Bravely Second Review - Moderne klassieker op de 3DS

donderdag, 18 februari 2016 om 10:00
In de Bravely Second Review kijkt XGN naar de nieuwste JRPG van Square Enix en Silicon Studio. Is het vervolg op Bravely Default wel de moeite waard?
Japanse Role Playing Games zijn niet voor iedereen weggelegd. Het genre is vaak traditioneel op een stoïcijnse manier, met veel verouderde spelelementen en een clichématige verhaallijn. Leuk voor de liefhebber, maar voor de rest is het allemaal niet zo boeiend. Weet Bravely Second ons te overtuigen, of is deze JRPG alleen voor de échte die hard fans?
Bravely Second Review

Koninkrijk in problemen

Natuurlijk is Bravely Second het vervolg op Bravely Default uit 2013 en speelt zich dan ook twee en een half jaar na die game af. Het Luxendarc koninkrijk is weer eens in de problemen en het is aan nieuwkomers Yew Geonolgia en Magnolia Arch om de handen ineen te slaan met veteranen Edea Lee en Tiz Arrior. Waarom? Om de wereld te redden van een door en door slechte keizer natuurlijk!
Niets nieuws aan de horizon voor RPG liefhebbers. De wereld moet weer eens gered worden en dat doe je natuurlijk door over de aardbol te reizen, monsters in de pan te hakken en kleurrijke mensen met hun eigen problemen te ontmoeten. Bravely Second moet het dan ook niet hebben van de originaliteit van het verhaal, maar van de charme waar de game zó veel van in stal heeft.
De hoofdpersonages, vijanden en slechteriken zijn op een schattige en herkenbare manier ontworpen, en hebben elk hun eigen unieke persoonlijkheid. Dit maakt het feit dat de dialogen soms eeuwig doorgaan iets verdraaglijker. Als je dan ook nog eens kan wisselen tussen Engelse én Japanse stemmen (de volledige game is bijna ingesproken) maakt dat ons alleen nog maar blijer. De interacties tussen de personages, die overigens ook gewoon over te slaan zijn, maken Bravely Second al meer dan de moeite waard.
Bravely Second Review

Brave en Default

Qua gameplay zit het overigens ook meer dan snor. Hoewel Bravely Second in opzet standaard JRPG materiaal lijkt, is het in de vele nieuwe gameplay elementen die de game écht de moeite waard maken. In plaats van simpelweg aanvallen op een turn based manier selecteren maakt Bravely Second gebruik van het brave en default systeem waar de game naar vernoemd is.
Dit is een soort dynamiek tussen aanvallen verdedigen waar je kan kiezen om een beurt niet aan te kunnen vallen om zo de volgende beurt twee acties te doen, of waarin je impulsief vier acties achter elkaar doet maar daarna niks meer kan doen. Het zorgt allemaal voor een interessant risk/reward systeem dat de game naar een hoger niveau tilt dan de gemiddelde JRPG.
Daarbij keren de jobs uit Bravely Default (en de Final Fantasy games) ook nog eens terug. Naast de bekende jobs als White Mage, Freelancer en Thief introduceert Bravely Second ook komische en creatieve jobs als Catmancer en Pirate toe. Al deze verschillende jobs zorgen ervoor dat de game interessant is en blijft nadat je tientallen uren in de game gestopt hebt.
Bravely Second Review

Een job voor jou

Het is maar goed ook dat de jobs en het vechtsysteem na uren nog interessant blijft, want de speelduur van Bravely Second is niet voor de poes. Het normale verhaal houdt je zeker al uren bezig, al zal de speelduur veel korter zijn als je alle dialoogscenes besluit over te slaan. De game blijft je ook nog eens afleiden met een heleboel sidequests en minigames waardoor het makkelijk is om afgeleid te raken.
Dit heeft zijn voor- en nadelen. Aan de ene kant is het fijn dat je voor je centen in ieder geval meer dan genoeg content voorgeschoteld krijgt, en je zeker niet na een treinreisje Amsterdam-Groningen al de wereld gered hebt. Wel is het jammer dat Bravely Second op sommige punten een tikje langdradig overkomt. Perfect voor wanneer je veel reist, minder voor thuis op de bank.
Het is ook jammer dat de boeiende wereld die gecreëerd wordt niet tot het uiterste benut wordt. Als speler word je handje vastgehouden op een ontzettend lineair avontuur door Luxendarc, waar in principe natuurlijk niets mis mee is. Toch hadden we liever een non-lineaire aanpak gezien omdat Bravely Second op sommige momenten té lineair is. Van een grote wereld ontdekken is geen sprake, behalve wanneer het verhaal dit dicteert.
Bravely Second Review

Sprookjesboek

Niet alleen op het gebied van de gameplay, maar ook grafisch is Bravely Second om te smullen. De Nintendo 3DS staat er niet bekend om baanbrekend geweldige graphics, maar we waren onder de indruk van de kwaliteit van Bravely Second. Personages zijn scherp, de effecten tijdens gevechten zijn fraai en de omgevingen zijn prachtig. Vooral de dorpjes, die wat weg hebben van een interactief sprookjesboek, verbaasden ons telkens weer.
Ook de muzikale arrangementen passen goed bij de sfeer die de game probeert neer te zetten. Bravely Default weet simpelweg een overtuigend totaalplaatje neer te zetten waar je met plezier naar luistert, kijkt en speelt.
Bravely Second Review

Bravely Second Review – Een moderne klassieker

Bravely Second is erin geslaagd om een vetrouwde, maar toch verfrissende toevoeging aan de RPG-bibliotheek van de Nintendo 3DS te worden. Het brave en default systeem en de verschillende jobs houden de game fris tijdens de soms wat langdradige speelduur. Waar voor je geld krijg je in ieder geval zeker, al is het alleen al voor de gigantische hoeveelheid ingesproken stemmen beide in het Japans en Engels.
Als je Bravely Default al in de kast hebt staan is het een no brainer om Bravely Second jouw 3DS te laten sieren. Gelukkig is de game voor nieuwkomers ook prima te pruimen, veel voorkennis van het eerste deel is niet vereist. In andere woorden: Bravely Second is een dikke aanrader voor alle 3DS gebruikers.
Bravely Second ligt vanaf 26 februari in de winkels. Scoor de game hier voor de laagste prijs!