Code Name: S.T.E.A.M. Review - Cartoonesk steampunk avontuur

Review
vrijdag, 01 mei 2015 om 10:00
xgn google image
Als er een setting is die we de laatste tijd enorm vaak terugzien in games, dan is het Victoriaans Londen wel. Gelukkig is de stijl en de gameplay van Code Name: S.T.E.A.M. zo tof, dat we graag nog een keertje terugkeren naar deze stad.
De industriële revolutie heeft ons mooie dingen gebracht, en daar weten de bewoners van het Londen in Code Name: S.T.E.A.M. alles van. Tijdens een nationale feestdag, waarop zeppelins de lucht vullen, loopt alles uit de hand.
Code Name: S.T.E.A.M. <a href=review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201503/t/code-name-s-t-e-a-m.jpg" />

Aliens!

Vanuit het niets worden de vliegende ballonnen uit de lucht geschoten, met alle gevolgen van dien. De dader? Aliens, die in grote getalen neergedaald zijn op aarde om chaos te veroorzaken. Gelukkig maar dat er een groep met supersoldaten klaarstaat om de wereld te redden van dit aliengespuis, onder leiding van Abraham Lincoln.
Als je nog nooit een screenshot van Code Name: S.T.E.A.M. gezien had, zou je denken dat het hier om een grauwe shooter gaat met een duister verhaal. Niets is minder waar. De hele game is namelijk in een cartoonesk jasje gestoken dat rechtstreeks uit een stripboek komt.
Dat is niet alleen te zien aan de getekende graphics. Het spel begint letterlijk met iemand die een stripboek opent, en door de game heen worden geluiden uitgebeeld met dikke letters als BOOM, BANG en CRASH.
Code Name: S.T.E.A.M. review

Over de schouder

Met de stijl van Code Name: S.T.E.A.M. zit het dus wel goed. Nu de gameplay nog. Met de makers van Fire Emblem en Advance Wars aan het roer kun je wel raden dat het hier om een strategiespel gaat.
De kenmerkende top down view is echter afwezig, in de stijl van XCOM: Enemy Unknown bestuur je al je teamgenoten afzonderlijk, en kijk je mee van over hun schouder.
Zo verplaats je je manschappen (een bont gezelschap van bekende figuren uit sprookjes en verhalen) een voor een, totdat je balk met stoom op is. Dit is vergelijkbaar met het select aantal acties dat je kan nemen in soortgelijke strategiegames (zoals XCOM). Zo kost een stap zetten stoom, maar ook het afvuren van je futuristische wapentuig.
Het is wijs om altijd wat extra stoom over te houden, zodat je aan het einde van een beurt je figuurtje in een oplettende wachtstand kan zetten. Zodra er een alien in zijn of haar gezichtsveld komt, haalt hij automatisch de trekker over. Handig, omdat je hiermee nog steeds schade aan kunt richten tijdens de beurt van de tegenstander.
Code Name: S.T.E.A.M. review

Code Name: S.T.E.A.M. is turn based

Code Name: S.T.E.A.M. is ondanks het flitsende uiterlijk en de directe besturing van de personages namelijk nog steeds een turn based game. Om beurt zetten doen dus, en daar schuilt direct het allergrootste irritatiepunt van deze anders zo vermakelijke game.
Iedere keer als de tegenstander aan zet is, moet je wachten totdat hij zijn moves gedaan heeft. Het is niet mogelijk om dit te skippen, en in sommige gevechten kan dit gemakkelijk een halve minuut tot 45 seconden in beslag nemen.
Dat klinkt niet ernstig, maar als je nagaat dat je dit na iedere zet van jou moet doen, begint dit al snel op de zenuwen te werken. Bovendien verschuilen veel vijanden zich nog in de fog of war, zodat je niet eens kunt zien wat ze doen.
Code Name: S.T.E.A.M. review

De vaart eruit

Het enige wat jij op dit moment kan is wisselen tussen de camerastandpunten van jouw personages. Waarom de ontwikkelaar hiervoor gekozen heeft is ons een raadsel, want het haalt de vaart enorm uit een spel dat anders lekker vlot verloopt.
Het is ook jammer dat er duidelijk minder tijd is gestoken in de designs van de aliens. De personages die jij bestuurt zijn stuk voor stuk tof om naar te kijken, en hebben allemaal hun eigen karaktereigenschappen. De aliens daarentegen zijn het dertien in een dozijn tentakelmonster dat je al zo vaak gezien hebt. Jammer.
Naast de uitgebreide singleplayer is er ook nog een versusmodus aanwezig in Code Name: S.T.E.A.M. hierin kan je het tegen een vriend opnemen in verschillende arena's, en is er zelfs een modus waarin je in de cockpit van een grote mech kruipt en elkaar bestookt met machinegeweren.
De multiplayer zal je niet urenlang aan je 3DS geplakt houden, maar het is een vermakelijke afwisseling als je even zin hebt in iets anders.
Code Name: S.T.E.A.M. review

Maak zelf de afweging

Code Name: S.T.E.A.M. is een opmerkelijke game. De stijl is fantastisch en past perfect op de 3DS, maar de laadtijden zijn zo'n groot obstakel dat we echt onze best moesten doen om de game weer op te pakken na een speelsessie.
Ga dus goed bij jezelf na of je zo'n strategiefanaat bent dat je over de minpunten van deze game heen kunt kijken. Code Name: S.T.E.A.M. is namelijk zeker een competente strategiegame, die alleen niet voor iedereen geschikt is.
Cijfer: 7

Populair Nieuws