Battlefield 1 Review - Oorlog en spektakel zoals nooit tevoren

vrijdag, 21 oktober 2016 om 11:36
The Great War, zo werd de Eerste Wereldoorlog genoemd. De oorlog die alle oorlogen moest beïndigen. Zoals we nu weten was dat een droom, maar wel één die ons nu Battlefield 1 heeft gegeven. De nieuwste editie van Battlefield gaat naar plekken waar geen videogame zich heeft gewaagd, in onderstaande Battlefield 1 review lees je of dat goed heeft uitgepakt.
Battlefield 1 is voor velen de game waar ze lang naar uit hebben gekeken. De fanbase was laaiend enthousiast toen bekend werd dat Battlefield terug in het verleden zou duiken en de Eerste Wereldoorlog als setting zou krijgen. In sterk contrast met de grootste concurrent Call of Duty die juist de toekomst in vloog keerden DICE en EA terug naar de historische gebeurtenissen die meer dan honderd jaar geleden plaatsvonden. Eén ding is zeker: Battlefield 1 is een game zoals nog nooit eerder is verschenen.

Singleplayer - kort maar krachtig

De singleplayer van Battlefield 1 is kort maar krachtig. De campagne kan, wanneer je een beetje snel bent en niet op zoek gaat naar alle easter eggs en collectables, in een uurtje of vijf á zes uitgespeeld worden. De campagne bestaat uit vijf delen, War Stories genaamd. Elke War Story heeft zijn eigen hoofdrolspeler waar jij de controle over krijgt en daarmee krijg je vijf unieke verhalen voorgeschoteld.
In tegenstelling tot de vorige Battlefield delen worden de missies van Battlefield 1 afgewisseld met cutscènes waarbij je ook je eigen personage te zien krijgt. Hiermee is DICE een goede weg ingeslagen en krijg je veel meer binding met het personage dat je bestuurt en krijg je een beeld van de mensen achter de wapens. Ook krijg je een goed beeld van het drama van de Eerste Wereldoorlog.
Zo krijg je in de eerste missie direct een aantal namen te zien van jongens die zijn gestorven en de hun geboorte en stertejaar. Dit is wel even een klap in je gezicht als je inziet dat de meeste van de gesneuvelden nog niet eens twintig jaar oud zijn geworden.
De campagne van Battlefield 1 is bovendien compleet anders opgebouwd dan de campagnes uit de vorige edities. Waar je in vorige Battlefield games vaak het gevoel had alsof je een "supersoldaat" was die én goed een tank kon besturen én goed een vliegtuig de baas was én op de grond zeer sterk was, is dat in Battlefield 1 anders. Realisme wordt gecreëerd doordat ieder karakter zijn eigen specialisatie heeft en dus niet van alle markten thuis is.
In het eerste deel van de verhaalmodus ben je bijvoorbeeld en tankbestuurder en dat is ook precies wat je aan het doen bent, je bestuurt een tank en meer niet.Het komt natuurlijk wel eens voor dat je de tank moet verlaten, maar dit gebeurt alleen als je bijvoorbeeld je tank moet repareren of een weg door de mist moet zien te vinden om ervoor te zorgen dat de tank niet in een hinderlaag terecht komt of vast komt te zitten.
De andere War Stories zijn eveneens gericht op gespecialiseerde doch normale soldaten die de hel van de Eerste Wereldoorlog betreden. Zo zijn er naast de tankbestuurder ook nog een piloot in de Engelse luchtmacht, een Italiaanse soldaat die behoorde tot een speciale groep vrijwilligers, een Australische veteraan en een sluipmoordenaar in dienst van Lawrence of Arabia. Vooral de sequenties met de tankbestuurder en de vlieger brengen een nieuwe manier van de Battlefield singleplayer.
Al met al is de verhaallijn van de singleplayer enorm goed uitgedacht met realistische personages waardoor je ook echt wel inziet dat de slagvelden van de eerste wereldoorlog geen plek waren voor de zwakke magen en lieve jongens. Meerdere malen word je er aan herinnerd wat voor verschrikkingen deze oorlog met zich mee bracht voor de jongens die deelnamen aan de oorlog.
Battlefield 1 review

