Blacksad Review - Detective spelen

zondag, 05 januari 2020 om 14:00
Een vrolijk begin van het nieuwe jaar, als jij jezelf de volgende vraag stelt: heeft hij zichzelf opgehangen? Of is opgehangen. Welkom in de wereld van Blacksad, waarin jij kruipt in de dappere schoen van Blacksad en uitzoekt wat er aan de hand was met de overleden Joe Dunn.

Een sprong terug in de tijd

De game neemt je mee naar het New York van de jaren ’50, wat gaaf wordt vertolkt door een bepaalde type kleding en geregeld een jazz-sausje uit de smeren. Verwacht geen realistische game, want de game is gebaseerd op de Spaanse comic Blacksad. Een comic waarin enkel dieren ten tonele komen. De volgende Wolf Among Us? Nee, absoluut niet. Dat is appels met peren vergelijken.
Jij bent privé-detective Blacksad en moet uitzoeken wat er allemaal aan de hand is. Dunn was eigenaar van een boksclub. Dunns' dochter, Sonia (ook een dierenkop), neemt jou in de arm. Niet lang na de plotselinge dood van Dunn is er iemand verdwenen en zo gebeuren er wel meer vreemde dingen. Jij gaat gesprekken aan met mensen om uit te vogelen wat er aan de hand is en plekken bestuderen. Je raadt het al: diverse mensen spreken niet de waarheid, zo ondervind je spelenderwijs.
blacksad 2f1578007619

Lomp maar interessant

Hoewel het stijltje van Blacksad enorm tof is, moet je over een flinke portie geduld beschikken. De besturing van de game is namelijk behoorlijk slecht. Dunn loopt enorm houterig en daardoor zul je vaak net fout lopen. Je kan continu interactie hebben met de omgeving: muren in de sportschool waar teksten staan, kluisjes in een kamer, verborgen kaarten die je kan sparen, andere personages om aan te spreken, etc.
Houd er alleen wel rekening mee dat je snel iets voor een tweede of derde keer aanklikt, omdat Blacksad onhandig stond. De game zal daarmee niet voor iedereen zijn weggelegd. De meeste mensen leggen waarschijnlijk de game aan de kant en dat is best jammer, omdat als je doorspeelt het verrassend verslavend kan werken om detective te spelen.
Het verhaal is namelijk vrij interessant om te volgen en op een gegeven moment wil je niets liever dan uitvogelen wat er allemaal aan de hand is. Daarbij kun je geregeld meerdere hints aan elkaar koppelen. Hoe meer je onderzoekt (ruimtes, met personages praten) hoe meer je te weten komt en hoe meer verbindingen je kunt leggen.
blacksad 3f1578007775

Een stroef begin

Het is alleen jammer dat de game je deze opties niet duidelijk uitlegt. Je wordt in het begin van de game wat in het diepe gegooid. Een duidelijkere uitleg was handig geweest. Maar nogmaals, als je eenmaal doorspeelt is de game verrassend leuk. Zeker als je van locaties gaat veranderen, wordt het spannend, omdat elke plek weer zorgt voor nieuwe dingen om uit te vogelen. Steeds doe je nieuwe ontdekkingen.
Daarbij is het tof dat de game vol zit met allemaal beesten. Ze zien er leuk uit en gesprekken zijn gaaf om te voeren. De game heeft wat dat betreft echt een eigen smoeltje, ook al is dat smoeltje vrij lelijk. Blacksad is niet per se de mooiste game om te zien. Maar ook hier weer geldt: hoe langer je doorspeelt, hoe meer je de charme van het spel inziet.
blacksad 4f1578007934

Blacksad Review - Een leuk tussendoortje

Reviews online melden wellicht bugs. Op moment van schrijven hebben wij er geen een ondervonden, gelukkig maar. Op de Xbox One werkt de game prima. Je moet alleen over een flinke portie dosis geduld beschikken om je weg te vinden in deze game.
Als je dat doet, krijg je een vermakelijk avontuur en leuk verhaal om te volgen. De soundtrack van het spel is tof en alle personages zijn leuk neergezet. Je merkt aan alles dat het niet helemaal een game van deze tijd is en er zoveel meer uit had kunnen komen. Desondanks is het een prima game om een keer uit de budgetpak te vissen. Verwacht alleen niet een volgende Telltale-game, daar lijkt de game toch echt niet op.