Big Hero 6 Review - Visueel spektakel

zaterdag, 20 december 2014 om 13:15
Nu Disney de rechten voor Marvel en Star Wars bezit is het overduidelijk dat Disney onze kindertijd stevig bij de ballen heeft vastgegrepen. Het is dan ook niet gek dat we nu de eerst (geanimeerde) Disney versie van een Marvel comic book zien in de vorm van Big Hero 6.
Disney kan de laatste paar jaar omschreven worden als de studio die eindelijk heeft geleerd hoe hij Pixar films moet maken. Tangled, Frozen en Wreck-It Ralph hebben al bewezen dat (bijna) alles wat de studio de laatste tijd uit kakt puur goud is en velen zullen het er mee eens zijn dat Disney helemaal back is.
Marvel-fanaten die een vertolking van de comic verwachten die op het zelfde trouwheids-niveau is als de gespeelde Marvel films verwachten kunnen beter helemaal niet gaan- de film verandert een hoop elementen in het verhaal en de personages, net zoals Disney dit altijd doet met hun sprookjes.

Wetenschap is cool

Big Hero 6 vertelt het verhaal van Hiro Hamada (Hiro, hero… snap je hem?), een jong genie die met 14 jaar al van de middelbare school is afgestudeerd en al zijn tijd besteed met zogenoemde bot fights. Hij wordt door zijn broer geïnspireerd om naar de universiteit te gaan en zijn talenten gebruik voor, wat anders, de wetenschap! Natuurlijk gaat er iets mis, worden er lessen geleerd en voor je het weet kijk je een ware Disney-klassieker.
Het verhaal is vrij standaard en voorspelbaar, zelfs als je niet bekend bent met superheldenfilms. Hoewel een aantal keuzes die zijn gemaakt er zeker van getuigen dat de studio ballen heeft (zoals de vrij gewelddadige dood van één van de hoofdpersonages in het begin van de film), maar over het algemeen wordt er op safe gespeeld.
De film probeert je tegen het einde te verrassen met een zogenoemde ‘twist’ over wie nou precies de bad guy is, maar uiteindelijk is het totaal geen verrassing en iedereen met meer hersencellen dan de gemiddelde huisvlieg kan het 'mysterie' in de eerste 15 minuten al ontrafelen. Dit maakt overigens nauwelijks uit, want deze minpunten in het verhaal worden goed gemaakt door onder andere hoe de film eruit ziet.
Big Hero 6 <a href=Review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201412/t/big-hero-6-bad-guy.jpg" />

I believe I can flyyyy!

Een van de allersterkste punten in Big Hero 6 is hoe de film eruit ziet. Er zijn genoeg shots waarin door de lucht gesuisd wordt door Hiro en Baymax en deze shots zijn door de geweldige animatie écht genieten. De film is niet constante actie en gelukkig wordt er in het verhaal ook tijd opzij gezet voor wat stillere momenten met veel atmosfeer en epische achtergronden.
De setting is San Fransokyo, een alternatieve versie van San Fransisco waar na de aardbeving in 1906 de stad opnieuw gebouwd werd door Japanse immigranten met als resultaat een Amerikaans/Japans hybride stad waar maar één woord voor nodig is om het te beschrijven: übervet. Fans van de Japanse cultuur kunnen in Big Hero 6 hun hart ophalen met allerlei verwijzingen naar alles wat Japans is.
Big Hero 6 Review

Verliefd op Baymax

Zonder de knuffelbare robot Baymax was de film een stuk minder te pruimen. De doorlopende grap in Big Hero 6 is dat Baymax een robot is die gemaakt is om mensen beter te maken. Hiro probeert hem om te toveren tot een superheld die slechterikken een kopje kleiner maakt, wat natuurlijk verdomd lastig blijkt te zijn omdat Baymax geprogrammeerd is als een zacht ei. Combineer dat met de droge mechanische antwoorden die de robot geeft en je hebt een aantal oprecht hilarische situaties.
Gelukkig is Baymax niet het enige leuke personage in de film. De rest van de cast injecteert genoeg charme in de aderen van de film om je in een roes te brengen. Hoewel niet alle grappen even leuk zijn is het overgrote gedeelte ervan helemaal raak. Helaas valt er weinig over de personages te zeggen zonder dieper op het verhaal te zijn en belangrijke dingen te verklappen en dat zou ook zonde zijn.
Big Hero 6 is een film die je aandacht verdient, al was het alleen maar om de aanstekelijke persoonlijkheden van de karakters.

Big Hero 6 - Een van de beste kinderfilms van 2015!

Big Hero 6 is het verhaal van een Marvel comic, de komedie uit een Pixar film en de animatie van een Disney film samen in een blender gegooid. Het resultaat: een heerlijke milkshake met alle elementen die zo ongelofelijk vet zijn uit de drie ingrediënten. Rustig, spannend en vol met karakter- net als een goede wijn is Big Hero 6 puur genieten. Het duurt nog even tot de film hier in Nederland in de bioscopen zal verschijnen maar dat maakt helemaal niets uit: Big Hero 6 is het wachten waard en zonder twijfel één van de beste (kinder)films van 2015!