Gemiste kansen

Waar de verhalen van de Battlefield 1 singleplayer indrukwekkend zijn en vernieuwend zijn de missies dat niet. In de kern zijn de missies nog steeds hetzelfde als eerdere Battlefield games en dat heeft de doorgewinterde Battlefield speler op een gegeven moment wel gezien.
Elke missie is vrij lineair en erg veel vrijheid krijg je als speler daardoor niet. Daarnaast zijn de wapens die je tot je beschikking hebt niet altijd even geschikt voor de situatie en is de ammunitie vrij schaars waardoor je vaak op zoek bent naar nieuwe wapens. Dit haalt de flow uit de missie aangezien je vaker naar de grond aan het kijken bent naar geschikte wapens of ammunitie.
En er zijn meer gemiste kansen wat betreft die singleplayer. Zo zijn veel beelden die in de trailer getoond worden niet aanwezig in de campagne. Denk bijvoorbeeld aan de vliegtuigen die torpedo's laten vallen op de slagschepen, de balzaal van Ballroom Blitz en het vechten in de lucht boven de woestijn. Al deze elementen zullen niet in de campagne voorkomen, wat toch wel erg jammer is.
Ook heeft de campagne van Battlefield 1 hetzelfde probleem waar de vorige campagnes ook mee te maken hadden. Wanneer je als speler niet precies doet wat er van je verwacht wordt, als je bijvoorbeeld te snel naar de juiste locatie loopt, kan het voorkomen dat de volgende sequentie van de missie niet of onvolledig begint.
Zo kwam het voor dat ondergetekende iets te ver voor de tank uitliep en een compleet kamp met Duitsers al had uitgeroeid nog voordat de eigen tank aanwezig was. Oke, er werd gezegd dat je niet te ver voor de tank uit mocht lopen, maar wanneer je dat probeert, blijft de tank vrolijk staan en zal de missie ook niet verder gaan dus erg veel keuze heb je niet.
Dit zorgde ervoor dat de volgende golf met vijanden bleef hangen waar ze begonnen en niet de aanval opende op de tank. Dit was vrij simpel op te lossen door een salvo kogels in hun richting te sturen en terug te trekken naar de tank, maar toch mag dit in een grote game als Battlefield niet voorkomen.
Ondanks deze minpunten is het niet zo dat de gehele singleplayer ervaring slecht is. Integendeel zelfs, het is juist enorm genieten geblazen. En de toevoeging van de persoonlijke verhalen is een slimme keuze geweest van DICE. De scènes tussendoor zien er fantastisch uit en zorgen voor een diepgang in de personages die nog nooit eerder in de Battlefield franchise aanwezig was. Zie de minpunten dus eerder als iets wat nog wat beter had gekund, immers is geen game perfect.
Battlefield 1 review

Multiplayer - Subliem en goede vernieuwingen

Daarbij is het natuurlijk ook zo dat de meeste mensen Battlefield 1 in huis halen voor de multiplayer en niet zozeer de singleplayer. En die is in veel opzichten een stuk beter dan die van Battlefield 4! Zo zijn de mappen een stuk beter ontworpen en zijn de wapens fantastisch. Grafisch gezien is de multiplayer bovendien echt een plaatje voor het oog. Van de uitgestrekte zandvlaktes op Sinai Desert en Suez tot de nauwe gangen en straten in Ballroom Blitz en Amiens, alles ziet er ongelofelijk gelikt uit.
Verder is de balans tussen de verschillende klasses, landvoertuigen en vliegtuigen bijna perfect. De vliegtuigen zijn af en toe ietwat gevoelig voor schade, maar gezien het feit dat de vliegtuig destijds voornamelijk uit hout en de gordijnen van je oma bestonden draagt dit alleen maar bij aan het authentieke gevoel wat de game je geeft. Natuurlijk zijn de behemoth voertuigen gigantisch sterk mits goed gebruikt, maar wanneer je team samenwerkt zijn ook deze niet te sterk.
De tanks in de multiplayer lijken in eerste instantie een beetje te krachtig om neer te halen als gewone voetsoldaat. Toch is de Assault klasse goed uitgerust om, met wat hulp, een landship neer te halen. Alle andere voertuigen zijn prima te vernietigen als je weet waar je mee bezig bent. Vooral de Rocket Gun is een ideaal middel om lichtgepanserde voertuigen de vernieling in te helpen.

Mappen zijn sterk uitgedacht

De lay-out van de mappen en het ontwerp hiervan qua gameplay is op bijna elke map heerlijk. De mappen zijn gevarieerd tussen open ruimtes waar de snipers het voor het zeggen hebben en wat meer gesloten gebieden waar de Assault en Support klasse meer hun kracht kunnen laten zien.
De vaste wapens zoals de Anti Air en de Anti Tank zijn goed geplaatst en wanneer deze goed gebruikt worden kunnen zij er voor zorgen dat een plek lastig over te nemen is. Echter geeft dit geen gevoel van onmacht maar zorgt het er juist voor dat je als speler creatiever wordt en op zoek gaat naar een andere route. Deze routes zijn vaak te vinden en zeker in mappen met wat meer stedelijk gebied kan je deze routes ook zelf wel creëren door bijvoorbeeld een compleet huizenblok neer te halen.
Op sommige mappen zijn er net iets te veel of iets te grote open gebieden waardoor de Scout klasse vaak gekozen wordt door veel spelers. Dit maakt het soms erg lastig tot vrijwel onmogelijk om een vlakte over te steken, zeker als je een modus zoals Rush aan het spelen bent waarbij de vijand weet van welke kant je zal gaan komen. Dit kan soms best frustrerend werken.
De bekende game modi zijn bijna niet veranderd, alleen de toevoeging van de behemoths in de Conquest modus is echt anders. Conquest speel je in Battlefield 1 met 64 man, Rush en de andere modi met 24, met uitzondering van de nieuwe modus Operations.
Battlefield 1 review

