Assassin's Creed Syndicate PC Review - Zo hoort Assassin's Creed te zijn!

vrijdag, 27 november 2015 om 17:28
Het rokerige industriële Londen van de 19e eeuw was al in oktober het decor voor Assassin’s Creed Syndicate op de PS4 en Xbox One. De PC versie van Syndicate is sinds 19 november speelbaar. Gooit de game ook hoge ogen op de PC? Lees het in onze Assassin's Creed Syndicate PC review.
Fabrieken, rook, kinderarbeid, hoge hoeden en koetsen. Deze dingen vormden in Londen in de negentiende eeuw een dagelijks tafereel. In deze setting barst de nieuwe Assassin’s Creed Syndicate los. Met de tegenvallende (PC) launch van Assassin’s Creed Unity vorig jaar heeft Ubisoft wat goed te maken: dat is meer dan gelukt.

Niet één, maar twee Assassins

In het levendige Londen van 1868 neemt de Assassin tweeling Evie en Jacob Frye het op tegen bad guy Crawford Starrick, de Templar die Londen in een ijzeren greep houdt. Tijdens de tocht van de Frye tweeling loop je enkele van de meest iconische personen uit de 19e eeuwse geschiedenis tegen het lijf. Zo werk je samen met Charles Dickens, de beroemde schrijver of Karl Marx, de man die Das Kapital schreef, waaruit de Russische Revolutie in 1917 voortvloeide. Wat betreft historische karakters zit het zeker goed in Syndicate en ze komen stuk voor stuk overtuigend uit de verf, net als op de consoles.
Gebruikmakend van de nieuwste technische snufjes en gadgets die de negentiende eeuw je te bieden heeft, trekt de tweeling erop uit om Starrick te stoppen en Londen te bevrijden. Bekende wapens als de hidden blade keren terug, maar vooral de nieuwe wapens en snufjes maken je zo blij als een kind in een speelgoedwinkel.
assassin's creed syndicate pc review

Bloed, bruut en bommen

Zo zijn er cane swords, wandelstokken met een verborgen zwaard er in, maar ook er zijn ook kukiris. Dit zijn een soort gekromde zwaarden en ze zijn even dodelijk als dat ze er cool uitzien. Je kunt je vijanden ook de hersenen inslaan met een boksbeugel of ze trakteren op een vuursalvo met een van de vele revolvers uit de game. Daarnaast kun je je vijanden verlammen met een voltaic bomb. De soorten wapens en gadgets zijn uitermate vet en je tovert binnen no-time de tofste combo’s en executes uit je zak.
Je kunt nu meerdere vijanden tegelijkertijd executeren en vooral deze executies zijn weergaloos om te zien. Het bloed vliegt in de rondte en op de meest stijlvolle manieren stuur je vijanden naar kingdom come. Het ziet er heel tof uit en smaakt naar meer. Zoals we in de console review al aangaven, zijn de combo’s in Syndicate wat dat betreft ronduit bruut te noemen.
assassin's creed syndicate pc review

Genieten met een G van alle pracht en praal dankzij de MSI casemod

Tussen alle bruutheid door is er ook genoeg tijd om van de omgeving te genieten, want wat ziet Syndicate er op de PC oogstrelend uit. Voor deze review maakten wij gebruik van onderstaande speciale MSI casemod met daarin de MSI GTX 970 Gaming 4G videokaart en het MSI Z170A Gaming M5 moederbord, waardoor we de game op ultra high grafische settings konden spelen in een Full HD resolutie op een mooie 60 frames per seconde.
Dit werd mogelijk gemaakt door de 7,01 GHz kloksnelheid van de GTX 970, die ook nog eens GDDR5 geheugen heeft en 4 GB geheugengrootte heeft. Hierdoor konden we optimaal genieten van Syndicate op de hoogste mogelijke settings.
De wereld komt zo tot leven en lijkt zo levensecht dankzij de GTX 970, dat je het idee hebt haast zelf bovenop de Big Ben te staan. Je kunt de wereld nu helemaal vanuit een panoramablikveld bekijken dankzij de nieuwste toevoeging in Syndicate, de rope launcher.
assassin's creed syndicate pc review

Van A naar B met de rope launcher

Met de rope launcher kun je je heel snel van a naar b verplaatsen over grote hoogtes. Bovendien kun je de allerhoogste plekken in de game nu heel snel bereiken door je rope launcher op een punt te richten en af te schieten, waarna je in luttele seconden boven bent. De verschillende view points heb je dus al snel beklommen dankzij de rope launcher. In vorige delen van Assassin’s Creed wilde het namelijk soms een tijdje duren, voordat je helemaal boven was.
Behalve het beklimmen van iconische monumenten of het in stukjes hakken van groepjes irritante Blighters is er ook nog genoeg te beleven in Londen. Bevrijd delen van Londen, ga op bounty hunt, steel waardevolle cargo of neem het in de gevechtsring tegen meerdere vijanden tegelijk om zo aan die sappige XP punten, materialen of ponden te komen.
Je moet om de mooiste en beste uitrustingen te maken wel voldoende materialen en geld hebben, die je moet verdienen met deze zijactiviteiten. Gelukkig zijn ze afwisselend en boeiend genoeg dat je je geen moment hoeft te vervelen.
assassin's creed syndicate pc review

Monstertruck of een koets?

Hoewel je je geen seconde hoeft te vervelen, zijn er wel een paar elementen waar wat aan op te merken valt in de PC-versie van Syndicate die ook al aanwezig waren bij de consoleversies. Zoals al aangegeven in de console review, is het rijden met een koets ietwat onrealistisch. Je hebt eerder het idee dat je in een monstertruck zit dan dat je een koets bestuurd, zo gemakkelijk rij je over paaltjes en lantaarnpalen heen. Ook zijn de controls tijdens het rijden wat gevoelig, waardoor je als snel een te grote bocht maakt of te veel beweegt en tegen een tegenligger aan botst.
Daarnaast zijn er een paar glitches die zo nu en dan plaatsvinden, maar deze zijn verder niet gamebreaking of hinderlijk. Een laatste opmerking gaat over de laadtijden: deze zijn op de PC soms wat lang. Alle negatieve punten daargelaten is de PC-versie van Assassin’s Creed Syndicate desondanks een dijk van een game die als vanouds aanvoelt en dan ook zeker in je collectie thuishoort als je een liefhebber bent van de franchise.
assassin's creed syndicate pc review

Loopt als een stoomtrein

Liefhebbers van de Assassin’s Creed franchise worden in Syndicate wat dat betreft wederom bij hun lurven gegrepen en de game laat je niet los totdat je het merendeel van Londen volledig hebt uitgepluisd. De launch van Syndicate op de PC is soepeltjes verlopen en de bittere nasmaak die Unity vorig jaar achterliet bij sommige gamers aan het begin van de release is dan ook volledig weggespoeld. Net als op de consoles loopt Syndicate als een stoomtrein op de PC en is het een game waar je de nodige uurtjes in kwijt kan! Applaus voor Ubisoft!