Dead or Alive 6 Review - Knokken tot je er bij neer valt

woensdag, 06 maart 2019 om 16:13
De Dead or Alive vechtspellen staan onder meer bekend om het toegankelijke vechtsysteem en hun over de top bewegingen. Maar de laatste jaren ontbreekt het de franchise aan vernieuwing en worstelt met zijn imago. In deze Dead or Alive 6 review zien we allerlei nieuwigheden zoals een Story modus, maar ook dat de game nog met wat aandachtspunten kampt.
Dead or Alive is voor sommige vechtgames de inspiratie geweest om het een en ander in de levels aan te passen. Team Ninja kwam onder andere met levels die uit meerdere delen bestaan, waarbij breekbare wanden en gevarenzones overal te vinden waren en liet als een van de eerste ontwikkelaars zien dat driedimensionale vechtgames er ontzettend tof uit kunnen zien én goed kunnen functioneren. Allemaal elementen die we nu in titels als SoulCalibur, Mortal Kombat en Street Fighter voorbij zien komen.

Wat meer diepgang voordat het gevecht echt losbarst

De laatste jaren waren het juist deze titels die vernieuwing aanbrachten in hun vechtsysteem en er toffer uit gingen zien. Daarbij gingen de vechtspellen zichzelf opnieuw uitvinden door onder andere een verhaallijn toe te voegen die voor behoorlijk wat verdieping in zowel de karakters als achtergrond van de games zorgt. Dead or Alive stond hierbij stilletjes aan de zijlijn toe te kijken zonder nieuwe elementen of grote grafische updates.
Team Ninja zag in dat het tijd voor verandering was en besloot eens te kijken wat er ontbreekt aan Dead or Alive. De zesde officiële telg in de franchise is voorzien van een uitgebreide verhaalmodus die je het verhaal uit de game vertelt. Dit wordt middels verschillende hoofdstukken gedaan, waarin je de reden leert dat de verschillende personages in de game zitten.
In hoofdlijnen komt dit erop neer dat er een organisatie is die snode plannen heeft, net voordat het Dead or Alive toernooi voor de zesde keer losbarst. Dit verhaal houdt je een uur of vier bezig als je alles doorloopt en diept de personages en de achtergrond van de franchise flink uit. Aan het einde heb je echt het gevoel dat je met iemand gaat vechten ongeacht wie je kiest.
Vreemd genoeg kiest Team Ninja ervoor om je overwegend filmpjes voor te schotelen in deze verhaalmodus en gevechten die nogal eenvoudig zijn. Zelfs de eindbaas, die in Dead or Alive games altijd berucht was om de tergend hoge moeilijkheidsgraad, is binnen een paar rake klappen tegen de vlakte gewerkt. De franchise vaart hiermee duidelijk een andere koers dan in voorgaande delen en neemt zichzelf hiermee meteen wat serieuzer.

Dead or Alive 6 Review

Grafisch niet de allersterkste

Wat betreft de grafische kant is Dead or Alive ook wat opgegroeid, al stond de franchise altijd al bekend om haar sterke graphics. Er is dan ook nogal wat te doen geweest rondom de seksistische elementen van de game die niet meer in dit tijdperk passen en Team Ninja beloofde in dit nieuwe deel verbetering. De ontwikkelaar heeft jammer genoeg maar deels woord gehouden, want er zijn nog duidelijk sporen van deze elementen aanwezig.
Zo komen er piepjonge karakters over als naïeve vechters en dragen de meeste dames nog steeds, al is het in mindere mate, onthullende kleding. De nadruk is daarnaast wat van de overdreven beweging van de borsten van de dames afgehaald, maar nog steeds is dit niet wat het zijn moet. Dit keer heeft de game overigens wel de optie om de ‘softness’, alsook het bloed in de game, uit te zetten.
Los van dit alles is DOA 6 een prima ogende game die een stapje vooruit heeft gezet ten opzichte van zijn voorganger. Het haar van sommige karakters oogt als enige kritiekpuntje alsof het een week niet gewassen is, maar dat mag de pret niet drukken. Karakters zweten realistisch en er is een schademodel toegevoegd, waarbij schrammen, blauwe plekken en kleerscheuren ontstaan. Team Ninja, we willen meer van dit! De game draait in 1080p (4K HDR op Xbox One) en ondersteunt 60 frames per seconde, waarbij je zelf de keuze hebt om voor vloeiendere gameplay te gaan of de grafische kant wil benadrukken en wat framedrops voor lief neemt.