Nieuwe modi brengen welkome afwisseling

Naast negen nieuwe mappen zijn er in de Battlefield 1 multiplayer twee nieuwe modi toegevoegd: War Pigeons en Operations. Operations is de modi waar spelers waarschijnlijk wel veel tijd in zullen gaan steken. Operations werkt in essentie ongeveer hetzelfde als Rush. Er is een aanvallend team en een verdedigend team. Beide teams bestaan uit 20 man, je speelt dus met 40 man in totaal.
De aanvallers moeten een gebied over zien te nemen net zoals dat gebeurt in Conquest en deze vasthouden. Elk gebied bestaat uit twee sectoren. Wanneer beide sectoren in de handen van de aanvallers zijn zullen de verdedigers terug moeten vallen en begin je weer opnieuw.
Operations kan in het begin best lastig zijn. Net zoals bij Rush zal de vijand te allen tijde weten vanuit welke richting de aanval zal komen en dit maakt het lastig om door de linies heen te breken. Het vasthouden van de gebieden is ook niet al te makkelijk aangezien de verdedigers op dat moment precies weten waar jij je bevindt en met granaten, mortieren en conventionele wapens jou en je vrienden soms vrij gemakkelijk weten terug te dringen.
Dat betekent niet dat Operations een ongebalanceerd geheel is, de aanvallers zullen goed samen moeten werken om een sector over te nemen. In je eentje er op af rennen is geen optie, maar gezamenlijk een charge uitvoeren en de vijand bestoken met alles wat je hebt resulteert vaak in een succesvolle aanval.

War Pigeons biedt snelle en leuke gameplay

De andere modus, War Pigeons, lijkt in eerste instantie een beetje op een gimmick. De modus zet twee kleine teams van twaalf man in een vrij klein gebied tegenover elkaar en laat een duif verschijnen op willekeurige plaatsen. Op dat moment zie je twee teams als een gek naar de locatie van de duif rennen om deze over te nemen.
Het doel van het spel is namelijk deze duif te pakken te krijgen en deze naar een locatie te brengen waar je hem los kan laten om artillerie op de vijand af te laten sturen. Dit alles moet je als team drie keer voltooien om het potje te winnen.
Het resultaat van de kleine map en de snelle gameplay is een grote chaos van spelers die door elkaar heen rennen, grote gaswolken van de granaten en een continu lawaai van machinegeweren, exploderende granaten en geschreeuw van vriend en vijand. Tijdens dit soort moment geeft Battlefield 1 je wederom het gevoel dat de oorlog zeker geen leuke plek was om te zijn.
Dit alles is rustig bij elkaar gehouden door de verteller die meerdere malen per minuut aankondigd dat de vijand de duif in zijn bezit heeft om vervolgens enkele seconden later te verkondigen dat jouw team de duif heeft bemachtigd.
War Pigeons is een fast paced modus die erg leuk is om te spelen en een welkome afwisseling bied van de soms rustige potjes Conquest. Het zal geen modus worden die voor altijd in Battlefield zal blijven, maar het past precies in de chaos en sfeer die om Battlefield 1 hangt.
Tijdens het spelen van de multiplayer viel meteen op hoe stabiel en vol de servers al waren. Ondanks dat de game nog niet officieël is verschenen draaide het als een soepele machine en kwamen bugs en technische mankementen niet voor. De vraag is natuurlijk wel of dit na vandaag, wanneer iedereen losgaat met de game, ook nog zo is.
Battlefield 1 review

Unieke ervaring

Battlefield 1 voelt erg authentiek aan, geeft een heerlijke speelervaring en laat enorm goed blijken dat de Eerste Wereldoorlog geen pretje was. Zeker de singleplayer zorgt er voor dat je inziet hoe verschrikkelijk deze periode van de geschiedenis is en zorgt er voor dat je nooit (meer) zal zeggen, "Goh leefde ik maar in die tijd." De verhalen van de singleplayer zijn fantastisch uitgewerkt, maar de missies zijn nog steeds vrij veel hetzelfde, hoewel de tankmissies en het vliegen in de oude vliegtuigen weer erg origineel is.
Naast een erg leuke singleplayer is de multiplayer van Battlefield 1 ook echt fantastisch. Het leveldesign is erg verbeterd ten opzichte van Battlefield 4 en de balanstussen alle elementen is bijna perfect. De toevoeging van de behemoths en de nieuwe game modi dragen alleen maar bij aan de fantastische chaos wat Battlefield zo mooi maakt.
Battlefield 1 is een game die elke shooter liefhebber gespeeld moet hebben! De game verschijnt morgen 21 oktober voor PC, Xbox One en PlayStation 4.