Community Season 6 Review - Greendale zoals we het kennen

zaterdag, 19 november 2016 om 12:02
De populaire sitcom Community is inmiddels afgesloten met seizoen 6, over seizoen 7 wordt voorlopig nog niet gesproken. De vraag is dus hoe goed het (voorlopig) laatste seizoen het doet in de Community Season 6 review.
Na flink wat getouwtrek rondom het zesde seizoen van Community, veel veranderingen in de cast en veel geruzie achter de schermen is seizoen zes van Community dan toch nog uitgekomen. Voor het eerst was de show in Amerika niet te zien op televisie bij NBC, maar konden de fans Community kijken via Yahoo Screen, een gratis Video-On-Demand dienst.
Niet langer zijn de makers gebonden aan de strenge regels die horen bij televisie. Bevrijd uit deze ketens duren de afleveringen van Community nu ongeveer 28 minuten in plaats van 21 minuten, een vrij standaard lengte voor sitcoms. Het is ook het eerste wat opvalt als je een aflevering van Community start.
Wat duidelijk is, is dat Community Season 6 in ieder geval niet per se zal lijden onder de verlengde duur. Wie al eerdere seizoenen heeft gekeken van de show weet dat Community cynisch, duister is en het liefst met een dikke knipoog naar alles wat speelt in de maatschappij of populair is. Community is zelfs niet bang op zichzelf om de hak te nemen.
Community Season 6 Review

Een leegte in de cast, maar geen probleem

Ontbrekend ten opzichte van de start van seizoen 5 zijn twee hoofdrolspelers verdwenen uit de cast. Seizoen zes moet het doen zonder Shirley, die werd gespeeld door Yvette Nicole Brown, die afscheid nam van de show om voor haar zieke vader te zorgen. In de eerste aflevering vraagt Abed zich af, waar Shirley is en wat ze nu aan het doen is. Een goede vorm van zelfspot dus de kijker te laten zien dat Shirley geen vaste bijdrage zal leveren aan het zesde seizoen van de serie.
De grap gaat zelfs nog even door als Chang zich afvraagt of hij zich zorgen moet maken dat er al twee personages met een donkere huidskleur zijn verdwenen. Ook Donald Glover is niet meer te zien in de show, hij vertrok na vijf afleveringen van seizoen 5 om te werken aan zijn televisieserie Atlanta. De serie aan grappen is in ieder geval typisch voor de show, die met de eerste aflevering gelijk de toon zet voor de rest van het seizoen.
Het gat dat twee acteurs achter hebben gelaten zal dan toch gevuld moeten worden door de acteurs die al een vaste plek hebben in de serie of voor nieuwe personages. Eén van die nieuwe personage is Frankie, gespeeld door Paget Brewster. Zij wordt aangenomen als consultant van de school, om eens goed de orde op zaken te stellen, iets wat de groep op dat moment zelf ook aan het doen is. Iets wat zorgt voor een bijzondere situaties tussen Frankie en, hoe kan het ook anders, de altijd positieve Jeff Winger.
Community Season 6 Review

Een ideale balans in de cast

Het belangrijkste personage van Community is nog altijd Jeff Winger, gespeeld door Joel McHale. Jeff is cynisch, scherp en alcoholist, precies zoals we hem kennen uit voorgaande seizoenen. Als kijker zie je meteen dat Jeff nog altijd de basis is voor de groep en de lijntjes trekt naar alle andere personages in het verhaal. Ten opzichte van de vorige seizoenen is er wat dat betreft dus erg weinig veranderd.
De leegte die werd achter gelaten door het vertrek van een aantal essentiële castleden moet dus gevuld worden en niet alleen door Frankie en de altijd centrale Jeff. Een personage dat klaar staat om de show te stelen is Ken Jeong en zijn personage Senor Chang. Buiten het feit dat Chang grappiger is dan voorheen (en hij was al uitermate grappig) laat Community Season 6 ook een persoonlijke kant zien. Chang is scherp, doet mee op de goede momenten en wordt prima vertolkt door Jeong.
Ondanks de 'hoofdrol' van Jeff Winger is het mooie aan Community dat de cast is voorzien van eigenlijk zes hoofdrolspelers, waarvan er inmiddels nog maar vier studenten zijn. Britta, Abed en Annie spelen zeker wel een hoofdrol in de show. En ze houden een standaard vast die al sinds het begin van seizoen 1 wordt opgebouwd. Nog altijd zijn ze even sterk en alle hoofdrolspelers zijn eigen in perfecte balans terug te vinden in de 13 afleveringen die seizoen 6 van Community kent.
Community Season 6 Review

Voelt iets goedkoper aan

Een show moet wel bijzonder sterk zijn geschreven wil het in die 13 afleveringen sterk naar voren komen. Ook Community kent zo zijn minder sterke afleveringen. Sommige afleveringen voelen simpelweg niet zo sterk als andere. Zo is een aflevering over een roadtrip in een camper misschien wat minder geslaagd, maar wordt opgevolgd door de aflevering Modern Espionage, misschien wel de beste aflevering van het seizoen.
Modern Espionage is gebaseerd op een van de populairste aflevering van de serie afkomstig die gebaseerd was op Modern Warfare. Deze aflevering uit seizoen één staat bij veel Community fans bekend als de beste aflevering tot nu toe. Modern Espionage doet deze aflevering zeker eer aan en is op zichzelf al één van de beste aflevering van de hele serie.
Community past zich moeiteloos aan de regelvrije omgeving van het internet, onder andere door de langere duur, iets waar de humor niet zo zeer aan lijdt. Wel is te merken dat er veel laconieker om wordt gegaan met bijvoorbeeld de inhoud van een aflevering. Hier en daar voelt Community wat rommelig aan en is er duidelijk gesneden in het budget. Metaforisch gezien voelt Community Season 6 goedkoper dan haar voorgangers.
Community Season 6 Review

Community Season 6 review- Sterk als altijd

Fans van de show hebben een tijd moeten wachten tot het zesde seizoen van Community te zien was, maar het zesde seizoen stelt zeker niet teleur. De humor is als vanouds en ontbrekende krachten als Shirley, Troy of zelfs Pierce, die al sinds het vierde seizoen ontbreekt, wordt goed opgevuld door de 'nieuweling' Frankie en de sterren van de show, namelijk Jeff en Chang.
Op een aflevering hier en daar na laat de 'gang' van Greendale Community College je weer goed lachen. De vraag is alleen nog of dit dan toch echt het einde is, dat er misschien nog een zevende seizoen komt of zelfs een Community film? Seizoen zes legt in ieder geval een sterke fundering voor meer, mocht dat nodig zijn.