Dead or Alive 6 Review

Toegankelijke basis als ijzersterke fundering

Los van de graphics stonden de vechtgames in deze franchise van Team Ninja altijd bekend om hun toegankelijke karakter. Zo ook dit keer. De, uit 26 karakters bestaande cast, bevat voor iedereen een geschikte vechtersbaas waarmee je in twaalf levels je lusten kunt botvieren. De ninja’s Kasumi en Ryu Hayabusa zijn terug, net als de doorgewinterde spierbonken Bayman en Bass. Verder zien we ook bekende gezichten als Hitomi, Helena en Christie terug en kent de cast twee nieuwe gezichten: Diego en NiCO.
De ene vechter is sneller en de andere kan klappen uitdelen waarvan je het hele gevecht onder de indruk bent. Welke vechter je ook kiest, iedereen heeft dezelfde eenvoudige basisbesturing. Dead or Alive 6 is nog steeds die vechtgame die iedereen, voorkennis van digitale gevechten of niet, zonder problemen op kan pakken om een stevig potje te knokken.
De besturing is sinds het laatste deel, DOA 5, nagenoeg onveranderd gebleven en biedt je een specifieke knop om te slaan, schoppen, gooien en af te weren. Deze laatste knop dient als vanouds tevens om counteraanvallen in te zetten. Dit vormt de vertrouwde basis waaronder een heel netwerk schuilt van moves voor ieder karakters. Ook hier geldt weer: alles is toegankelijk gemaakt voor zelfs de grootste leek.
Veel van de bewegingen zijn namelijk eenvoudig in te zetten en de basiscombo’s van ieder karakter zijn eenvoudig te beheersen (en te onthouden). Vuistregel tijdens het vechten is het aloude spelletje steen-papier-schaar, waarbij het een het ander verslaat. Zo wint een counter een inkomende vuistslag of trap en verslaat een worp de counteraanval op zijn beurt.

Dead or Alive 6 Review

Schedels breken met nieuwe opties

Deze basis is in deel 6 uitgebreid met wat nieuwe gameplay features die allemaal in de Break-meter verstopt zitten. Deze meter kun je het beste vergelijken met de supermeter uit bijvoorbeeld Street Fighter. De meter loopt vol als je klappen uitdeelt (of krijgt) en zodra deze voor de helft of helemaal vol is kun je speciale aanvallen uitvoeren en de strijd in jouw voordeel keren.
Zo kun je een Fatal Rush combo inzetten die met vier rake klappen een flinke hap van de levensmeter van de tegenstander haalt. Het enige om deze alles verwoestende combo te stoppen is een Break Hold die op zijn beurt ook weer een deel van de Break-meter gebruikt.
Als laatste nieuwe element op het gebied van gameplay heeft ieder karakter een Break Blow die alleen gebruikt kan worden als je Break-meter volledig gevuld is. Dit is een soort superaanval die vaak gepaard gaat met een slow motion close-up van jouw vuist die in volle vaart tegen de kaak van de tegenstander op knalt. Als jij niet aan de ontvangende kant staat is deze aanval een genot om te zien.

Dead or Alive 6 Review

Behoorlijk veel singleplayercontent..

