding een hoop nieuwe wapens en armor en zien we ook de terugkeer van een aantal zeer geliefde wapens uit de voorgaande jaren: onder andere de Thorn, de Gjallarhorn en de Khvostov 7G-0X (je allereerste wapen ooit) zijn verkrijgbaar in Rise Of Iron.
Iets wat we al kenden uit jaar twee (denk bijvoorbeeld aan Moments Of Triumph), is het record book. Dit is een soort boek dat je vorderingen bijhoudt en wanneer je een rang in dit boek omhoog stijgt, verkrijg je nieuwe beloningen. Rise Of Iron beschikt over zo'n record book, wat een toffe toevoeging aan de gameplay biedt. Op deze manier word je uitgedaagd om bepaalde challenges in zowel PvE als PvP te voltooien, waardoor je speciale gear en andere toffe beloningen kan verdienen.
Daarnaast komt Rise Of Iron met een aantal nieuwe cosmetische upgrades, waarvan de ornaments de meest opvallende zijn. Via deze ornaments (verkrijgbaar via de nieuwe Radiant Treasures) kan je het uiterlijk van bepaalde exotische wapens en armor veranderen: zo kan je Monte Carlo of je Telesto er opeens een stuk opvallender uitzien.
destiny rise of iron review

Weer vrij veel hetzelfde

De veelgehoorde kritiek op Destiny ligt veelal in de grote mate waarin locaties, vijanden en andere elementen hergebruikt worden. Ook in Rise Of Iron wordt vrij veel content hergekauwd. Zo spelen sommige nieuwe missies zich af in de Plaguelands, maar zullen we ook voor verschillende missies weer terugkeren naar de inmiddels enorm bekende Cosmodrome.
Hoewel deze er iets anders uit ziet (zo is deze voorzien van een laagje sneeuw), blijft het dezelfde locatie, waar we inmiddels al wel uren vertoefd hebben. Ook speelt een verhaalmissie zich zelfs af op een map uit de Crucible, wat wel een beetje raar aanvoelt en simpelweg lijkt op een extreem luie manier om nieuwe content te bieden.
Hetzelfde geldt voor twee van de nieuwe strikes: aan de ene kant is het tof dat deze in een nieuw jasje terug zijn en dat we er opnieuw mee aan de slag kunnen, maar het blijven op zich strikes die we al kennen. In dat opzicht biedt Rise Of Iron niet enorm veel nieuws onder de zon, en dat is wel wat jammer.
destiny rise of iron review

Destiny Rise Of Iron Review - Onmisbaar voor ware Guardians

De Rise Of Iron uitbreiding is echter onmisbaar voor Destiny spelers. Guardians kunnen namelijk in de PvE aan de slag met nieuwe verhaalmissies, nieuwe strikes en een nieuwe Raid. Daarnaast biedt de PvP vernieuwing door de nieuwe modus en de nieuwe maps. Ook bevat Rise Of Iron een hele hoop andere, kleinere vernieuwingen, die toch een hoop toevoegen aan de gameplay.
Denk hierbij aan het verhoogde light level, het nieuwe Patrol gebied met de Archon's Forge arena of de nieuwe cosmetische upgrades waarmee je exotische wapens en armor kan uitdossen. Hoewel de locaties vrij vaak hergebruikt worden, biedt Rise Of Iron toch genoeg content waar Guardians weer voor lange tijd mee aan de slag kunnen gaan.
Destiny Rise Of Iron is verkrijgbaar voor Xbox One en PS4.