Chappie Review - Grote risico's, grote successen

donderdag, 05 maart 2015 om 5:00
In Johannesburg vinden honderden moorden per jaar plaats. De oplossing? Een leger aan robocops! De zogeheten Scouts zijn een uitkomst voor de politiemacht in Jo-burg, maar wat gebeurt er als er één robot leert denken en voelen als een mens? We worden in ieder geval aan het denken gezet in Chappie.
Regisseur Neill Blomkamp is één van de hipste jonge regisseurs van Hollywood. Na onverwacht pareltje District 9 en kaskraker Elysium, is vorige week bekend geworden dat hij de nieuwste Alien film onder zijn hoede zal nemen. Maar eerst hebben we nog Chappie, met als hoofdpersoon een zelfbewuste robot. Gaan de zwaardere thema's van deze realistische sci-fi samen met hysterisch pop/rap duo Die Antwoord? Kom erachter in de XGN Chappie review.
Chappie Review

Interessante cast

Blomkamp heeft een interessante cast weten te verzamelen voor deze film. De meest opvallende keuze is natuurlijk Die Antwoord, een shock rap/rave duo uit Zuid-Afrika zonder acteerervaring. Desalniettemin leveren lead rappers Yo-Landi Vi$$er en Ninja een meer dan degelijke prestatie af, en hebben beiden een vrij grote rol als "ouders" van Chappie.
Ze hebben zelfs een grotere rol dan Hollywood zwaargewichten Hugh Jackman en Sigourney Weaver bij elkaar. Vooral Weaver heeft weinig inbreng als hoofd van Tetravaal, het bedrijf achter de robotische politiemannen. Jackman werkt voor hetzelfde bedrijf maar werkt aan een ander militair project, wat beduidend minder aandacht krijgt vanwege het succes van de Scouts, wat een bron van frustratie is voor Jackman.
Dev Patel (bekend van Slumdog Millionaire) is de briljante man achter de Scouts, en hij is degene die Chappie "leven" schenkt. Zijn software geeft Chappie zelfbewustzijn en een persoonlijkheid. Patel is geloofwaardig als programmeur die alles over heeft voor zijn creatie, maar ook zijn rol is ondergeschikt aan die van Chappie.
Chappie review

Chappie

Chappie is, zoals je van de titel mag verwachten, de hoofdpersoon in het verhaal. Het is ongelooflijk hoe Blomkamp het voor elkaar krijgt om de kijker mee te laten leven met een robot. Normaal heb je daar in ieder geval een gezicht voor nodig, en het liefst nog een significante aaibaarheidsfactor. Lichaamstaal blijkt echter de sleutel, want Chappie is echt de held van de film.
Sharlto Copley, die ook Mikus van der Merwe speelde in District 9, weet mede dankzij zijn grappige Afrikaanse accent ook leven te geven aan Chappie. Die Antwoord is daarnaast een vormgever voor Chappie, want hij wordt eigenlijk grotendeels door hen opgevoed. Hij neemt hun gangster maniertjes over, het taaltje, maar leert bijvoorbeeld ook schilderen.
Er wordt verder niet al te diep ingegaan op hoe zijn kunstmatige intelligentie tot stand is gekomen of welke filosofische dilemma's daarbij komen kijken, maar het zet je als kijker wel aan het denken over de toekomst van autodidactische computers. Waar komt je morele kompas vandaan? Is dit instinct of wordt het aangeleerd? Heeft Chappie vrije wil of is hij nog altijd een slaaf van wat z'n programma voorschrijft?
Chappie review

Tempo

De valkuil bij dit soort thema's is vaak dat er teveel aandacht aan geschonken wordt door middel van oeverloos gezwam. Het tempo is echter uitstekend, waardoor er geen saaie momenten in de film zitten. Er zit genoeg humor in, die voor sommige mensen misschien af zal doen aan de sfeer, maar wel goed gedoseerd is.
De sfeer wordt in ieder geval wel versterkt door de muziek van Hans Zimmer, die niet zo opvalt als bij andere films, maar ook niet stoort. Wat wel stoorde bij Elysium was het gebruik van de shaky cam. Dit is gelukkig wat verminderd in vergelijking met Elysium. Verwacht alsnog niet te veel van de actiescènes, want die zijn redelijk verspreid en duren net iets te kort. De trailer is hierin wat misleidend.
Uiteindelijk had de film net iets eerder afgelopen moeten zijn om het een stevigere impact te geven. Er worden nog wat filosofische one-liners naar je toe gesmeten in de laatste tien minuten, maar het is mosterd na de maaltijd.
Chappie Review

District 9 fans kunnen opgelucht ademhalen: Chappie stelt niet teleur. Blomkamp keert weer terug naar de District 9 stijl en komt met een origineel sci-fi verhaal op de proppen. Hij begrijpt ook dat sci-fi vaak te veel op de futuristische wereld leunt, terwijl dat juist als ondersteuning beter werkt.
De focus op Chappie leggen is risicovol maar slaagt met vlag en wimpel. Die Antwoord een grote rol geven was mogelijk nog gewaagder, maar pakt ook niet verkeerd uit. We hebben in ieder geval veel vertrouwen in de volgende Alien film!