Om de vele bewegingen onder de knie te krijgen is Dead Or Alive 6 voorzien van een tutorial modus. Deze toont je de basis waarna je met een gerust hart aan de slag kunt met de berg content die Dead or Alive 6 je biedt. Opvallend genoeg is dit voornamelijk singleplayer content.
Naast de verhaallijn is er de mogelijkheid om in DOA Quest ruim honderd uitdagingen te voltooien om zo sterren te verdienen. De missies variëren van het in elkaar slaan van tien vijanden tot het winnen met een bepaalde aanval. De sterren die je hiermee (en in de andere modi) kunnen gebruikt worden in de DOA Central modus om de vele beschikbare pakjes vrij te spelen die de game rijk is of een andere soundtrack te kopen. Vreemd genoeg kun je niet zelf bepalen wat je vrijspeelt maar is het compleet willekeurig voor welk pakje of soundtrack je sterren vergaart.
Los van de Quests die Dead or Alive 6 rijk ik kun je met klassieke modi aan de slag zoals Survival, Time Attack en Arcade. Wat dit betreft geen nieuws aan de horizon. Ook mag je verder oefenen met je favoriete personages in de verschillende trainingsmodi en uitdagingen die de game je voorschotelt.
Dead or Alive 6 Review

.. maar schaars op het gebied van multiplayer

Genoeg vertier voor één speler dus, maar op multiplayer is dat anders Team Ninja heeft namelijk slechts twee multiplayer modi aan Dead or Alive toegevoegd. De eerste is de offline versus modus, waarin je tegen een vriend of vriendin kunt knokken, en de tweede is de online ranked modus, waarbij iedere speler dus voor punten met gebalde vuisten ten tonele verschijnt.
Enerzijds maakt Team Ninja solide punt door geen onderscheid meer te maken tussen verschillende online gevechten en daarmee de casual matches weg te laten, want waarom is dit eigenlijk nodig als je ook een degelijk rankingsysteem kunt hanteren? Dead or Alive heeft zo’n systeem en er moet gezegd worden dat dit prima werkt. Pas als jij goed genoeg bent ga je nu in rang omhoog om het daar tegen sterkere spelers op te nemen. Je komt telkens mensen tegen wiens vechtkunsten ongeveer van hetzelfde niveau zijn als de jouwe en ieder gevecht is serieus, gezien het nu echt om punten gaat.
Toch mis je een extra optie om even online stoom af te blazen zonder de lat al te hoog te leggen. Modi als tag team, winner stays of een toernooimodus had hier niet misstaan. Voor het gevoel is Dead or Alive 6 op onlinegebied nu behoorlijk karig. Niet alleen de verschillende mogelijkheden om te vechten zijn karig, ook het online menu is niet geweldig. Zodra je kiest om online te gaan knokken zal de game een match voor je gaan zoeken.
Je zit dan naar een schermpje te turen tot je een gevecht hebt gevonden. Als je bedenkt dat Dead or Alive 4 al een uitgebreide interactieve lobby had zoals deze ook in Dragon Ball FighterZ zit, valt dit een beetje tegen. Hopelijk komt Team Ninja nog met uitbreidingen op het gebied van online modi, maar in het eerste contentpakket is hiervan nog niets te zien. De seizoenspas voor Dead or Alive 6 bevat voor zover bekend in totaal 39 outfits en twee nieuwe personages. Deze kost overigens 90 euro.
Dead or Alive 6 Review

Dead or Alive 6 review – Laat je vooral schaduwboksen terwijl je de ring in wil

Team Ninja laat zien dat Dead or Alive veel meer in zijn mars heeft dan de seksistische elementen. Naast een redelijke grafische update met al belangrijkste kenmerk een schademodel, heeft de game een behoorlijke toevoeging gekregen. De Break- meter was precies wat de game nodig had op het gebied van vernieuwing, al is het concept niets nieuws.
Hoewel je je flink kunt uitleven op de singleplayermodi de game je biedt, de game staat er werkelijk bol van, ontbreekt het aan multiplayercontent. Met slechts twee modi moet je het doen en dat breekt snel op. Dead or Alive 6 hierdoor een prima vechtgame, maar op dit moment stoomt de game je alleen maar klaar voor (hopelijk in meer modi in de toekomst) flink wat multiplayer vechtpartijen.